2782
Sök

Fotosession Golf IV Gti

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Scope skrev:
riktigt fina bilder, men jag tycker du ska "rikta" upp hjulen så att dom inte sticker ut om du förstår vad jag menar//Tomas..

Du menar så att alla 4 pekar åt samma håll?
Tycker det ser snyggare ut när man svängt framhjulen lite, iofs inte om man står på en vanlig p-ruta visserligen.

//Edge

2 Inlägg
22 april 2008
ja precis, tycker det ser mycket proffsigare ut // Tomas...

32 Inlägg
22 april 2008
Snygga bilder, snygg miljö! men kanske nån bild framifrån?:p

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
LK_Crew skrev:
Snygga bilder, snygg miljö! men kanske nån bild framifrån?:p

Tackar!
Ang. bild framifrån så nämnde jag det lite högre upp. Har fortfarande extraljusen på. tongue
Tog några bilder framfrån, men himlen blev för utfrätt och extraljusen lite för dominerande.
När det blir ny front, kommer det definitivt mer bilder och då även framifrån. wink

//Edge

3 113 Inlägg
22 april 2008
fina bilder.. schysst bil och miljö. smile

dock inga bilder på bilen fram? vad är det här? tongue
Senast redigerat av cebT (22 april 2008)

Semper Fi

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
cebT skrev:
fina bilder.. schysst bil och miljö. smile

dock inga bilder på bilen fram? vad är det här? tongue

Kolla inlägget ovan så ser du varför. hehe tongue

//Edge

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
23 april 2008
Nu blir det en lite grundligare kritik från mig då jag faktiskt blev ombedd om det!

Edge83 skrev:
Ang. bild framifrån så nämnde jag det lite högre upp. Har fortfarande extraljusen på. tongue
Tog några bilder framfrån, men himlen blev för utfrätt och extraljusen lite för dominerande.
När det blir ny front, kommer det definitivt mer bilder och då även framifrån. wink

Utfrätta himlar gillar man inte nej. Och inte helsvarta skuggpartier. (Om nu fotografen inte gör sånt med flit, dock känns det inte som nåt du har direkt varit ute efter). Så jag tycker du hade kunnat försöka lätta upp skuggorna och dom svarta kanterna nere på bilen lite (nerlackning skulle vara najs btw!). Fottar du i raw kan man oftast rädda både utbrända himlar och jättesvarta skuggor ganska bra.
Eller om man skulle klippa ihop en hdr-bild, då har man helt plötsligt jättestor range att leka med, för att få det perfekta gradeingen!

Du kan ju leka lite med hur du klipper bilderna också. Objektet man fottar behöver ju inte alls jämt ligga mitt i bild. T ex bild fyra hade ännu bättre med massa extra yta till vänster om bilen så själva tyngden ligger till höger. Och så såklart sista bilden där bilen faktiskt inte ligger mitt i, ser ju riktigt najs ut. Så kallade "L"-former brukar ju vara fina, vilket du har lite av där. Finns ganska mycket att lära om just sånt, var man placerar saker i bilden osv. Har haft en del lärare som tjatat om det. :\

I övrigt tycker jag att om att dra i färgerna lite, så dom inte blir helt naturliga lixom. Men det är ju bara jag. Widescreenformat också betydligt snyggare enligt mig. Egentligen enligt dom flesta (fast dom inte tänker på det), då former som är närmare det gyllene snittet oftast anses som extra snygga. Finns ju en anledning till att många filmer filmas i 16:9, 2.35:1 osv osv.

Sen en sista grej, många av bilderna är ganska duktigt kompirmerade, vilket pajjar en del. Men är det du eller är det garaget som har förstört? För komprimering är aldrig roligt. Iaf inte om det syns.

Men annars, snygga bilder! big_smile

Whine whine!

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
Tackar! wink

Ang. komprimeringen så blev dom så lär jag la upp dem på garaget, tyvärr.
Nedlackning finns i tankarna, då jag suktar efter en ny front, och då lackas bakdelen också.

Tyvärr är jag ingen höjdare på bildredigering även om jag skulle vilja, så jag får väl försöka lägga lite tid på att lära mig det i framtiden.
Är nog lite rädd för att ta ut svängarna och överdriva färger/kurvor antar jag eftersom jag gärna vill få det att se så "normalt" ut som möjligt.
Kanske skall skita i det helt enkelt? tongue

Har inte fotat .raw än iaf. kanske skulle testa det längre fram och som du säger rädda de ljusa/mörka partierna i efterhand.
Även om det också är bildredigering som jag är kass på. tongue

"L-former" som du nämner tror jag mig kanske ha hört, vet iaf. att placeringen av objektet i bilden kan göra mycket.
Problemet kan vara att om man gör lite "fel" att man framhäver lite fel objekt i bildrutan. tongue
Testade att ha bilen nere i ena hörnet på några bilder, men aningens för utfrätt himmel gjorde att jag inte blev nöjd nog att lägga ut dem, så jag har haft det i tanken, lite svårt i motljus just pga. att mörka partier blir mörka och de ljusa för ljusa.
Tror nog jag skall köra med lite upplättningsblixt vid nästa tillfälle.

Kul att du nämnde bilden jag tog vid varvet med kranen och båtarna och bilen som då inte var mitt i centrum, för det var precis min tanke.
Och den växer faktiskt i mina ögon.

Skall testa lite mer widescreen till nästa gång också, har testat att klippa bilder så några gånger, men då har en pampig bakgrund klippts bort och då blev det ingen fördel att göra så.
Får helt enkelt hitta en annan plats och testa. smile

Något annat jag kan tänka på förbättra som inte har med bildredigering att göra, för det är en svag punkt som jag är fullt medveten om redan?

//Edge

Sök