2752
Sök

Byta ventiltätningar utan att lyfta toppen? Golf 99 1,4

3 235 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#1
Hej,

jag vet att det är möjligt att byta ventiloljetätningar utan att lyfta toppen, men går det på alla bilar?
Om man t ex har en 16-ventilare?

Den vanligaste metoden är väl att trycksätta förbränningsrummet med luft för att sedan göra jobbet uppifrån.

Finns det folk här som har gjort detta, och hur komplicerat är det jämfört med att göra jobbet på en demonterad topp?

Tack för alla svar!


3 235 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#2
Det bör ju finns folk här på gorg som har koll på sånt.

Eller är det kanske billigare och enklare att köpa en annan topp?


Volvomekaniker
299 Inlägg
10 april 2008
#3
engolf skrev:
Hej,

jag vet att det är möjligt att byta ventiloljetätningar utan att lyfta toppen, men går det på alla bilar?
Om man t ex har en 16-ventilare?

Den vanligaste metoden är väl att trycksätta förbränningsrummet med luft för att sedan göra jobbet uppifrån.

Finns det folk här som har gjort detta, och hur komplicerat är det jämfört med att göra jobbet på en demonterad topp?

Tack för alla svar!

Det är inte så hemskt komliserat  du får bygga verktyg så du kan trycka ner ventilfjädrarna bara.

Men det är lättare med lös topp.


3 235 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#4
Tack för svaret!

Vet du om det verktyget finns att köpa någonstans?

En sak till;

nu har jag ingen kompressor till att trycksätta cylindrarna, men finns det andra sätt att göra det på?


Tack!
Senast redigerat av engolf (11 april 2008)


Kicker
163 Inlägg
11 april 2008
#5
Plocka av toppen och gör som dom flesta andra ?

See you sideways!!

3 235 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#6
Hehe, det är just det jag inte vill göra.
Det kommer ju bli så mycket mer jobb då; avgaset, insuget och allt det andra måste bort för att få av toppen.
Och sen nya packningar, bultar...bara kamremsatsen kostar över 2000 kr, så det blir väldigt dyrt och tidskrävande också.

Byter inte folk på värkstäder ventiltätningar utan att lyfta toppen nuförtiden?


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
29 september 2008
#7
Har läst att man kan lägga ner tråd/snöre genom tändstiftshålet när cylindern är i "undredödläge", och sedan snurra vevaxlen så att all tråd pressas mot ventilerna. Detta tar lite tid såklart och det är ganska mycket  snöre som behövs.

Funderar själv på att försöka mig på detta, dock så kan det bli lite jobbigt att trycka ner fjädrarna och få av "vavle keepers".

Någon annan som har gjort detta innan och kan ge lite tips ?

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

3 235 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#8
Hehe, det var en gammal tråd:)

Om man har kompressor finns det verkttyg som håller ventilerna på plats med hjälp av tryckluft.
Den hår backventil och är ganska smidig att använda.
Förutsättning dock är att kompressionen är OK, annars kommer luften att försvinne förbi kolvringarna.

Sedan finns det många olika verktyg som man komprimerar ventilfjädrarna med. Om man är lite kunnig är det inte alls omöjligt.


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
29 september 2008
#9
Hehe, lite gammal tråd ja. Kände inte för att skapa en ny tongue

Har ochså läst om att man kan fylla cylindern med tryckluft, men då krävs det att man har en kompressor som klara av att mata på en bra stund. Och om tycket försvinner så faller ventilerna in om man har otur.

Ang. ventilfjädrarna. Jag har ju ett verktyg som trycker ihop fjädrarna, men då måste toppen vara avmonterad.

Skulle behöva få tag på ett sånt här verktyg, sen så är det lite styrka och teknik som gäller för att använda den.
http://www.matcotools.com/ProductImages/vt101.jpg

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

3 235 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#10
På mekonomen såg jag ett verktyg som komprimerar ventilfjädrarna med toppen på.
Ser ut som ventilspännare, fast med två "krkar" som man hakar fast i nedersta delen av fjädern.
Försökte hitta den på deras hemsida, men kunde inte hitta.


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
1 oktober 2008
#11
Har sett något liknande, ska gå och kolla upp det imorgon.

Tack! wink

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."


Sök