äsch.. finns effektsystem som gör att det känns som en rejäl turbokick kan jag lova.. själv hade jag ett hebo system på min derbi senda -01 SM.. Kan säga att jag blev riktigt rädd när den gick över 4500 rpm..
En kompis till mig hade en aprilia som sägs hade någon form av kompressor. frågan e om det är värt att lägga tid på att ens försöka turbokonvertera en moppe. Skulle nog satsa på en ny cylinder,förgasare o avgasystem.
Lite offtopic: såg en Harley Davidsson med turbo på Wheels and Wings i varberg förra sommaren.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Vi kan säga så här det kommer aldrig att bli något vettigt av en turbo eller kompressor på en moppe så har du ett svar på din fråga. Köp istället en två-taktare och trimma som normalt folk istället vilket kommer bli billigare och bättre.
I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
det funkar med turbo Hade en polare som hade turbo på sin DT50 och den drog upp på bakhjulet när laddet kom på alla växlar dock är den crashad nu och vetifan hur han byggde den heller men Lustgas kan du ju fixa eller som jag hade på min bögpulka dra en tunn slang till insuget sen tar du en burk 5-56 eller WD-40 och när du vill ha lite mer ös trycker du bara på flaskan så det sprutar inte lite i insuget och jälar vad de sticker iväg och det är ju ett billigt allternativ me dock måste du ha ett öppet filter på den för att det ska funka min gick inte med orginalet ^^
det funkar med turbo Hade en polare som hade turbo på sin DT50 och den drog upp på bakhjulet när laddet kom på alla växlar dock är den crashad nu och vetifan hur han byggde den heller men Lustgas kan du ju fixa eller som jag hade på min bögpulka dra en tunn slang till insuget sen tar du en burk 5-56 eller WD-40 och när du vill ha lite mer ös trycker du bara på flaskan så det sprutar inte lite i insuget och jälar vad de sticker iväg och det är ju ett billigt allternativ me dock måste du ha ett öppet filter på den för att det ska funka min gick inte med orginalet ^^
Hoppas för alla gudars välbefinnande att allt detta var ironi, om det inte var det blir jag mörkrädd.
I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
det funkar med turbo Hade en polare som hade turbo på sin DT50 och den drog upp på bakhjulet när laddet kom på alla växlar dock är den crashad nu och vetifan hur han byggde den heller men Lustgas kan du ju fixa eller som jag hade på min bögpulka dra en tunn slang till insuget sen tar du en burk 5-56 eller WD-40 och när du vill ha lite mer ös trycker du bara på flaskan så det sprutar inte lite i insuget och jälar vad de sticker iväg och det är ju ett billigt allternativ me dock måste du ha ett öppet filter på den för att det ska funka min gick inte med orginalet ^^
Hoppas för alla gudars välbefinnande att allt detta var ironi, om det inte var det blir jag mörkrädd.
Tycker det är lika lustigt varje gång jag hör "reser sig på alla växlar" komma ifrån en moppe med tanke på att ingen av mina crossar ens var i närheten av det varken 2 eller 4 takt så då måste den gå bra mkt bättre än en 50hp 250cc tvåtaktare då iaf ^^
Inte för att jag är väldigt erfaren inom området, men hur kan avgaser från en 50cc motor driva en turbo med något som helst reslutat?? Nån som vill berätta mer hur de funkar rent tekniskt?
Äntligen någon som förstår att det är ganska så tekninsk omöjligt att få ihop detta och att ingen moppe reser sig på alla växler, men det verkar ganska många tro att som gör eller kanske bara är önske tänkande. Som sagt var så måste den moppe ha ganska så många ponnys för att resa sig på någon annan växel än 1an och möjligtvis 2an.
I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
det funkar med turbo Hade en polare som hade turbo på sin DT50 och den drog upp på bakhjulet när laddet kom på alla växlar dock är den crashad nu och vetifan hur han byggde den heller men Lustgas kan du ju fixa eller som jag hade på min bögpulka dra en tunn slang till insuget sen tar du en burk 5-56 eller WD-40 och när du vill ha lite mer ös trycker du bara på flaskan så det sprutar inte lite i insuget och jälar vad de sticker iväg och det är ju ett billigt allternativ me dock måste du ha ett öppet filter på den för att det ska funka min gick inte med orginalet ^^
Hoppas för alla gudars välbefinnande att allt detta var ironi, om det inte var det blir jag mörkrädd.
Tycker det är lika lustigt varje gång jag hör "reser sig på alla växlar" komma ifrån en moppe med tanke på att ingen av mina crossar ens var i närheten av det varken 2 eller 4 takt så då måste den gå bra mkt bättre än en 50hp 250cc tvåtaktare då iaf ^^
Inte för att jag är väldigt erfaren inom området, men hur kan avgaser från en 50cc motor driva en turbo med något som helst reslutat?? Nån som vill berätta mer hur de funkar rent tekniskt?
min förra cross slog jag över på 5an det var bara en trimmad suzuki rm 125a
Vi har Lustgaskit från NX till din moped/fyrhjuling/lekfordon,dock endast till encylindriga motorer... Pris på komplett kit.6995:- Då ingår: Tub,solinoider,kontakter,stålomspunna slangar,bränslepump mm mm)
Finns antagligen billigare också, men NX-systemen är relativt billiga och av hög kvalitet medans jag antar att NOS och Venom är lite dyrare. Blir nog ett jäkla pill för dig att montera det med bränslepumpar osv om du är van vid att ta loss variatorringar och montera avgasrör, dessutom kommer du att dra av orginalveven och slita som fan på cylindern i almänhet om du drar på förmycket. Tänk också på att påfyllningen av lustgas också kostar en del, dessutom krävs ett intyg om jag inte har fel (för att ens få fylla på dessa tuber) då de kan användas i andra syften än motorrelaterat, som auktoriteten dessutom tror att pojkar i moppeåldern upskattar. Ett alternativ är väl att köpa ny tub vid varje påfyllning då det antagligen inte är lika restrektivt över itnernet men det blir nog väldigt dyrt.
(kan helt vara ute och cykla men det här fick jag höra från en polares farsa som sysslar mycket med tävlingshojar när jag hade planer på att lustgasladda min gamla fyrhjuling)
Ursäkta att jag stör din tråd igen... skulle bara vilja veta hur ni skulle få en turbo o funka på en 2-taktare?? en 2-taktare jobbar ju utan ventiler, med en insugningsport o en avgasport som är öppna samtidigt. hur ska ni få turbotrycket o stanna i cylindern o inte bara blåsa rakt igenom ut i avgassystemet?