2542
Sök

Lönar det sig att beställa ett Alpine PDX-1.1000 från USA?

1 050 Inlägg
25 mars 2008
thesvensk skrev:
Så om man köper från eBay och betalar med Paypal så tillkommer inga tullavgifter, hur kan man vara säker på det? Jag är en fattig man och om det tillkommer massa oväntade avgifter och jag inte har råd att betala. Vad händer då?

Du måste ju först göra klart för säljaren exakt hur varan skall tull-deklareras, se mitt tidigare mail ställt till säljaren i USA. Vill han ej sälja under dessa förutsättningar, så frågar man istället nästa säljare. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

312 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
E-30 skrev:
thesvensk skrev:
Kollade upp eBay och verkar mer vettigt, dessutom samma pris och nya grejjor. Har lagt upp mitt DLS steg nu och hoppas det blir sålt fort, då blir det att köpa ett PDX-1.1000 eller PDX-1.600. Dock lönar det sig mest med ett 1000 då de är tusenlappen dyrare från USA jämfört med PDX-1.600 och 4000kr dyrare i sverige. Sjukt att de kan vara dessa prisskillnader.

Hur länge tror ni dollarn ligger lågt? Samt hur betalar man på eBay?

Dollarn kommer att sjunka lite till, det beräknas att den kommer att ligga precis under 6:- detta kommer enl uppgift att ske under sommaren 2008.

Du betalar smidigast med Pay-Pal i USA. Du skaffar dig ett Svenskt Mastercard som du sedan ansluter till Pay-Pal. Se till att först skriva in dig som medlem hos: www.ebay.com (fråga om du ev, får ansluta dina föräldrars Mastercard till Pay-Pal) Smidigast är att göra detta i samband med tecknandet av medlemsskapet. Sedan är det bara att börja välja mellan KLIPPEN. big_smile (Rena rama Guldgruvan) tongue

Jag har haft ett PayPal konto sedan något år tillbaka samt VISA kort så det är inga problem. Dock avslutade jag mitt konto hos PayPal efter att ha läst i tidningen om att ett stort antal fått sina pengar stulna och konton avstängda, så jag vet inte om jag vågar ansluta mig igen.

Men hur ska man vara säker på att det kommer fungera så som man tänkt sig, alltså utan tullavgifter och moms etc. Bara varans pris samt frakt. Det är ingen annan som är sugen på att beställa samtidigt och ev. dela på frakt och avgifter?

E-30 skrev:
thesvensk skrev:
Så om man köper från eBay och betalar med Paypal så tillkommer inga tullavgifter, hur kan man vara säker på det? Jag är en fattig man och om det tillkommer massa oväntade avgifter och jag inte har råd att betala. Vad händer då?

Du måste ju först göra klart för säljaren exakt hur varan skall tull-deklareras, se mitt tidigare mail ställt till säljaren i USA. Vill han ej sälja under dessa förutsättningar, så frågar man istället nästa säljare. big_smile

Har du erfarenhet av detta? Om säljaren går med på att posta som "USED ELECTRONIC PARTS" så slipper man tullavgift och moms? Hur vet man säkert om säljaren skickar som det då? Har aldrig gjort det här tidigare, så vill ju bara vara 100% säker innan jag ger mig in på något jag kanske får ångra rejält hmm
Senast redigerat av thesvensk (25 mars 2008)

FreddeK
25 mars 2008
thesvensk skrev:

ja vad händer då? hmm negativ feedback på ebay först och främst...det vill man inte. Mitt råd: handla inte om du inte har pengar...ha en buffert för momsen också!

1 050 Inlägg
25 mars 2008
Freddeponken skrev:
thesvensk skrev:

Tullen tillkommer oavsett...det där är bara ett betalningsalternativ. räkna såhär: varans pris i usa, frakt (frågar säljaren), moms 25 procent på varans pris och en hundring extra i frakt om paketet fastnar! räkna alltid med moms...alltid! bara bonus om du slipper det!

Begagnade importprodukter är helt momsbefriade i Sverige. Tullavgiften som tillkommer är baserad på inköpspriset a: $45.00 USD. Det blir inte många kronor i tullavgift. Passerar utan åtgärd. big_smile

FreddeK
25 mars 2008
thesvensk skrev:
E-30 skrev:
thesvensk skrev:
Kollade upp eBay och verkar mer vettigt, dessutom samma pris och nya grejjor. Har lagt upp mitt DLS steg nu och hoppas det blir sålt fort, då blir det att köpa ett PDX-1.1000 eller PDX-1.600. Dock lönar det sig mest med ett 1000 då de är tusenlappen dyrare från USA jämfört med PDX-1.600 och 4000kr dyrare i sverige. Sjukt att de kan vara dessa prisskillnader.

Hur länge tror ni dollarn ligger lågt? Samt hur betalar man på eBay?

Dollarn kommer att sjunka lite till, det beräknas att den kommer att ligga precis under 6:- detta kommer enl uppgift att ske under sommaren 2008.

Du betalar smidigast med Pay-Pal i USA. Du skaffar dig ett Svenskt Mastercard som du sedan ansluter till Pay-Pal. Se till att först skriva in dig som medlem hos: www.ebay.com (fråga om du ev, får ansluta dina föräldrars Mastercard till Pay-Pal) Smidigast är att göra detta i samband med tecknandet av medlemsskapet. Sedan är det bara att börja välja mellan KLIPPEN. big_smile (Rena rama Guldgruvan) tongue

Jag har haft ett PayPal konto sedan något år tillbaka samt VISA kort så det är inga problem. Dock avslutade jag mitt konto hos PayPal efter att ha läst i tidningen om att ett stort antal fått sina pengar stulna och konton avstängda, så jag vet inte om jag vågar ansluta mig igen.

Men hur ska man vara säker på att det kommer fungera så som man tänkt sig, alltså utan tullavgifter och moms etc. Bara varans pris samt frakt. Det är ingen annan som är sugen på att beställa samtidigt och ev. dela på frakt och avgifter?

Frakten delas det på då men inte avgifterna...fortafarande 25 procent moms på din vara. Det enda sättet att komma undan är att försöka få värdet nedskrivet. men obs olagligt!

Eliminator
1 441 Inlägg
25 mars 2008
Du betalarför dels frakt och dels volym. Vikten brukar inte springa iväg så hiskeligt men så fort det blir storlek på grejerna kostar det flis.
Det bästa sättet att få ner tull och moms är att be säljaren att skriva ner värdet på paketet.
tull och moms räknas på varansvärde + frakt x tull 25% x moms 3,5-5% beroende på vad det innehåller.
En administrativ avgift tar fraktbolagen här i Sverige ut (UPS etc)brukar vara ca 100-160:-.
Min erfarenhet är att det lättaste sättet att paket slinker igenom tull via usps av nån anledning.

Men var medveten om att man kan åka på tull månader efter du fått varan, du är nämligen skyldig att anmäla att du importerar gods som skall förtullas.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

FreddeK
25 mars 2008
E-30 skrev:
Freddeponken skrev:
thesvensk skrev:

Tullen tillkommer oavsett...det där är bara ett betalningsalternativ. räkna såhär: varans pris i usa, frakt (frågar säljaren), moms 25 procent på varans pris och en hundring extra i frakt om paketet fastnar! räkna alltid med moms...alltid! bara bonus om du slipper det!

Begagnade importprodukter är helt momsbefriade i Sverige. Tullavgiften som tillkommer är baserad på inköpspriset a: $45.00 USD. Det blir inte många kronor i tullavgift. Passerar utan åtgärd. big_smile

ja precis...det jag babblar om är nytt och av köpt av firma...

Mvh Fredde

1 050 Inlägg
25 mars 2008
Freddeponken skrev:
E-30 skrev:
Freddeponken skrev:

ja precis...det jag babblar om är nytt och av köpt av firma...

Mvh Fredde

Har du verkligen läst hela tråden från början..?

312 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Hehe jag är väldigt skrajj när det gäller att köpa saker från staterna. Skulle nästan hellre skänka mitt DLS CAD15 åt nån som köpte steget åt mig, men givetvis att jag betalar för steget + frakt. Jag vinner ju ändå så mkt på det så är som inga problem.. big_smile

399 Inlägg
25 mars 2008
Är det ett Classic CAD15, asså det svarta är de ju bud på att hjälpa dig lite, behöver ett till^^

312 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Nej tyvär, de är nya serien. Silverfärgat. Kan även skicka med en 50kvmm kabel på 7meter om någon är sugen och vi kommer överens om något bra. Grejjorna är då värda 5200kr som billigast nypris. Köpta i december 07 så dem är nya och väldigt lite använda.

399 Inlägg
25 mars 2008
Då blir de värre^^ Har redan ett av den gamla serien... Är väl iofs i princip samma steg men ändå, skulle se dumt ut^^

312 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Maildaemon skrev:
Då blir de värre^^ Har redan ett av den gamla serien... Är väl iofs i princip samma steg men ändå, skulle se dumt ut^^

Hehe spelar utseendet så stor roll när du praktiskt taget får steget gratis? yikes

399 Inlägg
25 mars 2008
Utseendet plus att jag vet inte det går att docka ett nytt o ett gammalt... Har ju bara en bas så^^

312 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Maildaemon skrev:
Utseendet plus att jag vet inte det går att docka ett nytt o ett gammalt... Har ju bara en bas så^^

Eller så gör du såhär. Säljer ditt Classic steg och köper ett sprillans CAD15 för 4200kr på BRC. Då har du fått två steg skitbilligt som du kan docka ihop. 3400RMS. Steget mitt är som nytt så kommer inte se ut som att ett är beggat och ett nytt tongue

399 Inlägg
25 mars 2008
Hehe, ja... Nej du får inte sätta massa dumma idéer i huvvet på mig^^ Har fan inga pengar ju...

312 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Hehe nädå, var bara en tanke. Borde själv nöja mig med DLS'et men är så galet sugen i ett PDX steg.

1 050 Inlägg
25 mars 2008
thesvensk skrev:
Maildaemon skrev:

Hehe spelar utseendet så stor roll när du praktiskt taget får steget gratis? yikes

Jag förstår inte riktigt varför du ska ge bort ditt DLS steg helt gratis? Vad är det som är så svårt, jag har ju redan mailat till säljaren & går han med på att leverera Alpinesteget under rätta de förutsättningarna, så är det bara att beställa / köpa: "BUY NOW" samt betala med ett PPal anslutet Mastercard. Om du skall be någon annan om hjälp med köpet, så lär ju den personen först kräva kontanter för köpet i USA.
Då tillkommer det ju ytterligare en riskfaktor. Beställ steget själv, det är ingen fara så länge du är helt överens med säljaren i USA. Vänta så får vi först se vad säljaren i USA svarar. wink

312 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Om det inte är nån riskfaktor, så kan du ju köpa det, sen köper jag det av dig för 2700 + att du får mitt DLS CAD15 som tack. Inga problem för mig. Jag litar bara inte på PayPal och tar ingen risk för oväntade avgifter.

Dessutom betalar jag givetvis i förväg så fort steget kommit till sverige. Så ingen blir lurad såvida det från USA går som det ska.

6 851 Inlägg
25 mars 2008
thesvensk: Om jag förstått saken rätt, av ALLA dina 1000 trådar, behåll ditt CAD15 steg då du enbart vill ha mycke bas.
Gör nu rätt från början, se över din strömförsörning,jordpunkt,nygg RÄTT LÅDA till den/de basar du tänker använda, gör en riktig montering...!!!
Gör du allt detta så kommer ditt nuvarande steg räcka långt.

Sök