Rent allmänt. För att spara bränsle läs av trafiken och lätta på gasen innan t.ex. en hastighetssänkning då du "vet" att framförvarad bil i allt för många fall pressar ner bromspedalen där. Utnyttja motorns vridmoment, välj en växel som ligger nära motorns vridmomentstopp som möjligt då det är där motorn drar som minst bränsle (är effektivast).
Använd motorbroms och tveka inte att växla ner och motorbromsa även på lägre växlar. Med lite övning och lite framförhållning är det möjligt att köra stadskörning i princip utan att använda bromsen, ja står det still framför så naturligtvis men annars..
Välj en dieselmotor eller en bensinmotor med direktinsprutning, då de motorerna nollmatar ända ner till tomgångsvarvtal vid motorbroms.
Dieselmotorn är tveklöst den bränsleeffektivaste motorn, så kör diesel om du kan.
Håll ner farten, det klarar inte jag av men andra, så jag måste öka min förbrukning för att köra om...
Jag har inga problem med bränsletörstande bilar, exempel på förbrukning på bilar jag ägt, Jag långpendlar runt stockholm vilket innebär att "min" kör cykel inkluderar både essingeleden i rusning och fin landsväg, jag kallar det blandad körning.
Som snitt så kör jag lagligt + och marchar i en lagom hastighet på motorvägen ofta ytterfil.
Saab 9000i 2,0i (B204 motorn på 131hk) på bf 95: 0,74l/mil
Saab 9000i 2,0i samma motor som ovan på etanol E85 något moddad motor (0,82l/mil)
Volvo 740 med B230F motor på BF 95: 0,84l/mil
Audi 100 C4 2,6V6 på BF 95: 0,92l/mil
Audi 100 C4 2,6V6 på Etanol E85: 1,12l/mil
Audi 100 C4 2,5 TDI på Diesel: 0,49l/mil
Audi A4 1,8Ts på BF95: 0,76l/mil
VW Caddy TDI (105hk PD motorn) på Diesel: 0,44l/mil
Där har ni lite siffror att jämföra med.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...