2557
Sök

Är det ok att hålla 90 på motorvägen?

5 198 Inlägg
28 april 2008
Lekstuga,,,, kör 90 den som   vill,,, de andra får köra 110

The Vikingrocker
53 Inlägg
28 april 2008
Kör efter förmåga för fuck sake, dock ej över begränsningen roll

Sorgen brinner i hans bröst, segerns sötma ger ej tröst. Liv han ger och liv han tar, skuld till döden allt han har. (Hel - Valkyriors Dom)

Fortare än kvickt
241 Inlägg
28 april 2008
höhö tror inte miljön märker någon skillnad på dina utsläpp om du fläser lastbil i jobbet tongue. o varför bry sig om miljön för övrigt, räcker väl om plånboken mår bättre.

Akta lacken pappskalle!

648 Inlägg
28 april 2008
tycker det är helt ok att ligga 90 på 110väg sålänge det är 2 filer

det händer att jag gör det och det är rätt skönt för min bil varvar ca 4000 i 120

245 Inlägg
28 april 2008
FireTraXX skrev:
olirc skrev:
FireTraXX skrev:

Nej, då är du inte lämplig att framföra en bil.

Ehhm snarare så att du inte kan trafikförordningen så föreslår att du läser på den för du vet ju inte varför man väljer att köra långsammare än 110 på motorvägen för du SKA köra bilen även efter det skick den är i enligt trafikförordningen.

När svar kommer ifrån vägverket ang 90 på motorväg klisttrar jag in det här så får vi se vad som är lagligt och vad som är vad folk tycker är lagligt roll?

Visst, vad man än säger så försöker du vrida på det så att det passar det du vill att det ska stå.
Jag ger upp, du kan klistra in ditt mail som du ändå kommer ändra så att det också passar vad du vill.

Jag skiter i vilket, jag ger upp.

Om du nu tror jag tänker ljuga ang svaret ifrån Vägverket varför kontaktar du inte dom själv isf?

blacken
28 april 2008
Trådstartare
Hur snabbt är deras maxfart? 45
Nå varför får de då inte då vistas på motoväg trots att den kan köras i över 40, du sa ju precis att fordon som kan köras över 40 får vistas på motorväg. VARFÖR?....

Främsta svaret till den frågan är, att den lagen skrevs långt innan begreppet moppe II fanns..

Muttley
28 april 2008
Trådstartare
smile varför störa sig på fordon som håller 90 när de finns 2 filigt ? bättre att hålla lugnt tempo än att stressköra som de flesta idioter verkar göra på motorvägen.
så länge de är 2 filer är de helt okej att du ligger i 90. och 1filigt minst 100 nästan 110 smile man förlorar knappt nått ändå.

104 Inlägg
28 april 2008
Helt ok ! har man inte bråttom & man inte stör så varför inte ? Sparar ju en del :- som man kan ha roligare för !
Gjorde själv ett test för ett tag sen. körde högst 90 en hel månad , kan säja att det syntes på bensinräkningen : )

Dogs have owners, cats have staff....

245 Inlägg
29 april 2008
OK har nu fått svar ifrån vägverket som lyder så här:

------------
Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket. 

Hej. Ja, det är tillåtet   

Med vänlig hälsning Leif Broo
Vägverket 65115 Karlstad Malmtorgsgatan 4 www.vv.se 0771-119 119   

Ditt ärende till Vägverket: Är det tillåtet att köra så lågt som 40Km/h på motorväg och enfilig väg om man i övrigt följer trafikförordningen efter 02/05 08?
----------

Så diskussionen är avslutad med att ja det är tillåtet att köra i 90 på motorväg och ni som envisas med att det är olagligt kontaktar isf vägverket och klistrar in svaret här.

1 171 Inlägg
29 april 2008
..om man i övrigt följer trafikförordningen..

Dvs om man inte hindrar annan trafik i onödan.

Så mao, kör alla andra också 40 eller om du är helt själv på vägen så går det bra utan giltig motivering.

Självklart får man köra 90km/h på motorväg. Det finns ju massor av fordon som bara får köra 80 och 90km/h redan.

Vill du spara bränsle så är det ju ingen mening med att köra 40km/h. Då är det ju bättre att köra mellan 50 och 80 beroende på bil. 50 om du kan köra på femman i den hastigheten och 72-80 om du har automat.
Senast redigerat av zoopåse (29 april 2008)

1 196 Inlägg
29 april 2008
Vem fan är idioten som tror att man inte får köra saktare än 110 på 110 väg? Hur fan klarar sig alla fordon med släp? Lastbilar, bussar etc. De ligger ju och kör i 90 knutar. Många som åker äldre bilar har inte möjlighet att ligga och "blåköra" i 110. Klart du får köra i 90 knutar på motorväg, allt över 70 är LAGLIGT!!!!!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 april 2008
olirc skrev:
Ditt ärende till Vägverket: Är det tillåtet att köra så lågt som 40Km/h på motorväg och enfilig väg om man i övrigt följer trafikförordningen efter 02/05 08?

Där faller det.
Det innebär att om du stör eller hindrar i trafiken så är det olagligt.

Om alla andra kör 40 så är det lagligt eftersom du inte stör då.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

volvoraggare
4 776 Inlägg
29 april 2008
äh   fan låt dom sniglarna ligga på högra fältet och vi som kör snabbare på det vänstra... kör man långsammare än vad det står på hastighetsskylten så är men  också en fara för andra

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Skaune
29 april 2008
Trådstartare
ironhead skrev:
äh   fan låt dom sniglarna ligga på högra fältet och vi som kör snabbare på det vänstra... kör man långsammare än vad det står på hastighetsskylten så är men  också en fara för andra

Så alla lastbilar och bussar som ligger i 80-100 km/h är en fara för alla andra trafikanter då?

177 Inlägg
29 april 2008
håller de sig till höger e de la okey, varför inte...

245 Inlägg
29 april 2008
FireTraXX skrev:
John87 skrev:
olirc skrev:

Där faller det.

Med andra ord så "manipulerade" han det till att passa vad han säger...

Jävla tönt.

Du då jävla töntnisse som aldrig ger sig? Kontakta vägverket själv då och klistra sen in svaret här och gör du det inte så tolkar jag det som att jag har rätt eller hur roll?

245 Inlägg
29 april 2008
John87 skrev:
olirc skrev:

Där faller det.

Ok har skickat denna fråga till Vägverket för att få slut på denna diskussion en gång för alla.

-----------
Är en livlig diskussion på http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=83641 ang lagligheten i att köra med en hastighet av 90 Km/h på motorväg, sommarväglag med vanlig modern bil utan annnan anledning eller orsak än att man vill köra långsammare än 110 Km/h. Är det lagligt eller inte? Om det är lagligt vad är isf minimihastigheten man måste färdas i på sommaren när inga yttre eller inre orsaker finns som gör att man blir tvingad att köra långsammare?".
-----------

Nån som gnäller på den frågan? Isf skicka en egen förfrågan till vägverket från deras hemsida så får du svar inom några dagar och postar sen deras svar här.

1 171 Inlägg
29 april 2008
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
   En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
   En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
   En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Kopierat från vv.se trafikförordning (1998:1276). Min fetstilning.

Det hela mynnar ju ut i vad som bedöms (av polis eller vad det nu är för myndighet som har rätt att avgöra det) vara onödigt hinder av annan trafik. Det finns säkert tillfällen där det bedöms vara onödigt att köra 70km/h på enfilig motorväg om man har en sprillans ny bil utan fel och föraren är medveten om detta men ändå väljer att bromsa trafiken bakom en längre sträcka tex.

DFFL
9 020 Inlägg
29 april 2008
olirc skrev:
FireTraXX skrev:
John87 skrev:

Där faller det.

Med andra ord så "manipulerade" han det till att passa vad han säger...

Jävla tönt.

Du då jävla töntnisse som aldrig ger sig? Kontakta vägverket själv då och klistra sen in svaret här och gör du det inte så tolkar jag det som att jag har rätt eller hur roll?

Tolka det hur du vill, kör hur du vill...
Jag skiter i vilket.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

245 Inlägg
29 april 2008
zoopåse skrev:
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
   En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
   En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
   En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Kopierat från vv.se trafikförordning (1998:1276). Min fetstilning.

Det hela mynnar ju ut i vad som bedöms (av polis eller vad det nu är för myndighet som har rätt att avgöra det) vara onödigt hinder av annan trafik. Det finns säkert tillfällen där det bedöms vara onödigt att köra 70km/h på enfilig motorväg om man har en sprillans ny bil utan fel och föraren är medveten om detta men ändå väljer att bromsa trafiken bakom en längre sträcka tex.

Fortfarande är det en grundbestämmelse som sen byggs på med preciserade bestämmelser och där står det att f o m 02/05 08 får fordon dock ej sk eu-moped färdas på enfilig motorväg bara den är gjord för hastigheter över 40Km/h och där ingår även motorredskap och dom stör inte menar du  men däremot en som kör sin bil i 70Km/h på enfilig motorvägen roll.

Du kommer med en massa bedömningar medan jag redan har klistrat in en gång svaret ifrån vägverket och väntar på svar igen nu med en mer preciserad frågeställning vad som gäller för även om en polis gör en bedömning att bilistl som färdas under 110 men över 40 ska bötfällas så om bilisten inte skriver under föreläggandet utan tar det till domstol så kan utfallet bli att polisen gjorde fel.

Men ta du också och kontakta vägverket för det är vad dom säger som ska gälla för polisens bedömning sen ute på vägarna för vägverket är väl ändå en övergripande myndighet när det gäller bestämmelser över fordon & trafik?

Sen en slutfråga? Vilket är bäst en civil bilist som framför sitt fordon i 70 eller en som framför sitt i 140 eller mer? Vilken civil bilist tror du klarar sig bäst i en ev krock?

Sök