2865
Sök

200 sx map sensor

Volvomekaniker
299 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#1
Var sitter map sensorn på ca18det motorn i en 200sx??


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
Volvomekaniker
299 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#3
det måste ju sita en sensor som känner av laddtrycket annars kan där inte vara en laddtrycksspärr.


2 117 Inlägg
18 mars 2008
#4
Hos en original ca18det finns ingen MAP-sensor (manifold air pressure).

En standard ECU (ej chippad) kan bara hantera en viss nivå laddtryckshöjning (och motsvarande luftflöde), tills den inte längre kan leverera tillräcklig mängd bränsle för att hålla korrekt blandningsförhållande.

Om laddtrycket är för högt, finns en risk att motorn går för magert – detta ger en hetare förbränning än normalt vilket kan förstöra motorn.

Som skydd mot detta, övervakar ECU:n mängden luft som tas in i motorn med luftmassemätaren LMM. Den matar ECU:n med en spänning (upp till 5 volt) vilken är proportionell mot luftflödet. Utsätts den för ett för högt luftflöde, skyddar ECU:n motorn med att aktivera ‘fuel-cut’. Detta förhindrar förbränning, kan skapa potentiellt farlig förbränningscykel men stryper också motoreffekten dramatiskt. Bilen skuttar fram.

När man chippar ECU:n tar man bort eller flyttar gränserna för fuel cut. Dessutom gör man om mapparna för bränsle/tändning så att de stämmer bättre överens med ökat laddtryck, större turbo, större spridare osv.

Luft in mäts av LMM, soppa i motsvarande mängd sprutas in och avgaserna som står i relation till blandningen luft/bränsle/tändning mäts av lambdasonden...värdet fån Lambdan matas tillbaka in i ECU:n och kretsen är sluten.


Har du ett externt sprut (DTA, Haltech, Nira etc) använder du en annan princip för denna förbränningskrets. LMM används inte längre utan ersätts av andra komponenter.
MAP - Tryck i plenum (Manifold Air Pressure)
MAT - Temperatur i plenum (Manifold Air Temperature)
Lambda - Bredbandslambda för exakt förbränningskoll


Volvomekaniker
299 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#5
var köper man en fuel cut defender??


1 703 Inlägg
19 mars 2008
#6
Rille_745 skrev:
var köper man en fuel cut defender??

De flesta trimchip tar väck fuelcut, samt optimerar för 98okt, höjer varvstoppet en smula etc. Mao. bara fördelar smile


Volvomekaniker
299 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#7
det verkar inte som mitt gör det!!


2 117 Inlägg
20 mars 2008
#8
Byt chip. Det är mycket billigare och bättre än att koppla in en extern och dyrare FCD.


Volvomekaniker
299 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#9
bilen skuttar som inte fram en fuel cut utan laddtrycket bara går ner och lägger sig stabilt på 0,5 bar.

kan det vara något annat??


Forummoderator
10 576 Inlägg
20 mars 2008
#10
Rille_745 skrev:
bilen skuttar som inte fram en fuel cut utan laddtrycket bara går ner och lägger sig stabilt på 0,5 bar.

kan det vara något annat??

läckage?  provtryck systemet.

och se till att din bil får nog med soppa, original pump orkar knappt med en original bil...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvomekaniker
299 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#11
hur provtrycker man lättast?


Forummoderator
10 576 Inlägg
20 mars 2008
#12
haka av slangen vid turbon och blås med luft, dock inte mer än 1bar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvomekaniker
299 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#13
och om det är tätt där då är det pumpen



Sök