3907
Sök

Låååångt lastbilsekipage (jkpg)

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
5 januari 2009
TobbeE_87 skrev:
Foyrik skrev:
TobbeE_87 skrev:

Kanske är vanligare här uppe i norr, vad vet jag. Vet dock 2 stora åkerier här uppe som har boggilyft på sina tandemare, dock så är de gruppbilar... Å ja, sista axeln lyfts rakt upp, hänger å dinglar utan att ta i marken. Sen är de inte så snällt med mellanaxeln, de är sant, men hellre de än å köra fast tongue

Det är väl inte för å köra fast, det är väl för att underlätta vändningar man "hissar" den isåfall?

Är väl lite både och, för en tom tandemare drar absolut skitkasst på vissa underlag... axeltryck = 0
Sen så kan de ju som sagt även vara skillnaden mellan å riva chefens kontor eller inte om man svänger runt på garageplan tongue

lollol

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
5 januari 2009
tongue

http://www.sos-stockholm.se/gallery/uploaded/643/dsc00299.jpg

http://www.scania.com.au/Images/521_Deluxe_tcm90-131113.JPG

http://www.hendrickson.com.au/news/images/linfox.jpg

http://www2.cemr.wvu.edu/~wwwasph/pictures/rdtrain.jpg
Senast redigerat av lonewolf-holm (5 januari 2009)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

1 174 Inlägg
5 januari 2009
För den sista bilden är ju säkert "inte" redigerad.. wink
Skulle inte tro att den lasbilen skulle orka dra hela det ekipaget med sand eller asfalt eller va det är där i..

"If you're in control, you're not going fast enough"

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
5 januari 2009
-Blomman- skrev:
Skulle inte tro att den lasbilen skulle orka dra hela det ekipaget med sand eller asfalt eller va det är där i..

den är inte redigerad... de kör runt med sådana i Australien..

Sump Runk Rätt O Slätt!

3 354 Inlägg
5 januari 2009
HyperSonica skrev:
-Blomman- skrev:

de har väl 2 såna som åker. såg de på discovery

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
5 januari 2009
Seth skrev:
HyperSonica skrev:
-Blomman- skrev:

de har väl 2 såna som åker. såg de på discovery

mjoo.. har för mej det.. har oxå sett de på DC.. men de var ett tag sedan tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!

Professionell Amatör
32 Inlägg
5 januari 2009
Stämmer ganska bra det där. Har en kompis som åkte med en av dom.
Fina åk

BerraGson

+Uppfinnare+
643 Inlägg
5 januari 2009
-Blomman- skrev:

Han kanske körde frigolit tongue

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Professionell Amatör
32 Inlägg
5 januari 2009
Foyrik skrev:
Vikten på ett tomt timmer ekipage , kontra vikten på ett tomt godsekipage är igentligen ointressant, det som är intressant är själva fordonsenheternas vikter, och det är ju ingen överdrift att påstå att dessa super timmerbilar har ju största vikten som släp. det är bara att titta på volvos egna fakta som dom delger oss i sin information, nämligen:
Fakta om testfordonet:

Volvo FH16 jämnlastbil med timmerrede och moduluppbyggda lastbärare.
Längd 30 m.
Bredd 2,6 m.
Höjd 4,5 m.
Bruttovikt 90 ton.
Lastvikt 60 ton.
Antal axlar 11.
Vikt per axel 8-9 ton.

Här ser vi genast att bruttovikten och lastvikten ger en differans på 30 ton, dvs ekipagets tomvikt, säg då dragbilen väger 10 ton, kanske strax därunder tom då den saknar kran, då har vi delat upp så vi har ca 20 ton som skjutsar på dragbilen bakifrån, och alla som nånsin suttit i en lastbil vet hur kul det är med ett vanligt släp som väger 20 ton , och en tom dragbil..........förstår ni nu hur jag menar?

Jag vill inte verka negativ, men detta är nog inte såååå genomtänkt som dom påstår.....

Du är nog den ändå här som har greppet om vikterna på ekipaget.
Kör själv en Scania 164 -04 Backpacker (trailer dragare med skåp på)
Tom väger den 12,2 ton, en trailer uppskattningsvis på 7 till 8 ton.
Tomt ekipage väger jag alltså ungefär 20 ton vilket jag har sett (och hört) många på vägarna
som tror att man väger max 10 ton och har broms kapacitet som en personbil.
Bruttovikten vette sjutton vad du har skrivit. Sveriges vikt gräns är på 60ton.
http://www.berragson.se/Scania164.jpg
Lastbilen jag kör.
Senast redigerat av BerraGson (5 januari 2009)

BerraGson

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
5 januari 2009
Foyrik skrev:
tompa72 skrev:
Tobijas skrev:

Får va 25,25m om man kör med lasbil + dolly + trailer och sen lite annat som måste uppfyllas.

Jag skulle gärna se någon backa med ett sådant ekipage. Men e ytterst tveksam till att det är lagligt på något sätt. Får ju inte dispens hur som helst.

Jag har backat med sådant ekipage, åh jag kan säga dig detta att de är inte lätt.
Man får tänka liksom lite anorlunda när man backar smile

Det är inte svårare å backa med link än det är med ett traditionellt bil och släp ekipage, det enda som skiljer är att man får tänka långsiktigt och att det kräver större plats.

Annars är det sammatankesätt som för bil och släp.

foyrik verkar vara den som har mest koll på läget tongue, dock så vet jag att de går att vända med bil+släp me dolly på en vanlig 2filig väg som är typ 10 - 12 meter bred om man vet vars man har hörnen och en nerfart till en åker eller en mötesplats på nån sida av vägen tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
5 januari 2009
-Blomman- skrev:

de är inte redigerat, dom har nå grönjävligt mkt mer  köra med i australien, fast dne där bilden är ju rätt gammal också, inga avgas krav, får ta hur mkt bränsle den vill bara den har nog effekt, och effekt har dom fått!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

putte-p
5 januari 2009
BerraGson skrev:
Foyrik skrev:
Vikten på ett tomt timmer ekipage , kontra vikten på ett tomt godsekipage är igentligen ointressant, det som är intressant är själva fordonsenheternas vikter, och det är ju ingen överdrift att påstå att dessa super timmerbilar har ju största vikten som släp. det är bara att titta på volvos egna fakta som dom delger oss i sin information, nämligen:
Fakta om testfordonet:

Längd 30 m.
Bredd 2,6 m.
Höjd 4,5 m.
Bruttovikt 90 ton.
Lastvikt 60 ton.
Antal axlar 11.
Vikt per axel 8-9 ton.

Här ser vi genast att bruttovikten och lastvikten ger en differans på 30 ton, dvs ekipagets tomvikt, säg då dragbilen väger 10 ton, kanske strax därunder tom då den saknar kran, då har vi delat upp så vi har ca 20 ton som skjutsar på dragbilen bakifrån, och alla som nånsin suttit i en lastbil vet hur kul det är med ett vanligt släp som väger 20 ton , och en tom dragbil..........förstår ni nu hur jag menar?

Jag vill inte verka negativ, men detta är nog inte såååå genomtänkt som dom påstår.....

Tomt ekipage väger jag alltså ungefär 20 ton vilket jag har sett (och hört) många på vägarna
Lastbilen jag kör.

Av ren nyfikenhet, är det en 8-tonsframaxel?

Professionell Amatör
32 Inlägg
5 januari 2009
The_Mechanic skrev:
Foyrik skrev:
tompa72 skrev:

Jag har backat med sådant ekipage, åh jag kan säga dig detta att de är inte lätt.
Man får tänka liksom lite anorlunda när man backar smile

Det är inte svårare å backa med link än det är med ett traditionellt bil och släp ekipage, det enda som skiljer är att man får tänka långsiktigt och att det kräver större plats.

Annars är det sammatankesätt som för bil och släp.

foyrik verkar vara den som har mest koll på läget tongue, dock så vet jag att de går att vända med bil+släp me dolly på en vanlig 2filig väg som är typ 10 - 12 meter bred om man vet vars man har hörnen och en nerfart till en åker eller en mötesplats på nån sida av vägen tongue

Jag vet. Jag har prövat big_smile

BerraGson

Professionell Amatör
32 Inlägg
5 januari 2009
putte-p skrev:
BerraGson skrev:
Foyrik skrev:
Fakta om testfordonet:

Längd 30 m.
Bredd 2,6 m.
Höjd 4,5 m.
Bruttovikt 90 ton.
Lastvikt 60 ton.
Antal axlar 11.
Vikt per axel 8-9 ton.

Lastbilen jag kör.

Av ren nyfikenhet, är det en 8-tonsframaxel?

På Dragbilen? Klart det är.

BerraGson

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
6 januari 2009
BerraGson skrev:
Foyrik skrev:
Fakta om testfordonet:

Längd 30 m.
Bredd 2,6 m.
Höjd 4,5 m.
Bruttovikt 90 ton.
Lastvikt 60 ton.
Antal axlar 11.
Vikt per axel 8-9 ton.

Lastbilen jag kör.

Tack för dem orden, med 10 år i branchen å kört det flesta förekommande transporter, så har jag väl lite i min ryggsäck.....wink

Vad det beträffar din fråga om var jag fick bruttovikten ifrån, fick jag lite kalla fötter då jag blev lite konfunderad över vad Volvo själva har skrivit, dom skriver bruttovikt 90 ton, antar att dessa menar Totalvikt 90 ton, eftersom detta är ett dispansfordon är totalvikten höjd med 30 ton från de lagliga 60 tonnen.
Testfordonets tjänstevikt bör isåfall ligga på 30 ton, vilket rimmar ganska bra med uppskattad vikt per fordonsenhet.

Professionell Amatör
32 Inlägg
6 januari 2009
BerraGson skrev:
Foyrik skrev:
Lastbilen jag kör.

Tack för dem orden, med 10 år i branchen å kört det flesta förekommande transporter, så har jag väl lite i min ryggsäck.....wink

Vad det beträffar din fråga om var jag fick bruttovikten ifrån, fick jag lite kalla fötter då jag blev lite konfunderad över vad Volvo själva har skrivit, dom skriver bruttovikt 90 ton, antar att dessa menar Totalvikt 90 ton, eftersom detta är ett dispansfordon är totalvikten höjd med 30 ton från de lagliga 60 tonnen.
Testfordonets tjänstevikt bör isåfall ligga på 30 ton, vilket rimmar ganska bra med uppskattad vikt per fordonsenhet.

Jag hittade sidan du läste på och det hjälpte lite mer.
Det ligger lite i det du skriver. Jag tror nog också att när han är fullt lastad så väger han någonstans runt 90 ton med tanke på att han kör timmer och är något längre och samt att han har dispens som Volvo har fixat eftersom det är ett treårigt test för att se om det lönar sig att utöka längden här i Sverige.
Sedan hittade jag denna information hos Volvo.
Beroende på motoralternativet så klarar tex. Volvo FH16 (funkar också med FH/FM12) att ha en total tågvikt på upp till 200 ton (FH/FM12 till 100 ton).

BerraGson

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
6 januari 2009
BerraGson skrev:
BerraGson skrev:
Foyrik skrev:
Lastbilen jag kör.

Jag hittade sidan du läste på och det hjälpte lite mer.
Det ligger lite i det du skriver. Jag tror nog också att när han är fullt lastad så väger han någonstans runt 90 ton med tanke på att han kör timmer och är något längre och samt att han har dispens som Volvo har fixat eftersom det är ett treårigt test för att se om det lönar sig att utöka längden här i Sverige.
Sedan hittade jag denna information hos Volvo.
Beroende på motoralternativet så klarar tex. Volvo FH16 (funkar också med FH/FM12) att ha en total tågvikt på upp till 200 ton (FH/FM12 till 100 ton).

Sant!!

Det enda jag stör mig på och tycker är synd är att FH 16 660 endast finns med invalidlåda då man beställer ngt liknande, det är ju enda sättet volvo kan garantera att axlar och kraftöverföring håller.... ska ju kanske tillåggas att vid dessa tågvikter gäller ju begränsad hastighet med......

184 Inlägg
6 januari 2009
Foyrik... Låt oss yrkesförare låta bli en pajkastare tråd här nu. Det är ingen Volvo vs Scania här. I-shiften har dom för att skona drivlinan så det håller länge. Inte för att det ska hålla. Stooor skillnad smile (sry men när nån klankar ner på typ världens 3:e största lastbilsmärke så vet jag inte va det kallas)

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
6 januari 2009
Donken86 skrev:
Foyrik... Låt oss yrkesförare låta bli en pajkastare tråd här nu. Det är ingen Volvo vs Scania här. I-shiften har dom för att skona drivlinan så det håller länge. Inte för att det ska hålla. Stooor skillnad smile (sry men när nån klankar ner på typ världens 3:e största lastbilsmärke så vet jag inte va det kallas)

Jag slänger inga pajer...smile

jag bara menar att vad är nyttan med starka motorer när man har klen kraftöverföring?, det är inget fel å göra som dom gör, och som både du och jag skriver så är det för att kunna lämna sin garanti.....

Men en erfaren förare vet ju vad dom gör, så risken för en knäckt kardan eller drivaxel är nog störst bland rookies, om man säger.......

Känner många som knäckt  drivaxlar med tex Scania 143 500, är själv en av dem!!
Fick köra på diffen i 10 mil innan vi fick bilen på verkstad....sånt e spännande!!

Professionell Amatör
32 Inlägg
6 januari 2009
Alla tillverkare har sina brister, även Scania, MAN, Mercedes.
Även om jag själv är stört förälskad i Scania ser även jag att det finns brister hos deras nya modeller.
Till exempel tycker jag att det var dumt att plocka bort sängen ovanför huvudet även om det både har för och nackdelar.
Det finns mycket mer att gnälla om, men vem orkar? Huvudsaken är egentligen att (som Donke skriver)
det skall hålla så länge som möjligt, men tanke på vad dom får stå ut med.

BerraGson

Sök