3524
Sök

1. Köpa Volvo S40 T4 98? 2. Bränsleförbrukning Volvo S40 T4 98 Orginal?

9 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Hej alla,

Jag har två frågor!

Fråga 1. Jag funderar på att köpa en Volvo S40 T4 98 från en kompis. Han ska ha 40.000 - 50.000 kr för den och den har rullat 14.000 mil men den är fräsch. Halv skinn osv. Tycker ni att det är ett bra köp för det priset? Vad tycker ni om Volva S40 T4:an? Brukar 98:an strula?

Fråga 2. Vad är bränsleförbrukningen på en Volvo S40 T4 98 som inte är trimmade eller något.
Jag har läst runt lite på nätet och har hittat sidor där de skriver att en S40 T4 98 drar 0,95 blandad körning!

Stämmer det verkligen? Jag har hört att de alltid drar mycket mer speciellt Volvo!

Jag är tacksam för alla svar.

Mvh
Senast redigerat av turbokudde (26 mars 2008)

96 Inlägg
26 mars 2008
Tycker helt klart du ska köpa dig en T4. Riktigt rolig bil och ganska lätt att trimma. Priset tycker jag verkar helt okej med tanke på miltalet. Men kolla så att styrboxen är bytt på bilen. På 98:orna brukar den strula, men den ska vara bytt på de flesta bilarna.

Angående bränsleförbrukningen så varierar den givetvis beroende på hur man kör. Men landsväg fick jag ner min förra t4 till 0,8 l, ibland mindre. Gasar man lite så sticker den ganska lätt över litern.

Lycka till!

2 982 Inlägg
26 mars 2008
kolla www.x40nordic.com för tips!
finns folk där online 24/7

9 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Crusty_83 skrev:
Tycker helt klart du ska köpa dig en T4. Riktigt rolig bil och ganska lätt att trimma. Priset tycker jag verkar helt okej med tanke på miltalet. Men kolla så att styrboxen är bytt på bilen. På 98:orna brukar den strula, men den ska vara bytt på de flesta bilarna.

Angående bränsleförbrukningen så varierar den givetvis beroende på hur man kör. Men landsväg fick jag ner min förra t4 till 0,8 l, ibland mindre. Gasar man lite så sticker den ganska lätt över litern.

Lycka till!

Hur vet man att styrboxen är bytt? Kan man se det på något sätt? Då tror jag att T4 kommer bränna en hel del bensin i stan synd att man jobbar just i stan smile.

9 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Residence skrev:
kolla www.x40nordic.com för tips!
finns folk där online 24/7

Tack för tipset men det verkar inte vara så mycket folk inne på den sidan sad

Son Of Murphy
782 Inlägg
26 mars 2008
Såg att du frågade om soppaförbrukning, kan säga att min T4a 99a drar 0,85-0,9 självklart med 98oktan i tanken och ett sport insatsfilter i boxen

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

9 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Mankan1978 skrev:
Såg att du frågade om soppaförbrukning, kan säga att min T4a 99a drar 0,85-0,9 självklart med 98oktan i tanken och ett sport insatsfilter i boxen

Tänker du på blandad körning?

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 mars 2008
Det är en liten jäkla motor på 1.85liter så den går snålt om man kan låta bli att gasa. Men 200hk kommer inte ur tomma intet så självklart drar den mer om man gasar.

När min bil hade 286hk med original styrsystem och 98oktan i tanken så drog en i snitt 1.26l/mil, men då var det fullgas så ofta det gick.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

9 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Det är en liten jäkla motor på 1.85liter så den går snålt om man kan låta bli att gasa. Men 200hk kommer inte ur tomma intet så självklart drar den mer om man gasar.

När min bil hade 286hk med original styrsystem och 98oktan i tanken så drog en i snitt 1.26l/mil, men då var det fullgas så ofta det gick.

Det var inte mycket med tanke på antal hästar+fullgas ganka ofta smile

96 Inlägg
26 mars 2008
turbokudde skrev:
Crusty_83 skrev:

Lycka till!

Hur vet man att styrboxen är bytt? Kan man se det på något sätt? Då tror jag att T4 kommer bränna en hel del bensin i stan synd att man jobbar just i stan smile.

Kolla med nuvarande ägaren om den är bytt. Eller om det finns nåt kvitto på det. Annars testar du det när du kör bilen. Åk ut på motorvägen och gasa fullt upp genom växlarna, den ska gå felfritt utan ryck annars är styrboxen dålig.

9 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Crusty_83 skrev:
turbokudde skrev:
Crusty_83 skrev:

Lycka till!

Kolla med nuvarande ägaren om den är bytt. Eller om det finns nåt kvitto på det. Annars testar du det när du kör bilen. Åk ut på motorvägen och gasa fullt upp genom växlarna, den ska gå felfritt utan ryck annars är styrboxen dålig.

Tackar jag ska testa det!

Son Of Murphy
782 Inlägg
26 mars 2008
turbokudde skrev:
Mankan1978 skrev:

Tänker du på blandad körning?

Ja, med tanke på hur jag bor, jobbar o hur jag har fritidsintressen så blir det riktigt gott o blandat. Man åker till Sthlm eller Uppsala en sväng o pressar på motorvägen, sen är man till kompisen ett par mil härifrån o vägen dig är kurvig o dann, så där bränner man inte på, o ganska friskt med stadskörning blir det med... hmm
Bör nämnas kanske att jag nollar färddatorn varje gång jag tankar fullt, så inga missförstånd uppstår. smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Sök