richardoo290: Att kolla så att remmarna är lagom spända är bra, men du skulle nog först ta loss båda remmarna och kika hur de ser ut på "undersidan". En rem kan se ganska bra ut på ovansidan, men det kan vara en hel del sprickor mellan tänderna på undersidan. Är det på det sättet så byter man ut den.
Lättaste sättet att se eventuella sprickor är att vända remmen ut-och-in, då syns de tydligt. Om remmaterialet är hårt och blankslitet så slirar remmen lätt, även då bör man byta ut den.
Det har skrivits i tidigare inlägg att du bör kolla upp diverse jordpunkter, kika även på kablarna omkring generatorn och batteriminuskabeln som går till karossen. Ta loss kablarna och rengör kontaktytorna+kabelskor ordentligt.
Mät vilken vilospänning ditt batteri har, men låt bilen vara orörd i minst 8 timmar innan du mäter. Om spänningen är över 12,5V så är det troligen inte batteriet som knasar sig, men om spänningen är en bit under 12,5V så får du ladda upp batteriet med en laddare. Att köra bilen "en stund" räcker inte för att ladda upp ett eventuellt urladdat batteri.
När du vet att batteriet är i bra skick så startar du bilen och mäter laddspänningen dels på tomgång (med endast halvljuset igång) och dels med 1500-2000 varv (slå på fläkten för fullt+elbakruta). När motorn går på tomgång så ska laddspänningen helst ligga på 14-14,4V, vid 1500-2000 varv när flera strömförbrukare är igång så kan spänningen tillåtas att sjunka några tiondelar men inte ner till 13V eller under.
Om spänningen håller sig inom rimliga gränser vid de där testerna, då kan du ganska säkert utesluta generator och batteri.
Senast redigerat av Drönirettab (12 april 2008)