4074
Sök

btta till el fläkt på 740? effekt höjjning?

151 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
Hej undrar om ja vinner nott effekt på att setta dit en el-fläkt?
Blir det plus minus noll? fläkten måste ju ha ström från geniratorn och då går den ju tyngre??

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 mars 2008
japp du kommer märka kraftigt ökat acc om du får bort den där gigantiska höfläkten. nä skämt åsido, om du tjänar nån effekt alls på att ta bort den så är den inte märkbar. du förkorar dock ingen på att byta till elfläkt. elfläkten ska ju sen styras med en termostat så den bara går när det behövs o om du kollar på såna bilar med en standardmonterad elfläkt så går den nästan aldrig, bara om man står stilla länge i t.ex en bilkö. annars kyler ju fartvinden... så... enda anledningen till att sätta dit en elfläkt är för att slippa åka omkring o låta som en höfläkt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

146 Inlägg
20 mars 2008
Eller så kan det ju va för lagringen i viskofläkten är paj...
Kanske får nån liten effektökning, dock ej märkbar, men bra mkt skönare ljud!
Du kan ju koppla via en strömbrytare också, lättast (och billigast) att göra så. Jag gjorde så på min, man får ha koll lite på tempmätaren när man står still bara..

Lycka till!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 mars 2008
Eftersom höfläkten går konstanat och elfläkten bara när de behövs vinner man lite effekt och bränsleförbrukning... Många bäckar små smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
20 mars 2008
jag har nån guide här om byte till elfläkt... hmm...

aha, hittade! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=4845
Senast redigerat av Xoff (20 mars 2008)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
22 mars 2008
tror int de spelar någe roll när höfläkten sitter på vatten pumpen o den måste ju ändå drivas fast du tar bort fläkten o även om du sku få nå mera så handlar de om 1-2 hästar....

Volvo850-92
1 680 Inlägg
28 november 2009
Men är det inte så att om JAG tar bort min fläkt och monterar dit en elfläkt så får motorn dåligare kylning.
Det måsta vara en anledning varför Volvo valde en höfläkt på B230?

-utan 940
1 728 Inlägg
28 november 2009
Volvo740-88 skrev:
Det måsta vara en anledning varför Volvo valde en höfläkt på B230?

Ja, det är billigare.
Framhjulsdrivna bilar kan inte ha höfläkt eftersom motorn är tvärställd.
Även Ford, BMW och andra bakhjulsdrivna märken använde viskofläkt förr.

67 Inlägg
28 november 2009
Volvo740-88 skrev:
Men är det inte så att om JAG tar bort min fläkt och monterar dit en elfläkt så får motorn dåligare kylning.

nä den får inte mkt dåligare kylning sålänge du kör, lite värre om du hamnar i bilkö bara, det är igentligen bara då det behövs en fläkt..

Sök