2115
Sök

Frågor om portning

51 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#1
Har hört så mycket olika och skulle vilja få det klart för mig.

Säg att man vill "putsa" bort gjutskägg som det sägs, på några ställen sägs det att det skall putsas bort men ha en grov yta, och på andra ställen hör man att man polerar...hur går detta ihop? tacksam för lite olika svar och dyl.

Trösklarna i backen!

761 Inlägg
7 april 2008
#2
Två skolor.. Ena bygger på att en polerad yta har lite luftmotstånd i sig, den andra på att om där är en halvgrov yta så kommer små virvlar att skapas och leda luften som går mer i mitten på röret mycket lättare. Båda skolor säger dock att allt hjutskägg ska bort..

Går omöjligen att säga vad som ger mest då det handlar mer än om att bara kanalerna har "rätt" yta.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 april 2008
#3
Polerad yta ska det vara innan inblandning av bensin. Om ytan är för polerad då bensinen blandats in så bildas droppar, inte bra. Kanalen ska vara så rak som möjligt och ha samma area och avstånd (volym) från port till ventil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

654 Inlägg
7 april 2008
#4
hugget som stucket,teorierna och utformningarna är många bland alla portningsfirmor.
samtidigt så funkar dom båda på olika sätt,men brukar nog vanligen ge typ samma resultat.
dock så är portning inte bara en fråga om hur slätt/"perforerad" ytan är.
Mkt annat som även spelar in i själva portningen,tex: sätesvinklar,area,runners på insuget,kompression,etc etc.
har inte en aning själv om exakt alla saker som spelar in..mer än "grunderna" så att säga.

41 Inlägg
7 april 2008
#5
blanka polerade kanaler har jag inte sätt bevisat att det ger inte något högre flöde. Dock skall det inte heller finnas gropar eller rispor, de separerar flödet.

Finns inget generellt sätt att porta en topp, allt beror på.



Sök