3173
Sök

Turbo i Eu moped?

819 Inlägg
23 mars 2008
#41
äsch.. finns effektsystem som gör att det känns som en rejäl turbokick kan jag lova.. själv hade jag ett hebo system på min derbi senda -01 SM.. Kan säga att jag blev riktigt rädd när den gick över 4500 rpm..

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

53 Inlägg
23 mars 2008
#42
En kompis till mig hade en aprilia som sägs hade någon form av kompressor. frågan e om det är värt att lägga tid på att ens försöka turbokonvertera en moppe. Skulle nog satsa på en ny cylinder,förgasare o avgasystem.

Lite offtopic: såg en Harley Davidsson med turbo på Wheels and Wings i varberg förra sommaren.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/63909/289793_mu79yb.jpg


DFFL
9 020 Inlägg
23 mars 2008
#43
Lustgas är garanterat ett bättre alternativ.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 639 Inlägg
23 mars 2008
#44
850turbo skrev:
Tjaa!!

Nån som vet om man kan ha turbo i en Eu moped. Vad de skulle kosta och är de svårt och fixa?

Ps: Blir de högre hastighet eller acc?

Turbo på en 2 takts 50cc motor ??

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

V4
218 Inlägg
23 mars 2008
#45
Vi kan säga så här det kommer aldrig att bli något vettigt av en turbo eller kompressor på en moppe så har du ett svar på din fråga. Köp istället en två-taktare och trimma som normalt folk istället vilket kommer bli billigare och bättre.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
23 mars 2008
#46
Slå i RC-bränsle! Metanol,ricinolja och runt 20% nitro ska du få se på fan... tongue
Gjorde jag med min MT5.. Gick som satan.. Höll gjord den med... big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 mars 2008
#47
det funkar med turbo
Hade en polare som hade turbo på sin DT50 och den drog upp på bakhjulet när laddet kom på alla växlar yikes
dock är den crashad nu och vetifan hur han byggde den heller
men Lustgas kan du ju fixa eller som jag hade på min bögpulka
dra en tunn slang till insuget
sen tar du en burk 5-56 eller WD-40
och när du vill ha lite mer ös trycker du bara på flaskan så det sprutar inte lite i insuget och jälar vad de sticker iväg smile
och det är ju ett billigt allternativ me smile
dock måste du ha ett öppet filter på den för att det ska funka min gick inte med orginalet ^^


Fotograf
88 Inlägg
23 mars 2008
#48
turbomoppe..det låter de...smile håller på att snegla på att tvångsmata min svarta fara men få se..

Söker fotouppdrag
Maila på tobbe@mieden.se

V4
218 Inlägg
23 mars 2008
#49
Team-Adolfsson skrev:
det funkar med turbo
Hade en polare som hade turbo på sin DT50 och den drog upp på bakhjulet när laddet kom på alla växlar yikes
dock är den crashad nu och vetifan hur han byggde den heller
men Lustgas kan du ju fixa eller som jag hade på min bögpulka
dra en tunn slang till insuget
sen tar du en burk 5-56 eller WD-40
och när du vill ha lite mer ös trycker du bara på flaskan så det sprutar inte lite i insuget och jälar vad de sticker iväg smile
och det är ju ett billigt allternativ me smile
dock måste du ha ett öppet filter på den för att det ska funka min gick inte med orginalet ^^

Hoppas för alla gudars välbefinnande att allt detta var ironi, om det inte var det blir jag mörkrädd.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 mars 2008
#50
Beetle skrev:
Team-Adolfsson skrev:
det funkar med turbo
Hade en polare som hade turbo på sin DT50 och den drog upp på bakhjulet när laddet kom på alla växlar yikes
dock är den crashad nu och vetifan hur han byggde den heller
men Lustgas kan du ju fixa eller som jag hade på min bögpulka
dra en tunn slang till insuget
sen tar du en burk 5-56 eller WD-40
och när du vill ha lite mer ös trycker du bara på flaskan så det sprutar inte lite i insuget och jälar vad de sticker iväg smile
och det är ju ett billigt allternativ me smile
dock måste du ha ett öppet filter på den för att det ska funka min gick inte med orginalet ^^

Hoppas för alla gudars välbefinnande att allt detta var ironi, om det inte var det blir jag mörkrädd.

Tycker det är lika lustigt varje gång jag hör "reser sig på alla växlar" komma ifrån en moppe med tanke på att ingen av mina crossar ens var i närheten av det varken 2 eller 4 takt så då måste den gå bra mkt bättre än en 50hp 250cc tvåtaktare då iaf ^^

Inte för att jag är väldigt erfaren inom området, men hur kan avgaser från en 50cc motor driva en turbo med något som helst reslutat?? Nån som vill berätta mer hur de funkar rent tekniskt? smile

Sky´s the limit...

V4
218 Inlägg
23 mars 2008
#51
Äntligen någon som förstår att det är ganska så tekninsk omöjligt att få ihop detta och att ingen moppe reser sig på alla växler, men det verkar ganska många tro att som gör eller kanske bara är önske tänkande. Som sagt var så måste den moppe ha ganska så många ponnys för att resa sig på någon annan växel än 1an och möjligtvis 2an.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

850turbo
23 mars 2008
Trådstartare
#52
boostknapp då?

349 Inlägg
23 mars 2008
#53
Rushman skrev:
Beetle skrev:
Team-Adolfsson skrev:
det funkar med turbo
Hade en polare som hade turbo på sin DT50 och den drog upp på bakhjulet när laddet kom på alla växlar yikes
dock är den crashad nu och vetifan hur han byggde den heller
men Lustgas kan du ju fixa eller som jag hade på min bögpulka
dra en tunn slang till insuget
sen tar du en burk 5-56 eller WD-40
och när du vill ha lite mer ös trycker du bara på flaskan så det sprutar inte lite i insuget och jälar vad de sticker iväg smile
och det är ju ett billigt allternativ me smile
dock måste du ha ett öppet filter på den för att det ska funka min gick inte med orginalet ^^

Hoppas för alla gudars välbefinnande att allt detta var ironi, om det inte var det blir jag mörkrädd.

Tycker det är lika lustigt varje gång jag hör "reser sig på alla växlar" komma ifrån en moppe med tanke på att ingen av mina crossar ens var i närheten av det varken 2 eller 4 takt så då måste den gå bra mkt bättre än en 50hp 250cc tvåtaktare då iaf ^^

Inte för att jag är väldigt erfaren inom området, men hur kan avgaser från en 50cc motor driva en turbo med något som helst reslutat?? Nån som vill berätta mer hur de funkar rent tekniskt? smile

min förra cross slog jag över på 5an det var bara en trimmad suzuki rm 125a

804 Inlägg
23 mars 2008
#54
850turbo skrev:
boostknapp då?

Leta upp riktigt små munstycken till ett lustgaskit så får du dig din boostknapp. Garanterat lättare än att bygga turbo.

850turbo
24 mars 2008
Trådstartare
#55
Vad kostar det?

272 Inlägg
24 mars 2008
#56
www.jcmcenter.com skrev:
Vi har Lustgaskit från NX till din moped/fyrhjuling/lekfordon,dock endast till encylindriga motorer... Pris på komplett kit.6995:- Då ingår: Tub,solinoider,kontakter,stålomspunna slangar,bränslepump mm mm)

Finns antagligen billigare också, men NX-systemen är relativt billiga och av hög kvalitet medans jag antar att NOS och Venom är lite dyrare.
Blir nog ett jäkla pill för dig att montera det med bränslepumpar osv om du är van vid att ta loss variatorringar och montera avgasrör, dessutom kommer du att dra av orginalveven och slita som fan på cylindern i almänhet om du drar på förmycket.
Tänk också på att påfyllningen av lustgas också kostar en del, dessutom krävs ett intyg om jag inte har fel (för att ens få fylla på dessa tuber) då de kan användas i andra syften än motorrelaterat, som auktoriteten dessutom tror att pojkar i moppeåldern upskattar.
Ett alternativ är väl att köpa ny tub vid varje påfyllning då det antagligen inte är lika restrektivt över itnernet men det blir nog väldigt dyrt.

(kan helt vara ute och cykla men det här fick jag höra från en polares farsa som sysslar mycket med tävlingshojar när jag hade planer på att lustgasladda min gamla fyrhjuling)

Sierra-döbel

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 mars 2008
#57
Ursäkta att jag stör din tråd igen... skulle bara vilja veta hur ni skulle få en turbo o funka på en 2-taktare?? en 2-taktare jobbar ju utan ventiler, med en insugningsport o en avgasport som är öppna samtidigt. hur ska ni få turbotrycket o stanna i cylindern o inte bara blåsa rakt igenom ut i avgassystemet?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

850turbo
24 mars 2008
Trådstartare
#58
4takt

850turbo
25 mars 2008
Trådstartare
#59
Något annat förslag då?

285 Inlägg
25 mars 2008
#60
men det hela är väl ganska enkelt.. köp en MC istället.
straffet blir det samma om du åker dit.

en satans jävla Volvo.


Sök