Hos en original ca18det finns ingen MAP-sensor (manifold air pressure).
En standard ECU (ej chippad) kan bara hantera en viss nivå laddtryckshöjning (och motsvarande luftflöde), tills den inte längre kan leverera tillräcklig mängd bränsle för att hålla korrekt blandningsförhållande.
Om laddtrycket är för högt, finns en risk att motorn går för magert – detta ger en hetare förbränning än normalt vilket kan förstöra motorn.
Som skydd mot detta, övervakar ECU:n mängden luft som tas in i motorn med luftmassemätaren LMM. Den matar ECU:n med en spänning (upp till 5 volt) vilken är proportionell mot luftflödet. Utsätts den för ett för högt luftflöde, skyddar ECU:n motorn med att aktivera ‘fuel-cut’. Detta förhindrar förbränning, kan skapa potentiellt farlig förbränningscykel men stryper också motoreffekten dramatiskt. Bilen skuttar fram.
När man chippar ECU:n tar man bort eller flyttar gränserna för fuel cut. Dessutom gör man om mapparna för bränsle/tändning så att de stämmer bättre överens med ökat laddtryck, större turbo, större spridare osv.
Luft in mäts av LMM, soppa i motsvarande mängd sprutas in och avgaserna som står i relation till blandningen luft/bränsle/tändning mäts av lambdasonden...värdet fån Lambdan matas tillbaka in i ECU:n och kretsen är sluten.
Har du ett externt sprut (DTA, Haltech, Nira etc) använder du en annan princip för denna förbränningskrets. LMM används inte längre utan ersätts av andra komponenter.
MAP - Tryck i plenum (Manifold Air Pressure)
MAT - Temperatur i plenum (Manifold Air Temperature)
Lambda - Bredbandslambda för exakt förbränningskoll