sjovold skrev:
Väntar med spänning på infon
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Aga_Diff skrev:
Härligt!
![smile](img/smilies/smile.png)
Kalle_Ponken skrev:
Mumma!!!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
HildingS skrev:
Ser framemot att höra en ingående rapport om körkänslan nu!
![wink](img/smilies/wink.png)
Saab_Robin skrev:
fan va nice
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
blir juskit bra
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Micr0 skrev:
så sjukt fet bil!
Scav skrev:
Härliga tider ; )
patrik307 skrev:
Blev ju jättebra!!
![smile](img/smilies/smile.png)
AttackMedic skrev:
Längesedan jag kikade i din projekttråd och är precis färdig efter att ha läst igenom alla sidorna. Jag är mållös! Bilen är ju helt perfekt, lagom styling. Inte för lite och inte för mycket - perfekt. Ha en trevlig vår och sommar i en grym bil!
Tackar så hemskt mycket!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Att folk orkar läsa igenom hela tråden förstår jag inte, jag får själv nästan ångest när jag ser vilken röra det är med idéer och små projekt hit och dit
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Ytterligare info kommer nu.
Edge skrev:
Blev ju kanoners!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Håller dock med om elhärvan, robotslang is the shit!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Hur är den att köra nu? Eller behöver du ny programvara innan du vill uttala dig?
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Sladdhärvan ska jag definitivt göra något åt, det är bara så många sladdar som jag behöver, ballaster till CCFL-ringarna, styrenheter och sladdar till strobe-lamporna, massor av sladdar till extraljusen osv. :S Jag funderar lite på att avlägsna extraljusen nu när sommaren för med sig ljusare tider.
Programvara behöver man inte tänka på, det finns ingen annan till IS200 och vad jag förstått finns endast en firma i världen som säger sig kunna programmera om ECUn i en IS200. En liten firma i Geneve påstår att de klarar det, men de har aldrig gjort det i praktiken
![smile](img/smilies/smile.png)
TTE-kompressorkitet är gjort för att köras med originalmjukvaran, men det krävs en liten piggyback ECU i form av en Fuel cut defencer. TTE har sin egen variant, kallad Black box som de sedan ersatte med en pålitligare Silver box. Dessa ska dock vara något opålitliga, så jag valde att köra med en FCD från HKS. Denna lilla låda kopplar man in i bilens ECU och sedan har man några olika inställningar att välja mellan. Det tar alltså cirka 1 minut att ’mappa’ om min bil nu
![tongue](img/smilies/tongue.png)
I lördags bestämde jag mig för att montera sidokjolarna och det var tur det. Lite salongsberusad från påsknubben lade jag mig under bilen och skruvade dit grejerna utan problem. Detta gjorde att jag kunde börja med kompressorkitet redan på söndagen, och det var som sagt tur.
Dag 1: SöndagSjälva montaget av kompressorkitet medförde inga svårigheter, men det tog ett tag. I tio timmar stod jag och skruvade innan det var dags för första provrundan. Bilen startade perfekt och lät helt underbart. Jag tog med mig flickvännen och började köra längs grusvägen som leder till landsvägen. Dittills inga problem, men när jag tryckte gasen i botten ryckte bilen till och gick omedelbart in i limp mode, dvs. ej varvtal över 1500 rpm och ej hastighet över ungefär 30 km/h. Förvånad körde jag tillbaka och öppnade huven. Jag gjorde en reset på ECUn och provade en annan inställning på FCDn. Ytterligare en testrunda med samma utgång hann jag med innan det dessvärre var dags att packa ihop för natten. Jag lånade farsgubbens bil och for hem till stan för att sova.
Jag vet inte om ni har tänkt på det, men i stort sett samtliga av mina uppgraderingar har jag genomfört på högst en dag, utan avbrott. Detta beror helt enkelt på att jag avskyr att lämna något ofärdigt, speciellt när något är fel. Det var minsann inte lätt att sova efter detta och i måndags hoppade jag upp klockan sju för att bege mig iväg och fortsätta.
Dag 2: MåndagSå fort jag kom fram öppnade jag huven och tack vara det strålande solskenet kunde jag faktiskt se någonting igen. Det första jag gjorde var att öppna ECU-lådan och kolla anslutningarna för min HKS FCD. Jag lödde om dem, spände kompressorremmen, justerade bypass-wiren och gjorde en reset av ECUn. Jag körde iväg igen och vips gick motorn återigen in i limp mode. I många timmar försökte jag olika sätt och läste igenom elscheman hit och dit. Jag började förlora energin att fortsätta när jag av en slump fick syn på något märkligt.
Lösningen: Kompressorn tar in luft från luftburken, komprimerar luften och skickar den vidare via intercoolern, till motorns insug. Mellan luftburken och kompressorn sitter även en bypass-ventil som låter luften passera runt kompressorn när man kör på tomgång eller bara allmänt lugnt. När man sedan gasar på stängs bypass-ventilen och övertrycket byggs upp. Det som styr ventilen är en wire som går mellan denna och gasspjället. Wiren måste förstås sitta fast på något vis, vid motorns insug och det var här problemet låg.
På bilden nedan har jag markerat den lilla metallbiten som håller bypass-wiren på plats. Bilden visar hur den sitter nu, men tidigare hade jag satt metallbiten (har den något namn?) ovanpå gaswirens hållare. Detta betyder att bypass-wiren blev något utsträckt, vilket resulterade i att ventilen stängdes alldeles för tidigt. Övertryck byggdes alltså upp vid alldeles för lågt gaspådrag och bränsle/luftblandningen blev förstås helt fel.
![http://img110.imageshack.us/img110/5589/dsc1170v.jpg]()
Jag flyttade den lilla hållaren och med tummarna hållna begav jag mig ut mot landsvägen igen. Jag var så nervös att händerna var alldeles svettiga när jag svängde ut på asfalten och började accelerera… ettan gick bra, tvåan gick bra, trean, fyran, femman, sexan och på förvånansvärt kort tid nådde jag förvånansvärt hög hastighet
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Jag vände och blåste på åt andra hållet också, kompressorn sjöng högt och strålande vackert sin inövade valsång, kallad ’MWUUUUOOOOM!!!’
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Problemet som orsakades av en riktigt skitsak var nu löst och mina mungipor var nära att mötas i bakhuvudet. Det enda som återstod var att plocka bort alla verktyg och montera fronten igen. Denna krävde en hel del slipande för att ge plats åt intercoolern och för en gångs skull var jag mycket glad att jag bara har en kopia av Legana-fronten. Att kapa i en plastbit för 30 000 kr skulle inte kännas helt okej
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Här är några bilder:
![http://img524.imageshack.us/img524/1636/dsc1140.jpg]()
![http://img512.imageshack.us/img512/5530/dsc1158.jpg]()
![http://img82.imageshack.us/img82/5010/dsc1169.jpg]()
Kompressorn borde vara originalmonterad i alla IS200, den ger bilen effekten som den alltid saknat. Nu känns det som att köra med en eller två växlar lägre än vad jag egentligen gör. Den här veckan har jag tagit väldigt långa omvägar till jobbet för att njuta av ljudet och känslan av drygt 30% mer effekt. Jag ska beställa nya slangklämmor och svarta silikonslangar för att ersätta de lite onödigt korta slangarna som följde med kitet. Jag ska även prova fram den bästa inställningen på FCDn innan jag tar och bromsar bilen för att ta reda på om jag har fått alla hästar jag betalade för
![smile](img/smilies/smile.png)
Hoppas att detta var tillräckligt utförlig info, sjovold, HildingS och Edge
![wink](img/smilies/wink.png)
______________________________________________________________
Här kommer dagens uppdatering. Det börjar dra ihop sig för bilträff och det verkar som att det mesta går enligt planen.
Igår svängde jag förbi lackfirman och monterade kolfiberhuven för att låta maskera upp den korrekt.
![http://img10.imageshack.us/img10/6205/dsc03410fix.jpg]()
Ganska många färgprov, alla av färgen 1C0. Tydligen heter min 1C0 GE
![smile](img/smilies/smile.png)
![http://img22.imageshack.us/img22/2540/dsc03402fix.jpg]()
Huven var redan nedslipad och lackades samma kväll. I eftermiddag hämtar jag den.
![http://img19.imageshack.us/img19/7424/dsc03411fix.jpg]()
Något som såg ut att äventyra min plan var däckleveransen. Omedelbart efter jobbet for jag iväg till Eskilstuna för att hämta mina nya däck. När jag kom fram hade leveransen fortfarande inte kommit och det var inte säkert att den skulle hinna dit. Jag fick lov att vänta i ett par timmar och under tiden passade jag på att susa runt i denna mysiga lilla stad. Vid ett tillfälle hamnade jag bakom en mycket stilig Integra, tillhörande Aker här på Garaget. Till slut dök lastbilen upp hos däckfirman och jag kunde få min uppsättning.
![http://img254.imageshack.us/img254/3338/dsc1172fix.jpg]()
I morse lämnade jag in bilen för fyrhjulsinställning samt påkrängning av däcken. I eftermiddag hämtar jag den och åker direkt för att plocka upp min nylackade kolfiberhuv. Sedan är jag redo för bilträff!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)