Tackar!
Ang. komprimeringen så blev dom så lär jag la upp dem på garaget, tyvärr.
Nedlackning finns i tankarna, då jag suktar efter en ny front, och då lackas bakdelen också.
Tyvärr är jag ingen höjdare på bildredigering även om jag skulle vilja, så jag får väl försöka lägga lite tid på att lära mig det i framtiden.
Är nog lite rädd för att ta ut svängarna och överdriva färger/kurvor antar jag eftersom jag gärna vill få det att se så "normalt" ut som möjligt.
Kanske skall skita i det helt enkelt?
Har inte fotat .raw än iaf. kanske skulle testa det längre fram och som du säger rädda de ljusa/mörka partierna i efterhand.
Även om det också är bildredigering som jag är kass på.
"L-former" som du nämner tror jag mig kanske ha hört, vet iaf. att placeringen av objektet i bilden kan göra mycket.
Problemet kan vara att om man gör lite "fel" att man framhäver lite fel objekt i bildrutan.
Testade att ha bilen nere i ena hörnet på några bilder, men aningens för utfrätt himmel gjorde att jag inte blev nöjd nog att lägga ut dem, så jag har haft det i tanken, lite svårt i motljus just pga. att mörka partier blir mörka och de ljusa för ljusa.
Tror nog jag skall köra med lite upplättningsblixt vid nästa tillfälle.
Kul att du nämnde bilden jag tog vid varvet med kranen och båtarna och bilen som då inte var mitt i centrum, för det var precis min tanke.
Och den växer faktiskt i mina ögon.
Skall testa lite mer widescreen till nästa gång också, har testat att klippa bilder så några gånger, men då har en pampig bakgrund klippts bort och då blev det ingen fördel att göra så.
Får helt enkelt hitta en annan plats och testa.
Något annat jag kan tänka på förbättra som inte har med bildredigering att göra, för det är en svag punkt som jag är fullt medveten om redan?