DavorGTi skrev:
Där ser man. Nej jag har inte förstått fel kan jag säga dig
lmm är bara luftmassemätare och inget annat
Så vilket av dom "öppna" filterna ska jag köpa då? Jag får panik, har ju funderat på detta i 1 hel månad och frågat om tips och så men ingen är vettig nog att få ur sig rätt svar! en säger det ena och andra säger nått helt annat. Vem fan kan/ska man lita på ? Jag vill helst inte ha några problem med min bil och byta ut en massa givare eller lmm:en. Hur funkar det med insatsfilter då? vad får man ut av det?
Jag får väl dra alltihop för typ 5489:e gången på detta forum då...
Anledningen till att du vill köra med öppet luftfilter och atmosfärisk avlastningsventil (dumpventil, de heter så på riktigt) antar jag är ljudet och inget annat, är du ute efter ökad prestanda bör du välja inget av det.
Vi börjar från början, vid luftfiltret, faktiskt en av de viktigare komponenterna på en bil vilket många försummar (ett dåligt luftfilter kan köra slut på en motor på nolltid). Luftfiltrets funktion är alltså att rena luften, luftburkens funtion är dels att hålla nere insugstemperaturen, dels att dämpa insugsljudet. Genom att plocka bort burken får du högre insugsljud, även ljudet från din original avlastningsventil hörs betydligt högre. Ett sätt att få högre dumpljud är alltså att plocka bort luftburken.. Jag tycker att du ska nöja dig med detta och skita i att montera öppen dump också. Nackdelarna med öppet luftfilter är:
*Högre temperatur på insugsluften (försämrad prestanda)
*Risk för sämre luftrening (pajjar motor)
*Olja från filtret riskerar åka med luften och sätta sig på LMM-tråden vilket gör att den slutar fungera.
Att koppla bort LMM låter som bland det mest idiotiska man kan göra, det finns ju trots allt en anledning till att den sitter där (nämligen att mäta mängden luft som går in i motorn). Kopplar du bort den försvinner en av signalerna till ditt styrsystem vilket innebär att motorn kommer styras enbart på signalen från spjällägesgivaren - absolut inte bra. (Typ som att peta ut ögonen från en människa och tro att man ändå kan springa över E6 utan problem...)
Dumpventilens (avlastningsventilens) funktion är att dumpa ut övertryck mellan turbo och spjäll då spjället stängs för att undvika elaka tryckstötar mot turbon. Tryckstötarna sliter dels väldigt mycket på turbon och stannar dels ner den så att du när du strax därpå ska börja gasa igen måste bygga upp ladd återigen. Onödigt!
På 99,9% av alla turbobilar (bensin) finns det en avlastningsventil original. Den sitter antingen integrerad i turbon eller externt mellan turbo och spjäll. Gemensamt för samtliga är att de är återcirkulerande, dvs de släpper in luften direkt innan turbo igen, luften cirkulerar runt, runt.. Detta gör att ingen ny luft går in genom luftfiltret, LMM får således ett alldeles korrekt värde.
Byter du istället till en atmosfärisk avlastningsventil dumpar du luften rätt ut i atmosfären. Därmed går det in mer luft igenom luftfiltret för att utjämna undertrycket som skapas i rören. LMM registrerar således betydligt mer luft än det som finns i rören, och flödar därför på med mer bensin, för att få blandningsförhållandet 14,7:1, men i själva verket blir det alldeles för mycket bensin. Detta leder i sin tur till att förbränningen blir heltokig, och den snabba respons du egentligen skulle vinna på din fina dumpventil blir som bortblåst, bilen blir istället slö och trött eftersom luften inte räcker till för att antända all den bensin du har i förbränningsrummet. Bensinen åker sedan ut med avgaserna och riskerar sabba din fina (och inte alltför billiga katalysator)..
Summa summarum, både öppet luftfilter och "öppen dump" är dåligt för en bil med LMM. Att koppla ur LMM är direkt idioti.
Enligt mig bör du nöja dig med antingen öppet filter eller dumpventil, vilket iofs är som att välja mellan pest och kolera, men personligen hade jag valt öppet filter eftersom jag personligen tror att det inte är lika dåligt för motorn som öppen dump. Men det är din bil - ditt val, för mig är det skit samma på vilket sätt du vill sänka effekten, pajja motorn..
Oj, jag glömde nästan.. Insatsfilter är en alldeles utmärkt idé, sålänge du inte köper något billigt skräp utan ett bra filter som renar luften bra! Dess enda fördel är bättre flöde, men det är också det enda av förslagen som du faktiskt kan vinna effekt på!
Mvh