3149
Sök

Frågor angående dumpventil och luftfilter

16 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#1
Har en golf IV Gti.
Om jag ska sätta på både öppet filter och dumpventil hur ska man då göra med luftmassmätaren?
Vissa säger at man ska koppla bort den andra inte. Jag vill få det fräcka ljudet i min bil smile
Har ni kanske några råd vilken dumpventil och vilket filter man då ska köpa som passar perfekt till min bil. Går det bra med biltema dumpen och sportfilter eller är det för budget? Kom gärna med förslag smile
Senast redigerat av DavorGTi (15 april 2008)

1 059 Inlägg
15 april 2008
#2
haha du kan ju inte koppla bort lmm.då kommer ju inte bilen funka.
Sen är vag lmm ganska känsliga för öppet filter för dom går lätt sönder .ca 1300 kr o byta.
Ja biltema är inget o rek. Köp kvalitets grejer som funkar o är bra.Kolla med ec Bsr,ace,gik turbo för o få bra grejer som är byggda att passa din bil.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

- De är jag de.
354 Inlägg
15 april 2008
#3
Vill du bara åt ljudet behövs ju inget öppet filter, de låter bara så mycke fulare ( om du frågar mej)

Sätt i en dumpventil och var glad! big_smile

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

35 Inlägg
16 april 2008
#4
Där sitter redan en dumpventil monterad

- De är jag de.
354 Inlägg
16 april 2008
#5
XL600v skrev:
Där sitter redan en dumpventil monterad

Nej, de sitter en avlastningsventil där orginal.

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

1 059 Inlägg
16 april 2008
#6
och skillnade är? mer om bara olika ord?

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

16 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#7
racefan skrev:
haha du kan ju inte koppla bort lmm.då kommer ju inte bilen funka.
Sen är vag lmm ganska känsliga för öppet filter för dom går lätt sönder .ca 1300 kr o byta.
Ja biltema är inget o rek. Köp kvalitets grejer som funkar o är bra.Kolla med ec Bsr,ace,gik turbo för o få bra grejer som är byggda att passa din bil.

Folk som har öppet filter kopplar bort lmm för att det ska gå att köra bilen ändå. Vet många som kör utan den, men jag undrar vad som är bra till just Golf IV GTI. Vill ha lite vassare ljud till den, ska chippa bilen nu inom kort och 200 hk och inget ljud är inget som en symaskin typ :p

403 Inlägg
16 april 2008
#8
Tycker det låter väldigt konstigt att dom plockar bort luftmassemätaren, då borde ju inte bilen gå så bra!!!??

16 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#9
Men det gör den inte smile

Ingen som är lite mer insatt i det hela med lmm och sportfilter?

87 Inlägg
16 april 2008
#10
Kompisen åkte utan på sin a3 turbo med och det funka fint..
DavorGTi:jag säljer både dumpar o filter...om de e intressant så kontakta mig via pm!

Vänliga Hälsningar Klas Östling

57 Inlägg
16 april 2008
#11
mycke fjortis resonomang här nu..
Ni kan inte ta bort LMM och tro att bilen går som den skall sedan ? kommer sätta felkod och bilen går ner på så kallat nödprogram
LMM är själva roten i att bilen får rätt bränsle luftblandning.
är som att punktera dina lungor å tro att du kan andas lika bra för det  ?? säger ju sig själv hur bra det blir!
inte konstigt att bilar är tattar skruvade ida med resonomanget folk hör från min kompis kompis grannes kusin!

DavorGTi.. är du ute efter en billig lösning på att få dumpljud i din bil, montera ett öppet seriöst filter så får du dumpljud från din org (dump, avlastingsventil) sedan bör du ha i tankarna att din LMM kan ta skada av ditt öppna filter.. och som racefan säger så ligger den på dryga tusen lappen
Senast redigerat av christer_s (16 april 2008)

© Christer

16 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#12
christer_s skrev:
mycke fjortis resonomang här nu..
Ni kan inte ta bort LMM och tro att bilen går som den skall sedan ? kommer sätta felkod och bilen går ner på så kallat nödprogram
LMM är själva roten i att bilen får rätt bränsle luftblandning.
är som att punktera dina lungor å tro att du kan andas lika bra för det  ?? säger ju sig själv hur bra det blir!
inte konstigt att bilar är tattar skruvade ida med resonomanget folk hör från min kompis kompis grannes kusin!

DavorGTi.. är du ute efter en billig lösning på att få dumpljud i din bil, montera ett öppet seriöst filter så får du dumpljud från din org (dump, avlastingsventil) sedan bör du ha i tankarna att din LMM kan ta skada av ditt öppna filter.. och som racefan säger så ligger den på dryga tusen lappen

Tack för infot!
Men hur fan ska man då göra om inget ska gå sönder. Du säger att lmm går sönder om man har öppet filter, och att den cokså kan gå sönder och skicka felkoder om man tar av den :S Hur fan ska det funka utan att man riskerar nått av dom 2 problemen :S

57 Inlägg
16 april 2008
#13
Om inget ska gå sönder ska du inte göra nånting alls..
Men om tvunget ska ha dumljudet får du riskera att LMM går sönder, hört talas om dumpar som är både 2 öppna å återcirk " sen om dom verkligen fungerar vet ja inte men..
Då kan du behålla org luftfilter å ändå få dumljud sägs de men tror inte riktit på dom dumparna..
Att koppla bort är LMM är inget alternativ så det behöver du inte fundera mer på förstår inte vad de är för tomte som lurat i dej att du kan koppla bort den

© Christer

16 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#14
Det är många som har gjort det på sina bilar, och det går hur bra som helst för dom.
Menmen, alla bara snackar en massa. Ingen vet sanningen smile
insatsfilter då? Går det bra att ha utan att pajja en massa grejer och få felkoder?

1 059 Inlägg
16 april 2008
#15
http://www.streetside.se/index.php?main … ducts_id=2
dessa dumpar dom säljer ska va väldigt bra o byggda för bilar med lmm samt är både öppen och återcirkulerande.
Köper du skit så kommer det bara bli dyrare i slutändan.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
16 april 2008
#16
Det är inte så att det blivit ett stort missförstånd, och att det plockat bort luftburken?
Än är den sista idioten/dåren inte född heter det ju. tongue

Jag kör med öppet filter i min golf, har gjort det i över ett år, använder bilen varje dag, och jag har inte haft några problem.
Visst, lmm är väldigt känslig. Det det "går sönder" av är när skit kommer in genom filtret, ex. filterolja etc. som fastnar på trådarna. Har du ett billigt filter så lär du antagligen få mer problem..
finns ju en anledning varför vissa saker är billigare än andra, typ kvalité på material etc.
Min suger/pustar = dumpar, det gjorde den även med originaldumpen/avlastningsventilen.
Har visserligen bytt ut dumpen till en aludump från fastone.se och den har ett eget ljud som den ger ifrån sig tillsammans med luftfiltrets frustande.

//Edge

16 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#17
Där ser man. Nej jag har inte förstått fel kan jag säga dig smile
lmm är bara luftmassemätare och inget annat smile
Så vilket av dom "öppna" filterna ska jag köpa då? Jag får panik, har ju funderat på detta i 1 hel månad och frågat om tips och så men ingen är vettig nog att få ur sig rätt svar! en säger det ena och andra säger nått helt annat. Vem fan kan/ska man lita på ? Jag vill helst inte ha några problem med min bil och byta ut en massa givare eller lmm:en. Hur funkar det med insatsfilter då? vad får man ut av det?

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
16 april 2008
#18
Jag har ett green cotton filter iaf. Kan inte prata för insatsfilter då jag ej testat.
Annars finns som racefan sa, bsr, och andra butiker på nätet som säljer styling/tuning tillbehör.
Vill du veta mer exakt vilket filter du skall ha så är det bara att maila eller ringa de som säljer så får du veta vad du behöver. wink

//Edge

57 Inlägg
16 april 2008
#19
Insatsfilter ska inte vara någon fara..

Du får inte mer" dump " ljud för det, då luften fortfarande stannar kvar inne i luftburken

© Christer

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
17 april 2008
#20
DavorGTi skrev:
Där ser man. Nej jag har inte förstått fel kan jag säga dig smile
lmm är bara luftmassemätare och inget annat smile
Så vilket av dom "öppna" filterna ska jag köpa då? Jag får panik, har ju funderat på detta i 1 hel månad och frågat om tips och så men ingen är vettig nog att få ur sig rätt svar! en säger det ena och andra säger nått helt annat. Vem fan kan/ska man lita på ? Jag vill helst inte ha några problem med min bil och byta ut en massa givare eller lmm:en. Hur funkar det med insatsfilter då? vad får man ut av det?

Jag får väl dra alltihop för typ 5489:e gången på detta forum då... smile

Anledningen till att du vill köra med öppet luftfilter och atmosfärisk avlastningsventil (dumpventil, de heter så på riktigt) antar jag är ljudet och inget annat, är du ute efter ökad prestanda bör du välja inget av det.

Vi börjar från början, vid luftfiltret, faktiskt en av de viktigare komponenterna på en bil vilket många försummar (ett dåligt luftfilter kan köra slut på en motor på nolltid). Luftfiltrets funktion är alltså att rena luften, luftburkens funtion är dels att hålla nere insugstemperaturen, dels att dämpa insugsljudet. Genom att plocka bort burken får du högre insugsljud, även ljudet från din original avlastningsventil hörs betydligt högre. Ett sätt att få högre dumpljud är alltså att plocka bort luftburken.. Jag tycker att du ska nöja dig med detta och skita i att montera öppen dump också. Nackdelarna med öppet luftfilter är:
*Högre temperatur på insugsluften (försämrad prestanda)
*Risk för sämre luftrening (pajjar motor)
*Olja från filtret riskerar åka med luften och sätta sig på LMM-tråden vilket gör att den slutar fungera.
Att koppla bort LMM låter som bland det mest idiotiska man kan göra, det finns ju trots allt en anledning till att den sitter där (nämligen att mäta mängden luft som går in i motorn). Kopplar du bort den försvinner en av signalerna till ditt styrsystem vilket innebär att motorn kommer styras enbart på signalen från spjällägesgivaren - absolut inte bra. (Typ som att peta ut ögonen från en människa och tro att man ändå kan springa över E6 utan problem...)

Dumpventilens (avlastningsventilens) funktion är att dumpa ut övertryck mellan turbo och spjäll då spjället stängs för att undvika elaka tryckstötar mot turbon. Tryckstötarna sliter dels väldigt mycket på turbon och stannar dels ner den så att du när du strax därpå ska börja gasa igen måste bygga upp ladd återigen. Onödigt!

På 99,9% av alla turbobilar (bensin) finns det en avlastningsventil original. Den sitter antingen integrerad i turbon eller externt mellan turbo och spjäll. Gemensamt för samtliga är att de är återcirkulerande, dvs de släpper in luften direkt innan turbo igen, luften cirkulerar runt, runt.. Detta gör att ingen ny luft går in genom luftfiltret, LMM får således ett alldeles korrekt värde.
Byter du istället till en atmosfärisk avlastningsventil dumpar du luften rätt ut i atmosfären. Därmed går det in mer luft igenom luftfiltret för att utjämna undertrycket som skapas i rören. LMM registrerar således betydligt mer luft än det som finns i rören, och flödar därför på med mer bensin, för att få blandningsförhållandet 14,7:1, men i själva verket blir det alldeles för mycket bensin. Detta leder i sin tur till att förbränningen blir heltokig, och den snabba respons du egentligen skulle vinna på din fina dumpventil blir som bortblåst, bilen blir istället slö och trött eftersom luften inte räcker till för att antända all den bensin du har i förbränningsrummet. Bensinen åker sedan ut med avgaserna och riskerar sabba din fina (och inte alltför billiga katalysator)..

Summa summarum, både öppet luftfilter och "öppen dump" är dåligt för en bil med LMM. Att koppla ur LMM är direkt idioti.

Enligt mig bör du nöja dig med antingen öppet filter eller dumpventil, vilket iofs är som att välja mellan pest och kolera, men personligen hade jag valt öppet filter eftersom jag personligen tror att det inte är lika dåligt för motorn som öppen dump. Men det är din bil - ditt val, för mig är det skit samma på vilket sätt du vill sänka effekten, pajja motorn..

Oj, jag glömde nästan.. Insatsfilter är en alldeles utmärkt idé, sålänge du inte köper något billigt skräp utan ett bra filter som renar luften bra! Dess enda fördel är bättre flöde, men det är också det enda av förslagen som du faktiskt kan vinna effekt på!

Mvh


Sök