Nä, svårt tycker jag inte att det är. Regulatorn sitter med bara två skruvar, man skruvar bort dem och "lirkar" ut regulatorn lite försiktigt. Är man lite oförsiktig så bryter man av kolen, det har jag gjort när jag skulle sätta fast en ny regulator på min bil.
Jag hade köpt regulatorn på den lokala bensinmacken här i byn, när jag kom dit igen och ville ha en till regulator så flinade butiksinnehavaren åt mig

. Generatorn satt på plats när jag bytte den första regulatorn, men med den andra regulatorn så tog jag först loss generatorn så att det skulle bli lite lättare att lirka dit den

.
Den ska inte kosta mer än typ 150-300 spänn eller så, det finns tex hos Mekonomen.
När det gäller det där med att behöva varva upp motorn så kan det i vissa fall vara så att man måste varva upp bara litegrann, tex till 1100-1200 varv eller så. Då är det nog ingen större fara tror jag, det verkar som att en del "icke original" generatorer kan bete sig så där enligt vad jag har sett.
Men att behöva varva upp till tex 3000 varv eller högre, då är det som sagt fel.