3471
Sök

Golf GTI -88 Turbokonvertering. Projektet har kommit igång igen :)

smurfidunder
327 Inlägg
6 augusti 2008
#121
Orginal sprut hanterar inte överladdning. Det kan inte gå bra. Men har du tur och träffar rätt med någon sorts tillskott så kanske den kan gå lite. Dock så riskerar du att spika sönder något då tändningen inte justeras efter trycket.

Har du bytat koppling? Om du gjort det kommer nog lådan att lämna in tyvärr. 020 är inte världens stabilaste konstruktion... har prövat.

Det andra grenröret vart mycket bättre, men har du inte lite väl skarpa vinklar in i kollektorn?

Hmm, du vet väl att golf är framhjulsdriven va wink

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

1 785 Inlägg
7 augusti 2008
#122
Lundberg_ skrev:
dbjanoz skrev:
Lundberg_ skrev:

Jag har slipade orginal kamaxlar i. Satt i när vi köpte bilen tongue

Där har du problemet med att bilen strular på mellanregister med turbon monterad. Byt kamaxlar, det är helt andra kamtider som gäller med överladdning. T ex så är överlappet då både insugsvetil och avgasventil är öppen mindre på överladdade motorer. Kolla med ENEM om vad de rekomenderar för axlar.

Det är bättre att använda kompsänkta kovlar än att köra dubbla packningar osv. Tänk på att avståndet mellan kamaxel och vevaxel ökar med 1packnings tjocklek + de 1,8mm. det betyder att kamaxeln kommer att stå ca 3mm för tidigt inställd. Det blir några grader fel vilket också ger den effekten att motorn blir blir bättre på högvarv men sämre på lågvarv. lite tvärt emot vad du skulle behöva på en motor som är överladdad.

Tack för tipsen smile motorn ska rivas i vinter o då ska de i nya kolvar, stakar o kamaxlar smile Sen blir de nog ett riktigt sprut oxå så man kan få motorn optilmalt inställd tongue Har hittat ett "litet" annat fel oxå som kan ha ngt med hur motorn beter sig tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive/61540/423605_qbagln.jpg
Tänk er att motor gick med detta hålet tongue

Rejäla mätfel med den tjuvluften.

Det mekaniska insprutet går att modifiera men det är inte helt enkelt. Kommer ihåg ett nummer av bilsport från 1994 då de byggde Volvo 240 T-gul projektet. De modifierade det mekaniska K-jetronic systemet med hjälp av att "Gnistra" detaljer i bränslefördelar enheten. Kommer inte ihåg exakt vad det var de gjorde men någon annan här kommer kanske ihåg mer i detalj eller vet vad jag menar?

De fick det mekaniska K-jetronic systemet att hantera 219Hk i en 2.1 liters turbomotor utan problem

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

391 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#123
Tack för tipsen smile De får nog inhandlas ett riktigt sprut nu till hösten, o lite annat smått o gott te motorn tongue Tack för att ni sa till i tid så inte hela motorn rasa tongue Vad ska ja ha för låda ist för den ja har nu??


smurfidunder
327 Inlägg
7 augusti 2008
#124
02a lådan är betydligt tåligare. Du behöver byta svänghjul, koppling, växelspak. kanske startmotorn också, kommer inte ihåg.

Dessa lådor finns på passater med allt som behövs till. 89 till 96 eller nåt liknande.

Men du kan ju pröva att köra till 020 lådan rasar. Den kan hålla ett tag beroende på hur mycket vrid du får i maskin. 3an eller 5an kommer nog dö först, eller diffen. Det är ju lite coolt att pajja lådor eftersom motorn går för bra eller hur?
Senast redigerat av dundersmurfen (7 augusti 2008)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

391 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#125
dundersmurfen skrev:
02a lådan är betydligt tåligare. Du behöver byta svänghjul, koppling, växelspak. kanske startmotorn också, kommer inte ihåg.

Dessa lådor finns på passater med allt som behövs till. 89 till 96 eller nåt liknande.

Men du kan ju pröva att köra till 020 lådan rasar. Den kan hålla ett tag beroende på hur mycket vrid du får i maskin. 3an eller 5an kommer nog dö först, eller diffen. Det är ju lite coolt att pajja lådor eftersom motorn går för bra eller hur?

Alltid tufft att rasa växellådan tongue De blir ju inte så farligt dyrt o skaffa en ny sen heller wink


1 785 Inlägg
7 augusti 2008
#126
Lundberg_ skrev:
Tack för tipsen smile De får nog inhandlas ett riktigt sprut nu till hösten, o lite annat smått o gott te motorn tongue Tack för att ni sa till i tid så inte hela motorn rasa tongue Vad ska ja ha för låda ist för den ja har nu??

Kan nog vara en god idé att gå ifrån K-jetronic systemet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

391 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#127
Nu ska vi göra bilen som den va när vi köpte den i motorn smile Sen i vinter så blir de nytt sprut, kolvar, stakar o annat smått o gott wink
Senast redigerat av Lundberg_ (10 augusti 2008)


Lite överallt..
612 Inlägg
10 augusti 2008
#128
dundersmurfen skrev:
Orginal sprut hanterar inte överladdning. Det kan inte gå bra. Men har du tur och träffar rätt med någon sorts tillskott så kanske den kan gå lite. Dock så riskerar du att spika sönder något då tändningen inte justeras efter trycket.

Har du bytat koppling? Om du gjort det kommer nog lådan att lämna in tyvärr. 020 är inte världens stabilaste konstruktion... har prövat.

Det andra grenröret vart mycket bättre, men har du inte lite väl skarpa vinklar in i kollektorn?

Hmm, du vet väl att golf är framhjulsdriven va wink

020-lådan är inte så värst vek ändå, visst finns det slitstarkare lådor men..

Håller ändå ca 3000 mil tror jag det va, ska inte säga säkert, med Gti 16v turbokon. ~300hk

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

smurfidunder
327 Inlägg
11 augusti 2008
#129
Hur bra 020 lådan håller beror nog på hur den används va??

Jag dödade min nästan omedelbart efter uppstart av en diesel som bara laddade 1bar! Rensade drev...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Lite överallt..
612 Inlägg
11 augusti 2008
#130
dundersmurfen skrev:
Hur bra 020 lådan håller beror nog på hur den används va??

Jag dödade min nästan omedelbart efter uppstart av en diesel som bara laddade 1bar! Rensade drev...

Självklart spelar allt sånt in, men man kan ju även få tag i en låda som inte är i bästa skicket?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

391 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#131
Kommer inte hända så mkt på ett tag nu när skolan dragit igång igen. Blir väl så att de drar igång till höstlovet lr nåt sånt smile så får vi se vad som händer i vinter wink Kommer bli mkt krut i den iaf tongue


smurfidunder
327 Inlägg
22 augusti 2008
#132
få tag i en vr6 med låda och montera bak så får du en stenhård bil. Lite överladdning bara så...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

fåret
127 Inlägg
22 augusti 2008
#133
roligt projekt att följa smile bra jobbat


391 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#134
dundersmurfen skrev:
få tag i en vr6 med låda och montera bak så får du en stenhård bil. Lite överladdning bara så...

De skulle va kul tongue Men de blir väldigt mkt jobb o pengar. Så vi testar om detta blir bra så kanske de blir annan motor o sånt längre fram i tiden smile


The Gunner
182 Inlägg
25 augusti 2008
#135
dundersmurfen skrev:
få tag i en vr6 med låda och montera bak så får du en stenhård bil. Lite överladdning bara så...

Ja den lådan är ju knappt tålig !! tongue

Keyboard Not Found - Press [F1] to Continue.

295 Inlägg
25 augusti 2008
#136
Kul att se även andra bygger o trimmas sina golfar tongue


391 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#137
https://www1.garaget.org/gallery/archive/61540/484611_87cqda.jpg
Har hittat en sånhär tongue Den finns med i ett turbokit som går köpa te Golf 2 16v. Så om ja köper en sån o nåra spridare så borde det väl funka?



https://www1.garaget.org/gallery/archive/61540/484612_278914.jpg
Det var detta kittet jag hittade. Har ju nästan allt i det kittet utom det elektriska tongue


Down n`out
514 Inlägg
16 oktober 2008
#138
rba jobabt tongue roligt projekt detta ska följas big_smile

Down n`out

1 785 Inlägg
16 oktober 2008
#139
Lundberg_ skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/61540/484611_87cqda.jpg
Har hittat en sånhär tongue Den finns med i ett turbokit som går köpa te Golf 2 16v. Så om ja köper en sån o nåra spridare så borde det väl funka?



http://www1.garaget.org/gallery/archive/61540/484612_278914.jpg
Det var detta kittet jag hittade. Har ju nästan allt i det kittet utom det elektriska tongue

Hör med någon som kan räkna på hur stora spridare du behöver. Överladdar du mycket så behövs det ju en hel del extrabränsle. Har du börjat bygga på botten delen och toppen? Vilket effekt har du tänkt plocka ut?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Fattig student
1 282 Inlägg
17 oktober 2008
#140
Var har du hittat det kitet?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..


Sök