3527
Sök

Villken BMW e30

47 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Hej! Är en 18årig student som har fått leva på mina föräldrars bil ett tag nu, så nu ska jag köpa en egen. Ska köpa en BMW e30 men problemet ligger i vilken jag ska köpa. Har kollat lite på 325 och 318is och tycker att 318is värkar mest lovande. Mest eftersom att jag har en väldigt liten inkomst och vill kunna köra lite utan att behöva spara pengar på soppa. Vet någon om hur stor skillnad det är i bensin och försäkring på dom två? Har även kollat på 320 men dom värkar mest bensintörstiga och slöa? Går det att få tag på någon fräsh 318is eller är dom svåra att få tag på? Tänkte eftersom dom tillvärkast endast 90-91. Skulle vara kul om non hadde lite allmän info om e30 modellerna, om vad man ska tänka på vid köp osv osv. Alla svar är välkomna.

Mvh

Majestas
1 319 Inlägg
19 mars 2008
Tja! Jag har aldrig ägt eller ens åkt en e30! Men kan nästan gissa mig till att det är underhållande bilar!
Klart att Sexorna ( 320 323 325 ) drar en större mängd soppa! hur mkt kan jag tyvär inte svara på hmm, Har läst lite här och där att en fräsch 318 ska vara roligare och kanske till och med piggare än en 320, om det är sant eller ej vet jag tyvär inte heller tongue... Försäkringar kan du kolla upp på nätet.

Gå in på länsförsäkringar eller atava och skriv in ditt personnummer samt regnr på den bil du funderar på.

Team VeboTrim

Rörpulare
1 453 Inlägg
19 mars 2008
www.autopower.se lär du ju in och kika på om du e intresserad av modellen finns att läsa för och nackdelar.. Sen drar väl min bruks e30 i snitt 1.2 milen men då me många roliga i me 3:an i 100 km/h och sköna omköringar. Så den kan nog kma ner till litern bara man vill gjorde tydligen förra ägaren så... Men grymt rolig bil och snyggaste bmw förutom e30 m3 då smile Sen 325:orna hamnar ca i försäkring på mej runt 13-15 papp helförsäkring.. ska ju isf leta upp en 320 event 323 me 325 motor om du vill kma ner i försäkring men samtidigt ha lite pulver under huven!
Senast redigerat av E30Tompa (19 mars 2008)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

8 156 Inlägg
19 mars 2008
Kolla in här. Dom har garanterat koll: www.autopower.se

*Edit:
Här har du en länk till just E30, med bensinförbrukningsinfo för alla versioner.
http://www.autopower.se/modellguiden/e30.asp

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

56 Inlägg
19 mars 2008
rekomenderar bmw 325 e30 M-tec 2

Långtradarchaufför
282 Inlägg
19 mars 2008
318 is är bästa köp i detta fallet, billga att försäkra, skatta och att tanka, 320 är för slö och ja menar slö, har sj haft en sån, 325 är de lite mer krut i men dom kosta desto mer, en körklar 318is kan du få för runt 10 lakan, en 325a e lite svårare att få tag på idag för samma summa, men visst, inget slår ljudet från den raka 6an

BMW - Det stavas som det låter:)

47 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
bmwmannen skrev:
318 is är bästa köp i detta fallet, billga att försäkra, skatta och att tanka, 320 är för slö och ja menar slö, har sj haft en sån, 325 är de lite mer krut i men dom kosta desto mer, en körklar 318is kan du få för runt 10 lakan, en 325a e lite svårare att få tag på idag för samma summa, men visst, inget slår ljudet från den raka 6an

Aaaa okej! Jo men man kör jue inte med ljudet wink så de e nog inga problem.. Men vad behöver man tänka på vid köp av en 318is? Förutom rosten dåra. Har hittat några som ligger på 10.000 och neråt, men jag är mest orolig för att motorn i dom ska vara helt slutskörda. Är det något som jag behöver oroa mig för? Eller kan jag byta lite delar i motorn så den blir som gott som ny igen kanske big_smile ?

Tack för alla svar förövrigt!

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
19 mars 2008
Renthal skrev:
bmwmannen skrev:

Aaaa okej! Jo men man kör jue inte med ljudet wink så de e nog inga problem.. Men vad behöver man tänka på vid köp av en 318is? Förutom rosten dåra. Har hittat några som ligger på 10.000 och neråt, men jag är mest orolig för att motorn i dom ska vara helt slutskörda. Är det något som jag behöver oroa mig för? Eller kan jag byta lite delar i motorn så den blir som gott som ny igen kanske big_smile ?

Tack för alla svar förövrigt!

En 318is för under 10' är antingen sönderrostad med (kanske) ok motor. Eller lite rost men garanterat slutkörd. Jag skulle hellre lägga lite extra kronor på en is utan rost, med så få ägare som möjligt.
Helst inte ägd av ungdomar (om det nu går) osv. Men detta märks när du inspekterar bilarna på plats.

Fördelar är bland annat låg försäkringspremie (för jag antar att du skall äga bilen och "stå" på den själv), lägre förbrukning jämfört med 6:orna och hållbar motor jämfört med m40 i 316 och 318. En pigg och trevlig bil!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

287 Inlägg
19 mars 2008
jag köpte mej en 318i e30 ja=) tänkte på ekonomin ja:) får man 1050 kr månaden så gäller det att man har en bensinsnål bil men sammtidigt en rolig:) Dock så blir jag 17 år iår så jag har en liten stund kvar tills körkortet.. men mekar med den här för fullt nu så den där körklar tills körkortet kommer... Men kika så allt ser schysst ut och att den går fint i motor och låda och att det är ett vettigt pris smile köpte min för 2500kr enda felet på den var att bromsarna inte funka smile Men tror knappast du ångrar dej om du köper dej en fin 318is smile sattsa på en sån.. så kan du göra lite annat för pengarna med istället för att bara lägga dom på soppa wink

volvo ska de va :)

Sök