3230
Sök

Minska bränsleförbrukning.

1 570 Inlägg
31 juli 2009
#41
henke_99 skrev:
Att köra ekonomiskt handlar inte om att hålla en exakt hastighet, utan att ha ett hyfsat jämnt gaspådrag...

Alltså ha lika mkt koll på varvräknare som hastighetsmätare. Typ.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
31 juli 2009
#42
Sharky skrev:
- Körstil
- Motorvärmare
- Undvika breda däck
- Rätt däcktryck


Och givetvis byta till bränslesnålare bil.....

/Göran

Hehe de sjuka e att jag prövat allt de där, utom motorvärmare, och det gör fan 0.02 liter/milen på min bil gentemot min normala körstil.
Så jag har faktiskt inga tips, bara gasa på och va glad. De ören man sparar vid pumpen, förlorar man i att man har skittrist i trafiken och sur för att man lika gärna kunde tagit cykeln


Offroad Racing
3 122 Inlägg
31 juli 2009
#43
henrikh skrev:
henke_99 skrev:
Att köra ekonomiskt handlar inte om att hålla en exakt hastighet, utan att ha ett hyfsat jämnt gaspådrag...

Alltså ha lika mkt koll på varvräknare som hastighetsmätare. Typ.

Näe, för varvräknaren följer hastighetsmätaren, såvida man inte "gubbkör" med kopplingen...

Gaspedalen ska röra sig så lite som möjligt, ovavsett om det ör nerför eler uppför...

Edit: Detta avser ju så klart landsvägskörning i första hand.
Senast redigerat av henke_99 (31 juli 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 171 Inlägg
1 augusti 2009
#44
0.54l/mil  (bensin!) drar Avensisen jag lånat nu när man kör som jag beskrivit. Håller hastigheter ca. utifrån GPS uppåt som neråt. 5:an i 50 3:an i 30. Trycker ner gasen ordentligt vid accelleration och varvar ca. 3000varv. Släpper gasen i tid. Gasar sig bestämt (men på hög växel) uppför backar och släpper gasen nerför brantare backar.
Senast redigerat av zoopåse (1 augusti 2009)


182 Inlägg
1 augusti 2009
#45
Välj ett tillfälle i veckan då du istället för bilen tar cykeln. Bränslet du sparar in vid det tillfället gör att du faktiskt kan KÖRA bil vid övriga tillfällen.

Att köra Ecodriving gör ju bara att många andra tappar fattningen och gasar mer. Att inte gasa i uppförsbacke borde ju vara förbjudet. Å andra sidan, när ni begår självmord pga tristess så blir det ju billigt att tanka, och jag antar att det var meningen med denna tråd...?

1 171 Inlägg
1 augusti 2009
#46
Det är roligare att köra bränsleeffektivt, då kommer man ju någonstans för bränslet man tankar istället för att värma bromsarna.


Ölbryggare
339 Inlägg
2 augusti 2009
#47
Många bilar går på ett förutbestämt luft/bränsleflöde under fullgas så det är att undvika då man inte vet om det är rätt. Det är oftast tilltaget lite extra soppa för att inget ska gå sönder.

Använd gasen bestämt men inte fullt och växla snabbt och smidigt och framför allt:
Lär dig att motorn är nåt som måste få energi för att kunna snurra. Försök därför som föregående talare skriver att släppa gasen i tid och rulla mot nästkommande mål.

Och det här med gas i nerförsbadcke och inte i uppför. Det är till viss del sant, men man ska veta att börjar man komma över 80 så är luftmotståndet ganska betydande. Vilket innebär att det inte är nån idé att gasa till 120 för att sedan rulla upp för nästa backe. Nej det handlar om att känna i pedalen att det är där du bestämmer farten på bensinen som rinner till motorn, se den som en vattenkran. Ju mer du trampar destå mer öppnar den sig.

Syntetolja av bra kvalité är A och O på vintern. Bilen drar en jävla massa soppa innan den blir varm, då gäller det att ha en olja som är "rinnig" så man besparar sig ännu högre friktion. Och bara för att den är "rinnig" betyder det inte att den har lättare för att brista.

Billiga däck är inte billiga att äga, det är som en tv på cheapy, billigt att skaffa men jävligt dyrt i längden...

Har själv inga problem att köra 9-5:an under halvlitern på 70 väg!


210 Inlägg
2 augusti 2009
#48
När det gäller körning i uppförsbacke fick jag lära mig i ny sak idag. Gäller kanske för mer tyngre fordon med dieselmotorer men kan kanske vara användbart även i bilkörning.

-Innan du kommer till backen ska du hålla jämn gas och angiven hastighet på högsta växel.

-När backen kommer börjar man gasa fullt utan att gå över angiven hastighet.

-När bilen inte orkar mer och hastighet och varvtal sjunker till "det rätta rpm för att växla ner" (broende på bil och motor)  så växlar man ner till närmast växel under och gasar fullt. Och orkar den inte på den växel väntar man tills "det rätta rpm" kommer så växlar man ner igen osv...

Ett vanligt sätt som många gör i branta långa backar är att man antingen höjer hastigheten genom att gasa innan backen, gärna en bit över hastighetsbegränsningarna och gasar fullt i backen så kanske dom har den rätta hastigheten dom skulle ha innan backen när dom är på toppen.
Eller att man växlar ner redan innan backen och gasar fullt vilket lär dra en del bränsle.

Har inte provat denna metoden själv men kanske något för dom som kör lastbil,släp och husvagn....
Senast redigerat av DJ_V8_BMW (18 augusti 2009)

RWD forever & ever!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 augusti 2009
#49
Rent allmänt. För att spara bränsle läs av trafiken och lätta på gasen innan t.ex. en hastighetssänkning då du "vet" att framförvarad bil i  allt för många fall pressar ner bromspedalen där. Utnyttja motorns vridmoment, välj en växel som ligger nära motorns vridmomentstopp som möjligt då det är där motorn drar som minst bränsle (är effektivast).

Använd motorbroms och tveka inte att växla ner och motorbromsa även på lägre växlar. Med lite övning och lite framförhållning är det möjligt att köra stadskörning i princip utan att använda bromsen, ja står det still framför så naturligtvis men annars..

Välj en dieselmotor eller en bensinmotor med direktinsprutning, då de motorerna nollmatar ända ner till tomgångsvarvtal vid motorbroms.

Dieselmotorn är tveklöst den bränsleeffektivaste motorn, så kör diesel om du kan.

Håll ner farten, det klarar inte jag av men andra, så jag måste öka min förbrukning för att köra om...

Jag har inga problem med bränsletörstande bilar, exempel på förbrukning på bilar jag ägt, Jag långpendlar runt stockholm vilket innebär att "min" kör cykel inkluderar både essingeleden i rusning och fin landsväg, jag kallar det blandad körning.

Som snitt så kör jag lagligt + och marchar i en lagom hastighet på motorvägen ofta ytterfil.

Saab 9000i 2,0i (B204 motorn på 131hk) på bf 95: 0,74l/mil
Saab 9000i 2,0i samma motor som ovan på etanol E85 något moddad motor (0,82l/mil)
Volvo 740 med B230F motor på BF 95: 0,84l/mil
Audi 100 C4 2,6V6 på BF 95: 0,92l/mil
Audi 100 C4 2,6V6 på Etanol E85: 1,12l/mil
Audi 100 C4 2,5 TDI på Diesel: 0,49l/mil
Audi A4 1,8Ts på BF95: 0,76l/mil
VW Caddy TDI (105hk PD motorn) på Diesel: 0,44l/mil

Där har ni lite siffror att jämföra med.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 171 Inlägg
3 augusti 2009
#50
Utnyttja motorns vridmoment, välj en växel som ligger nära motorns vridmomentstopp som möjligt då det är där motorn drar som minst bränsle (är effektivast).

...förutsatt att du i princip trycker gasen i botten hela tiden!

Faktum är att en motor är nästan lika effektiv på varvtal under sin vridmomentstopp. Utnyttjar du inte effekten du får vid 75-100% gaspådrag vid vridmomentstoppen så är det självklart bättre att använda ett lägre varvtal. Det finns inget som drar så mycket bensin/mil som att ha konstant lite gas på högt varvtal pga sugförlusterna vid varje cylinderslag.

Därför ska man när man använder mindre gas, dvs när man kör i konstant fart använda en så hög växel som möjligt. Det minskar antalet explotioner och gör att varje cylinderslag får lättare att suga in luft och då går det åt mindre bensin för runtdrivandet av själva motorn vilket är största förlusten på en bil.


4 682 Inlägg
4 augusti 2009
#51
skaffa en oxe och häng sen på bilen.drar 0 liter milen, billigare blir det inte wink.
http://i29.tinypic.com/nlu8mc.jpg

2 751 Inlägg
14 december 2009
#52
Älskar körskolans "ECO driving" kör i femmans möjligtvis i sexans växel i 25-30km/h för visst GÅR det påstår läraren medan kardan axeln slår i alla plåtdelar under påfrestningen. JA HÄR KÖR VI FÖR MILJÖN hahaha
Senast redigerat av DasAuto (14 december 2009)

Who Djaa bless no man curse

1 814 Inlägg
14 december 2009
#53
DasAuto skrev:
Älskar körskolans "ECO driving" kör i femmans möjligtvis i sexans växel i 25-30km/h för visst GÅR det påstår läraren medan kardan axeln slår i alla plåtdelar under påfrestningen. JA HÄR KÖR VI FÖR MILJÖN hahaha

Din körskola är lite väl extrema om vi säger så, jag brukar ha i 5an vid 50 tidigast.

Gammal tråd btw wink

4 682 Inlägg
15 december 2009
#54
DasAuto skrev:
Älskar körskolans "ECO driving" kör i femmans möjligtvis i sexans växel i 25-30km/h för visst GÅR det påstår läraren medan kardan axeln slår i alla plåtdelar under påfrestningen. JA HÄR KÖR VI FÖR MILJÖN hahaha

BLOGG!

4 586 Inlägg
15 december 2009
#55
Mina bilar har i regel dragit minst när dom går på högsta tänkbara växel utan att det går tungt

fick ner min förra audi a3 2.0 fsi till 0.55 påväg till jobbet dock något nyare bil är vad det pratas om här

Över 100km/h drog den nära 1 liter milen

Sedan så har jag pensionären bred mig i garaget som tog sin 740 gl -91 37.000mil och körde på 0.68 till stockholm trodde han drev med mig
Senast redigerat av jocke_gronberg (15 december 2009)


2 751 Inlägg
15 december 2009
#56
Moparboy440 skrev:
DasAuto skrev:
Älskar körskolans "ECO driving" kör i femmans möjligtvis i sexans växel i 25-30km/h för visst GÅR det påstår läraren medan kardan axeln slår i alla plåtdelar under påfrestningen. JA HÄR KÖR VI FÖR MILJÖN hahaha

BLOGG!

TÖNT tongue

Who Djaa bless no man curse

2 751 Inlägg
15 december 2009
#57
jocke_gronberg<strong> skrev:
Mina bilar har i regel dragit minst när dom går på högsta tänkbara växel utan att det går tungt

fick ner min förra audi a3 2.0 fsi till 0.55 påväg till jobbet dock något nyare bil är vad det pratas om här

Över 100km/h drog den nära 1 liter milen

Sedan så har jag pensionären bred mig i garaget som tog sin 740 gl -91 37.000mil och körde på 0.68 till stockholm trodde han drev med mig

exakt, körskolan kör ofta förbi mitt, drag läge o lite annat utanför huset, så hör man hur bilen typ hostar fram.

Jämn gas och motorbromsning så fixar man en bra förbrukning.
Senast redigerat av DasAuto (15 december 2009)

Who Djaa bless no man curse

294 Inlägg
15 december 2009
#58
Mortalis skrev:
Sharky skrev:
- Körstil
- Motorvärmare
- Undvika breda däck
- Rätt däcktryck


Och givetvis byta till bränslesnålare bil.....

/Göran

Hehe de sjuka e att jag prövat allt de där, utom motorvärmare, och det gör fan 0.02 liter/milen på min bil gentemot min normala körstil.
Så jag har faktiskt inga tips, bara gasa på och va glad. De ören man sparar vid pumpen, förlorar man i att man har skittrist i trafiken och sur för att man lika gärna kunde tagit cykeln

Där du bor ja!
Angående motorvärmare alltså tongue

Min bil drar faktiskt minst utan motorvärmare..... för den startar inte utan  tongue
Senast redigerat av unpatterned (15 december 2009)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

749 Inlägg
15 december 2009
#59
Mina tips.

Kör med rätt lufttryck i däcken.
Var noga med att byta motorolja, filter och tändstift enligt service intervallerna.
Se till att motorn är i bra kondition, läckage, låg komp, trasiga komponenter ökar ofta förbrukningen.
Se till att bromsarna inte ligger på alls och att det rör sej lätt, bör ju ses över och smöjas var 6 månad (nog inte många som gör).
Ta bort onödigt takräcke då det inte andvänds.

Enligt mina erfarenheter gör detta mycket på bränsleförbrukningen.


4 586 Inlägg
15 december 2009
#60
Min mor är duktig på det där med eco driving. Vem tror du får byta bromsar varje år?

jag lånar den numera lite då och då. 55 starka hästar wink lagom att leka med när snön har kommit



Sök