4519
Sök

740 med lite fel... hjälp

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#21
Drönirettab skrev:
Då ser det ut som vitt pulver när du kikar på säkringarnas metalländar, en fräsch säkring ska ha koppar/silverfärgade ändar utan beläggningar. Du kan försöka skrapa bort eventuella beläggningar på säkringarna, men bäst är att i så fall byta ut dem. De kostar ju inte många kronor.

skall batteriet kopplas ur när man tittar o pillar på dem? .. hehe vill ju inte få en stöt tongue

SkenLaddRacing
130 Inlägg
11 april 2008
#22
Tycker du ska seriöst åka in till en verkstad och be dom fixa det för du verkar inte ha nån anning alls så du lär bara förstöra mer än du försöker:)

SkenLaddRacing

21 761 Inlägg
11 april 2008
#23
richardoo290 skrev:
skall batteriet kopplas ur när man tittar o pillar på dem? .. hehe vill ju inte få en stöt tongue

Man behöver inte koppla bort batteriet när man bara ska pilla med de där säkringarna smile.

3 650 Inlägg
11 april 2008
#24
Har du kollat så att remmen till styrservon/motorfläkten är tillräckligt spänd?


VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#25
Kesler skrev:
Har du kollat så att remmen till styrservon/motorfläkten är tillräckligt spänd?

kan den remmen påverka styrservon såpass att de skakar hela tiden.. och hugger vid vänstersvängar? tongue

kanske är det remmarna i motorn som skapat alla problem? batteriet kanske inte blev laddat pga dålig rem.. så dog elen?.. och styrservon hugger för remmen där är kass med? .. hm..

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
12 april 2008
#26
sopbilen skrev:
richardoo290 skrev:
Kesler skrev:
Såklart så häller du i ny servoolja om du inte har nån, vrf köra runt med för lite olja?

Skippa potatismjöl å olivolja å sånt skit, köp ny rem!

Angående elektroniken så är det troligen ett jordfel, eller kolla säkringarna sådom inte glappar å liknande (sitter bakom askkoppen)

har trott att de har funnits i länge .. men kollade nyligen och såg att den var en bit under minimum strecket.. fyllde genast på.. men jag har ju kört ganska länge antagligen med förlite servo-olja?

ok, ny rem får de bli.. både fläktrem och generator-rem..
svårt att byta för en som inte kan ett skvatt om vad som finns under huven??

hm, bakom ask-koppen? finns väll bara en lampa där om ja inte minns fel?

Nae det är rätt simpelt, men du kan itne skita i rem till servopump för då pumpas inte vattnet runt om du itne sätter dit en lång rem över vattenpumpen bort te generatorn!

Och om instrumentpanel och allt slocknade så kolal jorden vid passagerarens fötter till höger för där är jordningen till insturment panel och relän!

Vatten pumpen sitter på generatorremen så är de på min iallafall och så är ac o servo på varsin egna remmar brukar vara så på dom flesta bilarna...


21 761 Inlägg
12 april 2008
#27
Ja, så tycker jag också att det bör vara. På min 240 har jag AC och då sitter det en vevaxelremskiva med 3 spår istället för 2 spår, på det 3:e spåret går en rem till AC-pumpen och från AC-pumpen går en rem upp till styrservopumpen.

Nu sitter kanske inte remmarna på samma sätt i en 740, men det borde iaf finnas 4 st remmar totalt varav två går till generator+vattenpump.

474 Inlägg
12 april 2008
#28
På min 740 har jag bara 2 remmar.. den remmen närmast kylaren går bara från vevaxeln tilll generatorn, den bakom går från vevaxeln till servopumpen och vattenpumpen/fläkten. Men om jag inte minns helt galet så kan man ha 2 st remmar till servon och fläkten dvs 3 remmar totalt

Volvo S60 2.5T AWD

21 761 Inlägg
12 april 2008
#29
Bara en rem till generator och vattenpump?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#30
Ruuska_ skrev:
På min 740 har jag bara 2 remmar.. den remmen närmast kylaren går bara från vevaxeln tilll generatorn, den bakom går från vevaxeln till servopumpen och vattenpumpen/fläkten. Men om jag inte minns helt galet så kan man ha 2 st remmar till servon och fläkten dvs 3 remmar totalt

jag har bara 2 remmar vad jag kan se,
jag pilla o kände lite förut.. de verkade sitta stabilt o fint.. såg inte jätte slitna ut..
dock tjuter dem ju så antagligen behöver dem bytas..

gen-remmen kanske har vart så kass att batteriet blivigt ur-laddat och när den började slira pallde inte batteriet och elen dog.. sen så kom elen tillbaka när ja starta bilen för då gick remmen som den skulle?
men endå konstigt att de bara dog... hmm

sen styrservon var ju också rätt kass.. de kanske den är för att remmen dit också är kass?
men ska de verkligen hugga så mkt då?...

men men, jag ska prova att byta lite säkringar, byta båda remmarna.. köra ett par mil o se om de blitt bättre i både servon och el...?.. nått annat att tänka på/byta när man endå kör igång?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#31
de var en säkring som hade gått, bytte den tongue
sen så verkade styrservon fungera bättre idag än igår?.. weird..
men ja ska iallafall spänna remmarna imorgon o se hur de blir..

men har ni tips på varför elen dog så skriv gärna cool

551 Inlägg
12 april 2008
#32
Låter nästan som min. när bilen (740) har gått i 5 min så slocknar instrumentpanelen men resten funkar... sen så va de ingen servoolja för bilen hade stått ett tag men de fylldes i men när man rattar så gnisslar de i hela motorn så får byta lite remmar. plus att batteriet laddades ut på ca 2 timmar men generatorremmen e bra och sitter spänt. sad

Volvo For Life =)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#33
volvo__matte skrev:
Låter nästan som min. när bilen (740) har gått i 5 min så slocknar instrumentpanelen men resten funkar... sen så va de ingen servoolja för bilen hade stått ett tag men de fylldes i men när man rattar så gnisslar de i hela motorn så får byta lite remmar. plus att batteriet laddades ut på ca 2 timmar men generatorremmen e bra och sitter spänt. sad

kommer du på felet med instrumentpanelen så skriv gärna ett pm om vad de kan vara! wink
tips för ditt batteri, byt det?.. verkar ju inte vara fel på remmen utan på batteriet.

hugger de i din ratt med?
Senast redigerat av richardoo290 (12 april 2008)

551 Inlägg
12 april 2008
#34
richardoo290 skrev:
volvo__matte skrev:
Låter nästan som min. när bilen (740) har gått i 5 min så slocknar instrumentpanelen men resten funkar... sen så va de ingen servoolja för bilen hade stått ett tag men de fylldes i men när man rattar så gnisslar de i hela motorn så får byta lite remmar. plus att batteriet laddades ut på ca 2 timmar men generatorremmen e bra och sitter spänt. sad

kommer du på felet med instrumentpanelen så skriv gärna ett pm om vad de kan vara! wink
tips för ditt batteri, byt det?..

hugger de i din ratt med?

Okej visst smile ska kolla lite på de imorrn wink Ska byta batteri för de verkar lite halvskumt. Nja inte vad jag har märkt.  men de gnisslar när man svänger eller när de e spårigt och man ska svänga. då går de ju tyngre tongue så måste vara remmen tongue

Volvo For Life =)

21 761 Inlägg
12 april 2008
#35
richardoo290: Att kolla så att remmarna är lagom spända är bra, men du skulle nog först ta loss båda remmarna och kika hur de ser ut på "undersidan". En rem kan se ganska bra ut på ovansidan, men det kan vara en hel del sprickor mellan tänderna på undersidan. Är det på det sättet så byter man ut den.

Lättaste sättet att se eventuella sprickor är att vända remmen ut-och-in, då syns de tydligt. Om remmaterialet är hårt och blankslitet så slirar remmen lätt, även då bör man byta ut den.

Det har skrivits i tidigare inlägg att du bör kolla upp diverse jordpunkter, kika även på kablarna omkring generatorn och batteriminuskabeln som går till karossen. Ta loss kablarna och rengör kontaktytorna+kabelskor ordentligt.

Mät vilken vilospänning ditt batteri har, men låt bilen vara orörd i minst 8 timmar innan du mäter. Om spänningen är över 12,5V så är det troligen inte batteriet som knasar sig, men om spänningen är en bit under 12,5V så får du ladda upp batteriet med en laddare. Att köra bilen "en stund" räcker inte för att ladda upp ett eventuellt urladdat batteri.

När du vet att batteriet är i bra skick så startar du bilen och mäter laddspänningen dels på tomgång (med endast halvljuset igång) och dels med 1500-2000 varv (slå på fläkten för fullt+elbakruta). När motorn går på tomgång så ska laddspänningen helst ligga på 14-14,4V, vid 1500-2000 varv när flera strömförbrukare är igång så kan spänningen tillåtas att sjunka några tiondelar men inte ner till 13V eller under.

Om spänningen håller sig inom rimliga gränser vid de där testerna, då kan du ganska säkert utesluta generator och batteri.
Senast redigerat av Drönirettab (12 april 2008)

21 761 Inlägg
12 april 2008
#36
volvo__matte skrev:
Låter nästan som min. när bilen (740) har gått i 5 min så slocknar instrumentpanelen men resten funkar... sen så va de ingen servoolja för bilen hade stått ett tag men de fylldes i men när man rattar så gnisslar de i hela motorn så får byta lite remmar. plus att batteriet laddades ut på ca 2 timmar men generatorremmen e bra och sitter spänt. sad

Lyser batterilampan när du har tändnyckeln i läge 2?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#37
tack Drönirettab
ett svar jag får ut lite av, smile

du verkar kunnig så du får gärna skriva mer om servostyrningen.. om du har nått tips på varför den är kass..

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#38
Drönirettab skrev:
volvo__matte skrev:
Låter nästan som min. när bilen (740) har gått i 5 min så slocknar instrumentpanelen men resten funkar... sen så va de ingen servoolja för bilen hade stått ett tag men de fylldes i men när man rattar så gnisslar de i hela motorn så får byta lite remmar. plus att batteriet laddades ut på ca 2 timmar men generatorremmen e bra och sitter spänt. sad

Lyser batterilampan när du har tändnyckeln i läge 2?

på min äre så? vad betyder de då?

551 Inlägg
12 april 2008
#39
richardoo290 skrev:
Drönirettab skrev:
volvo__matte skrev:
Låter nästan som min. när bilen (740) har gått i 5 min så slocknar instrumentpanelen men resten funkar... sen så va de ingen servoolja för bilen hade stått ett tag men de fylldes i men när man rattar så gnisslar de i hela motorn så får byta lite remmar. plus att batteriet laddades ut på ca 2 timmar men generatorremmen e bra och sitter spänt. sad

Lyser batterilampan när du har tändnyckeln i läge 2?

på min äre så? vad betyder de då?

japp på min lyser den med tongue men de har den gjort sen jag fick den. den lyser enda tills man gasar upp den till ca 3 - 4 tusen varv... och batteriet har varit bra tills nu. fast när jag fick den så fick vi starta den med startkablar.. men får nog byta batteri wink motorn orkar knappt runt haha

Volvo For Life =)

21 761 Inlägg
13 april 2008
#40
richardoo290 skrev:
du får gärna skriva mer om servostyrningen.. om du har nått tips på varför den är kass..

Tyvärr har jag inte pillat en massa med servostyrningar, kan inte mycket om de sakerna. Att oljenivån är viktig, det vet jag. En pump som får dålig smörjning tar lätt skada. Andra som är mer insatt skriver säkert smile.


Sök