3895
Sök

En dekalfråga, lagligt eller ej

646 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
Hej

Har suttit och letat efter svar hurvida om det e lagligt eller ej att ha dekal i framrutan fast nertill på rutan. Dekal ifråga är bara en textdekal. Tänkte sätta på den i helgen men skall besiktiga bilen nästa vecka.

Så frågan är lagligt eller ej?

Tacksam för svar omgående

MVH Mikael
Senast redigerat av Camitz (17 april 2008)

1 863 Inlägg
17 april 2008
Om du ska besikiga bilen borde du väl vara mer nervös för att runtorna är tonade?
Du får gärna pm:a eller meddela på nåt sätt om den går igenom med solfilmen, har det själv och är lite orolig inför besikningen.
Ang dekalen så tvivlar jag på att dom skulle säga nåt om den, den sitter ju inte i synfältet.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

26 Inlägg
17 april 2008
Ang toningen så bara dra ner rutorna och dra bort säkringen, enligt lag behöver du inte ha sido rutor:P. När jag var och besiktade en gång så sa han att en framrutedekal kunde som max sa han gå ner 12 cm tongue haha

646 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
Hehe när det gäller toningen så gör jag så att jag drar bort den å tonar om bara då dra ner rutorna å dra säkringen inte funkar så bra. Åker dit på att skiten inte funkar istället fasten kraven på att sidorutor inte finns.
Har en kompis med tonade sidorutor som var inne för ca 1 vecka sedan å gjorde det, drog säkringen han åkte dit på, kom inte ihåg ordagrant nu men det hade å göra med att eftersom dom inte fungerade så var det bristfälligt å därav ej godkänt. sad

Så det bli å dra det å tona om på nytt bara.

Då vet jag det iallafall med dekalen så öänge det inte är i synfältet så e det lugnt eller?

KHRacing
17 april 2008
Du får inte ha nånting alls i vindrutan på en E-märkt ruta.

1337
1 343 Inlägg
17 april 2008
KHRacing skrev:

Det var väldigt fel skrivet och jag har sagt det tidigare:
Vet man inte säkert så ska man inte skriva..
Alla på detta forum tror att man inte får ändra något bara för att det är E-märkt.

Detta är vad som gäller för tex solfilm, dekaler, skador eller vad man vill i vindrutan.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 10#p913910

I'm not a fighter, I'm a lover!

1 079 Inlägg
17 april 2008
http://www.norrbottensglas.se/besiktning.htm

Det är vad som gäller siktfälten, ganska bra beskrivet med bilder, som jag ser det ska det inte vara någon fara beroende på hur stor dekalen är.
Senast redigerat av Madhouse (17 april 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

646 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
Madhouse skrev:
http://www.norrbottensglas.se/besiktning.htm

Det är vad som gäller siktfälten, ganska bra beskrivet med bilder, som jag ser det ska det inte vara någon fara beroende på hur stor dekalen är.

Ah tack för infon väldigt bra sida med god information!

KHRacing
17 april 2008
Xtravagant skrev:
KHRacing skrev:

Det var väldigt fel skrivet och jag har sagt det tidigare:
Vet man inte säkert så ska man inte skriva..
Alla på detta forum tror att man inte får ändra något bara för att det är E-märkt.

Detta är vad som gäller för tex solfilm, dekaler, skador eller vad man vill i vindrutan.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 10#p913910

Vad de släpper igenon & vad som är tillåtet & vad de ser som snyggt/mellan fingrarna är olika saker eller hur ?

jag vet att jag har rätt i detta, då jag råkat ut för exakt detta av både SBP, trafikpolisen m.m, MEN, min ruta hade ingen E-märkning.

Vad det står i reglerna är tyvärr inte heller alltid rätt då kanske inte varit uppdaterade på länge, håller du med ?

Sedan sår det faktiskt IGENTING alls om dekaler eller solfilm i ditt inlägg där ovan. bara vad sikten skall vara.

Ang solfilmen så är det DU, som förare som har bevisbördan på dig att bevisa att din solfilm klarar det regelkrav som finns för ljusgenomsläpp.  Enda stället som kunde mäta sådan var för iaf några år sedan tekniska Högskolan i GBG. VV tar det inte på sig alls.

stavfel pga gipsad hand
Senast redigerat av KHRacing (17 april 2008)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
17 april 2008
varför inte bara vänta en vecka? :S

Bmw osv..

Sök