3400
Sök

Hjärntvätten om miljöhotet.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
Wezzli skrev:
zovix skrev:
Sticker ut hakan lite och förväntar mig en hel del mothugg men!

Jag kan inte låta bli att bli förbannad och irriterad på denna miljöhysteri som råder. Koldioxid hit och fossila bränslen dit och förbannade bilar här och miljöpartist där. Till att börja med så råder det inget tvivel om att klimatet ändras, det gör det och har så gjort genom århundraden eller årmiljonerna. Men att ha mage att påstå att det beror på bilar och fossila utsläpp, det gör mig förbannad.

Faktum är att forskarna inte har en aning om varför klimatet ändras!

Varför inte, undrar ni. Jo för att man har för lite mätdata och för modern mätdata. Vi har med modern teknik (termometern) kunnat övervaka klimatet i ca 250år. Jordklotet har funnits och förändrats i ca 4,5miljarder (4500 000 000år) och värden har förändrats under de här åren. Framför allt så hade vi från början en kontinent och nu har flera! Vi har haft istider flera gånger. Vi har hittat fornlämningar av växter som kräver medelhavsklimat i den sibiriska tundran som nu är frusen året om!

Dessutom har man beräknat att den mängd koldioxid som släpps ut från större vulkanutbrott gör att det skulle krävas ungefär tre större utbrott för att släppa ut lika mycket koldioxid som människan gjort sedan industrialismens början!

Jag anser att det enbart är självgoda människor med storhetsvansinne som påstår att vi människor kan ändra och påverka hela jordklotet på en sådan kort tid. Så om vi inte kan vare sig bevisa detta eller något annat så varför tjatar man om det hela tiden? Jo det finns tyvärr ett enkelt svar på den frågan också. Nämligen människan är rädd för förändringar och den rädslan kan man som politiker spela på och på så sätt enkelt dryga ut stadskassan utan att någon protesterar. Allt är ok bara man använder orden "miljö" eller "koldioxid" eller "utsläpp" i sina argument. Snart kommer man undan med mord om man hävdar att man gör det för miljöns skull!

Hoppas jag öppnar ögonen på någon!

/Magnus

[edit] Stavfel

Men oavsett varför detta uppkommit så kan man ju fråga sig: Finns det någonting dåligt med att minska utsläppen?

Höjda skatter, förbud och högre avgaskrav kan ju vara en följd av detta, men vad är poängen att inte höja avgaskraven, utvecklingen ska ju gå framåt. Varje människa använder mycket mer energi än vad denne människa har nytta av, ska det verkligen krävas ett miljöhot för att folk ska börja tänka efter?

Jag måste undra om du lästa alla min inlägg i den här diskussionen? Då hade du vetat att jag inte alls är emot hårdare avgaskrav, alternativa driv medlem mm. Det är sättet det införs på som jag oponerar mig emot. Det införs med skrämselpropaganda och chock beskattning av bilisterna.

Du säger: "
Varje människa använder mycket mer energi än vad denne människa har nytta av, ska det verkligen krävas ett miljöhot för att folk ska börja tänka efter?

" Kunde absolut inte sagt det bättre själv. Se bara på denna miljardindustri i charterresor! Bara för att man inte har naturen runt hörnet och bor i en storstad har man automatiskt rättighet att åka till Tailand eller något annat varmt ställe minst 3 gånger per år, eftersom svensken inte kan koppla av i skattediktaturen Sverige. Man beskattas till döds.

/Magnus
Senast redigerat av zovix (3 april 2008)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

4 Inlägg
3 april 2008
Var för 8-10 år sedan på en föreläsning med Per Gillbrandt (Saab gamle utvecklingsguru) och han sa redan då detsamma som du , Allting i naturen går i cykler , ÄVEN temperaturen.
SÅ det finns krafter som strävar mot "de lärde" som påstår att klimatförändringarna är "vårt "fel.

Tack å bock hockeyplock

Riktiga män luktar Diesel!

892 Inlägg
4 april 2008
g_b skrev:
så om vi ska dra ner på jordbruk och köttproduktionen...va fan ska vi äta då?

Vattensoppa? roll

Nämen seriöst, jag försöker säga att man inte ska dra ner på just jordbruket, alltså odla grönsaker osv, utan "köttproduktionsdelen" av jordbruket. Försöker mest påpeka att den delen skräpar tydligen ner mycket mer än man nånsin trott. Såg ett program för ett tag sen att hela köttproduktionen  (alltså allt inräknat, transport, uppfödning, rubbet...) står för 18% av utsläppet av alla växthusgaser. Just 18% kanske man kan ta med en nypa salt, men hur som helst så är det en hel jäkla del. smile

Jag försöker inte få alla att bli vegiterianer, jag är inte det själv så kan liksom inte säga så mycket. Jag menar att man ska vara medveten om detta och inte beskylla bilparken för allt. Sen om vi "svenssons" kan MINSKA på köttet och äta mer annat så skulle produktionen antagligen minska, det är ju vi som styr vad som finns i butikerna. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

hej
291 Inlägg
4 april 2008
även om vi duktiga dåraktika svenskar, gör allt rätt. så kommer inte USA, KINA,. och dom vidare stora länderna gör samma grej.

Tar oljan slut etc, försvinner växthuseffekten så dör vi.

jag håller med dig som skrev inlägget till 110%!

inget kan få oss människor att sluta helt med alla giftiga utsläpp etc. bara en del utav att känna mer pengar. resten vet jag inte svaret på..

varför blire så stort nu? jo kanske för att vi är rätt så mö befolkade här på jorden.. jo men okej. va fan

ähhh..  Sverige är en piss i havet med det där med miljön. verkligen meningslöst om inte dom stora länderna börjar isåfall..

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

Piratpartiet
339 Inlägg
4 april 2008
Läs lite här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Krakatoa
Den här också om ni orkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Krakatoas_utbrott_1883

1000 år: http://www.jri.org.uk/resource/images/fig2.jpg
6 000 000 år: http://ourworld.compuserve.com/homepages/dp5/warm7.jpg
65 000 000 år: http://global-warming.accuweather.com/b … -thumb.png
300 000 000 år: http://www.john-daly.com/press/co2-300m.gif

Koldioxid koncentration: http://www.ncpa.org/studies/s157/gif/figure2.GIF

Ganska intressant att det fanns koldioxid innan bilen smile Något som är ännu mer intressant är bilden som visar 300 000 000 år, när koldioxiden ökar sjunker temperaturen, det är ju helt tvärt emot vad politikerna säger.

Sidledesförare
268 Inlägg
4 april 2008
zovix skrev:
Wezzli skrev:
zovix skrev:
Sticker ut hakan lite och förväntar mig en hel del mothugg men!

Jag kan inte låta bli att bli förbannad och irriterad på denna miljöhysteri som råder. Koldioxid hit och fossila bränslen dit och förbannade bilar här och miljöpartist där. Till att börja med så råder det inget tvivel om att klimatet ändras, det gör det och har så gjort genom århundraden eller årmiljonerna. Men att ha mage att påstå att det beror på bilar och fossila utsläpp, det gör mig förbannad.

Faktum är att forskarna inte har en aning om varför klimatet ändras!

Varför inte, undrar ni. Jo för att man har för lite mätdata och för modern mätdata. Vi har med modern teknik (termometern) kunnat övervaka klimatet i ca 250år. Jordklotet har funnits och förändrats i ca 4,5miljarder (4500 000 000år) och värden har förändrats under de här åren. Framför allt så hade vi från början en kontinent och nu har flera! Vi har haft istider flera gånger. Vi har hittat fornlämningar av växter som kräver medelhavsklimat i den sibiriska tundran som nu är frusen året om!

Dessutom har man beräknat att den mängd koldioxid som släpps ut från större vulkanutbrott gör att det skulle krävas ungefär tre större utbrott för att släppa ut lika mycket koldioxid som människan gjort sedan industrialismens början!

Jag anser att det enbart är självgoda människor med storhetsvansinne som påstår att vi människor kan ändra och påverka hela jordklotet på en sådan kort tid. Så om vi inte kan vare sig bevisa detta eller något annat så varför tjatar man om det hela tiden? Jo det finns tyvärr ett enkelt svar på den frågan också. Nämligen människan är rädd för förändringar och den rädslan kan man som politiker spela på och på så sätt enkelt dryga ut stadskassan utan att någon protesterar. Allt är ok bara man använder orden "miljö" eller "koldioxid" eller "utsläpp" i sina argument. Snart kommer man undan med mord om man hävdar att man gör det för miljöns skull!

Hoppas jag öppnar ögonen på någon!

/Magnus

[edit] Stavfel

Men oavsett varför detta uppkommit så kan man ju fråga sig: Finns det någonting dåligt med att minska utsläppen?

Höjda skatter, förbud och högre avgaskrav kan ju vara en följd av detta, men vad är poängen att inte höja avgaskraven, utvecklingen ska ju gå framåt. Varje människa använder mycket mer energi än vad denne människa har nytta av, ska det verkligen krävas ett miljöhot för att folk ska börja tänka efter?

Jag måste undra om du lästa alla min inlägg i den här diskussionen? Då hade du vetat att jag inte alls är emot hårdare avgaskrav, alternativa driv medlem mm. Det är sättet det införs på som jag oponerar mig emot. Det införs med skrämselpropaganda och chock beskattning av bilisterna.

Du säger: "
Varje människa använder mycket mer energi än vad denne människa har nytta av, ska det verkligen krävas ett miljöhot för att folk ska börja tänka efter?

" Kunde absolut inte sagt det bättre själv. Se bara på denna miljardindustri i charterresor! Bara för att man inte har naturen runt hörnet och bor i en storstad har man automatiskt rättighet att åka till Tailand eller något annat varmt ställe minst 3 gånger per år, eftersom svensken inte kan koppla av i skattediktaturen Sverige. Man beskattas till döds.

/Magnus

Ja, då har du förstått mig, som följd av att en stor del av alla inlägg visat sig vara rent skitsnack eller idioti så har jag inte orkat ta mig tid att läsa igenom allt utan svarade direkt på ditt första inlägg.

Man vet aldrig, före man vet

blacken
4 april 2008
Kan hålla med om att den sk: miljödebatten är lite "skev" och att det har och kommer att förekomma fluktuationer i vårat "livshabitat" men man ska inte sticka under stol eller blunda för det faktum att det vi gör påverkar miljön/livshabitatet. Frågan är kommer det vi gör att "sväljas" av miljön/livshabitatet/systemet  eller kommer dom förutsättningar som ger oss möjlighet att existera som art att förändras så pass mycket att livsbetingelserna för oss att förändras så mycket att "systemet" inte längre ger oss möjlighet att överleva/existera som art?

66 Inlägg
4 april 2008
blacken skrev:
Kan hålla med om att den sk: miljödebatten är lite "skev" och att det har och kommer att förekomma fluktuationer i vårat "livshabitat" men man ska inte sticka under stol eller blunda för det faktum att det vi gör påverkar miljön/livshabitatet. Frågan är kommer det vi gör att "sväljas" av miljön/livshabitatet/systemet  eller kommer dom förutsättningar som ger oss möjlighet att existera som art att förändras så pass mycket att livsbetingelserna för oss att förändras så mycket att "systemet" inte längre ger oss möjlighet att överleva/existera som art?

Precis som blacken skriver så förekommer det differenser i halten av Koldioxid i atmosfären och temperaturen har som tidigare nämnts alltid pendlat. Problemet nu är att koncentrationen är mycket högre än vad den tidigare varit och då måste man kanske börja fundera lite på varför det händer precis när människan börjar använda sig av fabriker, bilar, flygplan etc. För mig så är sambandet i alla fall ganska så logiskt och jag anser att man borde gör så mycket man kan för att motverka den här trenden med ytterligare utsläpp.

Sen är det också så att den som är insatt i det här vet att det inte är Koldioxid som är den största boven till växthuseffekten utan vattenångan som finns i atmosfären. Problemet är att vi inte på samma sätt kan kontrollera mängderna av dom utsläppen.

Mvh Viktor

Piratpartiet
339 Inlägg
5 april 2008
Zhnibben skrev:
Precis som blacken skriver så förekommer det differenser i halten av Koldioxid i atmosfären och temperaturen har som tidigare nämnts alltid pendlat. Problemet nu är att koncentrationen är mycket högre än vad den tidigare varit och då måste man kanske börja fundera lite på varför det händer precis när människan börjar använda sig av fabriker, bilar, flygplan etc. För mig så är sambandet i alla fall ganska så logiskt och jag anser att man borde gör så mycket man kan för att motverka den här trenden med ytterligare utsläpp.

Sen är det också så att den som är insatt i det här vet att det inte är Koldioxid som är den största boven till växthuseffekten utan vattenångan som finns i atmosfären. Problemet är att vi inte på samma sätt kan kontrollera mängderna av dom utsläppen.

Mvh Viktor

Du kollade in på min graf över 300 miljoner år? där ser ju en fin koldioxid topp som är runt 100 miljoner år gammal, jag är nästan helt säker på att vi inte hade något med den att göra...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Alphasonic skrev:
Zhnibben skrev:

Mvh Viktor

Du kollade in på min graf över 300 miljoner år? där ser ju en fin koldioxid topp som är runt 100 miljoner år gammal, jag är nästan helt säker på att vi inte hade något med den att göra...

Jo det är jag med. Men det är roligt och tragiskt egentligen hur lättlurade människor kan vara. Klimat och miljö... Jo tjena!

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

677 Inlägg
6 april 2008
En liten fundering jag har är vad som hände med ozonskiktet.

För typ 10 år sedan var det bara prat om ozonskiktet hela tiden och det som var skadligt för ozonskiktet och att vi skulle brinna upp om det gick hål osv.

Hjälpte åtgärderna vi gjorde eller gick de över av sig självt eller brinner vi snart upp? wink

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
BoraV6 skrev:

För typ 10 år sedan var det bara prat om ozonskiktet hela tiden och det som var skadligt för ozonskiktet och att vi skulle brinna upp om det gick hål osv.

Hjälpte åtgärderna vi gjorde eller gick de över av sig självt eller brinner vi snart upp? wink

Ytterligare en så kallad bra fråga?? Näe om jag ska vara ärlig så tror jag att problemet ännu inte är åtgärdat.

/Magnus

677 Inlägg
6 april 2008
zovix skrev:
BoraV6 skrev:

Ytterligare en så kallad bra fråga?? Näe om jag ska vara ärlig så tror jag att problemet ännu inte är åtgärdat.

/Magnus

Kanske mediavärdet sjönk!

blacken
6 april 2008
BoraV6 skrev:

Tjaa.. antalet hudcancerfall har ökat rejält..
Senast redigerat av blacken (6 april 2008)

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
11 februari 2009
blir till att sticka till staterna / något annat land som bryr sig mindre, när det går helt över styr här i Sverige, och bilen hänger med!

mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Defloratör.
641 Inlägg
11 februari 2009
johanhhh skrev:
Bara en fråga till alla som håller med honom? Är ni speciellt insatta i vad som händer? Hur det påverkar oss?

du verkar vara en riktigt biten miljöpartist så min fråga är vad fan du har på ett bilforum att göra?

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

194 Inlägg
11 februari 2009
Klimatet förändras ju, frågan är väl bara hur pass mycket utav det som är förvållat av människan.

183 Inlägg
11 februari 2009
cebT skrev:
det finns faktiskt andra länder som är mycket värre än oss så varför måste vi förbättra vårt rena Sverige?
Sverige är inga större skurkar än vad "de andra" är...

problemet är väll att någon måste börja för att resten ska haka på.  neutral

meen, det är ganska roligt ändå vad man tror på å inte tror på .. vi vet ju ingenting om vad gubbarna säger egentligen.
det är väll inte ens bevisat att själva "växthuseffekten" finns.

men nog tycker jag att det är lite väl hårt å straffa oss bilister med olika skatter odyl. när jag i själva verket tror att dom har växthuseffekten att luta sig på som argument till skatterna.
det är ju trots allt bilismen i fråga som ger de största skatteintäkterna??

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2009
Merca-Hakan skrev:
cebT skrev:
det finns faktiskt andra länder som är mycket värre än oss så varför måste vi förbättra vårt rena Sverige?
Sverige är inga större skurkar än vad "de andra" är...

problemet är väll att någon måste börja för att resten ska haka på.  neutral

meen, det är ganska roligt ändå vad man tror på å inte tror på .. vi vet ju ingenting om vad gubbarna säger egentligen.
det är väll inte ens bevisat att själva "växthuseffekten" finns.

men nog tycker jag att det är lite väl hårt å straffa oss bilister med olika skatter odyl. när jag i själva verket tror att dom har växthuseffekten att luta sig på som argument till skatterna.
det är ju trots allt bilismen i fråga som ger de största skatteintäkterna??

Att växthuseffekten finns är väl rejält bevisat? Men den stora frågan är väl snarare om den har någon inverkan på temperaturen eller om den kommer fortsätta stiga även om vi inte släpper ut mer så som den har pendlat upp och ner de åren bakåt man kunnat mäta?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 814 Inlägg
11 februari 2009
Masaru skrev:
Håller också med. Väntar bara på att revolten bryter ut ^^

Revolt och Sverige?  lol

ingen gör et skit här, se på FRA lagen. alla sitter o är glada o tror regeringe tar bort den frivilligt roll

Sök