2846
Sök

Tryck i basen

412 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
Hej..

Det är så att jag har en kicker comp vr 12" baslåda.

Har kört in den i bilen, tycker bara den ligger och mullrar, alltså inget riktigt tryck i den.
Vill att det ska kännas i magen på dom som sitter i baksätet ju. Hur ska jag göra för att få till det?

Men igenteligen ska väll inte en baslåda ha nå snärt, den ska väll bara mullra lite?

Citat från sharky: "Kör bara bas i bilen, skuren runt kanske 80Hz. Dvs stäng av middar och diskanter. En korrekt konstruerad bas + låda skall nu bara mullra. Hör man "snärt" från sin bas, då har man endera en felaktigt konstruerad låda som gör att basen "ringer" eller en bas med s.k konuppbrytning. Hör man röster, då skär man definitivt sin bas för högt eller med för dåligt delningsfilter."

Hur ska jag göra för att få in snärten och trycket? måste jag helt enkelt lägga pengarna på ett super fram system?

Isånnafall är ju baslåda överskattat?

En kompis har nån baslåda och slutsteg, då han drar på kan han spela så högt att det inte går att se någonting i backspegeln pga alla vibrationer av ljudet.

Det jag vill är alltså ha hjälp med att få TRYCK från basarna.

Nu är jag så förvirrad som det går att bli, vet inte om ni har förstått någonting alls av vad jag har skrivit.
Är inte säker på att jag gör det själv, är detta för otydligt så är admin/moderatorer tillåtna att ta bort tråden.

10 287 Inlägg
10 januari 2006
Trycket kommer från basen (lungkrossare) men "snärten" från tex en funk-bas eller en hängpuka ligger högre i frekvens (grundtonen ligger i subbasen men inte övertonerna).
Så för att få TRYCK så måste man få basen att lira som den ska.

Problemen kan vara flera:
- Dålig kombination låda - element
- Felaktig placering av baslådan
- För mycket djupbasinformation i förhållande till vad låda/element klarar av.

Första grejen man gör är att fasvända basen och kolla om det blir bättre.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

412 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Trycket kommer från basen (lungkrossare) men "snärten" från tex en funk-bas eller en hängpuka ligger högre i frekvens (grundtonen ligger i subbasen men inte övertonerna).
Så för att få TRYCK så måste man få basen att lira som den ska.

Problemen kan vara flera:
- Dålig kombination låda - element
- Felaktig placering av baslådan
- För mycket djupbasinformation i förhållande till vad låda/element klarar av.

Första grejen man gör är att fasvända basen och kolla om det blir bättre.

/Göran

Ska jag verkligen behöva öppna min färdigbyggda låda? Köpte färdigbyggt för att få slippa att skruva i den sad

Jag tycker att jag borde kunna räkna bort alternativ 1 och 3.

För felaktig placering av lådan kan det vara, men eftersom den är så pass stor så kan jag inte mer än vända den så att basarna är frammåt (mot baksätet) och bakåt.

Får inte in den under hatthyllan, har eventuellt tänkt ta ut baksätet och sätta i baslådan framifrån och helt enkelt bara kapa bort plåt ur hatthyllan så att det ryms, och sen sätta tillbaka baksätet om inte det låter helt dumt?

Önskar att man inte bodde så jävla avsides, man skulle ha bott granna med dig sharky smile Personlig slav skulle du ha varit då.
Haha nog med morgon humorn.
Senast redigerat av elsmurfo (10 januari 2006)

10 287 Inlägg
10 januari 2006
Du kan nog inte räkna bort nr 3 så där rakt av. Nu är jag dålig på bilhögtalare så jag vet inte om en "kicker komp vr jadda jadda" är avsedd att spela tokdjupt eller inte.
Med nr 3 så menas problemet att mata en låda avsedd för att spela bäst mellan tex 50 - 100Hz med syntbas på måhända 30Hz. Då får man definitivt inte nåt tryck eller nån "kick".

Har man en låda med tex "fs (-3dB) = 45 Hz" så bör man sätta ett subfilter före slutsteget på runt kanske 40 Hz för att vara säker på att man matar slutstegets energi i det frekvensområde som lådan fixar.

/Göran

(Groucho Marx).

1 634 Inlägg
10 januari 2006
hi hi. Ger du admins tillåtelse att ta bort tråden om dom känner för det? big_smile
Felet kan ju vara att du har mds steg till dina fina basar, nåt kan ju hänt med det menar jag, om det fungerar som det ska borde dina basar spela. Men testa ett annat steg. Kanske inte så lätt att få tag på iofs där du bor.

Om det är så att du inte får in ljudet ordentligt kan du väl testa att slänga in lådan i baksätet och prova, inte tycker jag nu att du skall köra omkring så, men då vet du iaf att lådan inte är för instängd i skuffen.

Mailbomba Björn tycker jag.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

412 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
hi hi. Ger du admins tillåtelse att ta bort tråden om dom känner för det? big_smile
Felet kan ju vara att du har mds steg till dina fina basar, nåt kan ju hänt med det menar jag, om det fungerar som det ska borde dina basar spela. Men testa ett annat steg. Kanske inte så lätt att få tag på iofs där du bor.

Om det är så att du inte får in ljudet ordentligt kan du väl testa att slänga in lådan i baksätet och prova, inte tycker jag nu att du skall köra omkring så, men då vet du iaf att lådan inte är för instängd i skuffen.

Mailbomba Björn tycker jag.

mvh Andreas

Björn är på resa, kommer hem på fredag.
Fick nån faktura igår, fast jag betalade innan jag köpte baslådan, hoppas det kom som nått sorts kvitto.. Annars måste jag ta ett allvarligt snack med han.
Jo tyvär så är det inte så lätt att få tag på nått slutsteg, kanske säljer iväg steget och köper nått annat monoblock..
Men varför skulle det vara det som de är fel på?
Otur att ingen från garaget som är hajj på ljud bor inärheten:P

2lateuloose
543 Inlägg
10 januari 2006
elsmurfo skrev:
Men igenteligen ska väll inte en baslåda ha nå snärt, den ska väll bara mullra lite?

Jag tycker en Baslåda ska ha snärt och Kontroll.. men alla är vi olika, en del tycker det är fränt att ha en subb som mullrar som åskan

felet kan vara många.. men testa fasvänd som Göran sa!
vad matar du lådan med för steg? har du provat flytta runt lådan så att du tex spelar elementen mot bakrutan el. bakluckan m.m.

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

412 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
Matar baslådan med ett mds twelvehundred monoblock. Tycker det ska räcka gott och väl.

81 Inlägg
10 januari 2006
DLS har ett relativt billigt monoblock, CA12, har det till mina 10", det borde klara en 12 utan problem.

/Erik

2lateuloose
543 Inlägg
10 januari 2006
elsmurfo skrev:
Matar baslådan med ett mds twelvehundred monoblock. Tycker det ska räcka gott och väl.

allt är relativt! det värsta musik tryck jag har hört var nog Jämtland Crankers & deras bubbla!..
& riktig effekt kan göra underverk på en bas.. dvs ett byte av steg kan vara lösningen!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

174 Inlägg
10 januari 2006
testa de där me fasvändningen!! du behöver ju inte ta o ta bort basen för de... de e ju bara o vända på terminalen!!! o steget e fiint som faan... de ska funka gott o väl!!! men de kan ju faktiskt va fel på de, så om inte fasvändningen funkar så lämna in steget om du har garanti kvar på de!!!

412 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
Kan någon då beskriva lite snabbt hur man fasvänder?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
10 januari 2006
elsmurfo skrev:
Kan någon då beskriva lite snabbt hur man fasvänder?

byt plats på sladdarna från lådan ( + och - ).

- Time Attack -

1 634 Inlägg
10 januari 2006
Lånar tråden lite. Jag har också undrat över det hära med fasvändning. Hur fungerar det? Varför skulle det bli bättre? Om man har en högtalare som spelar bra, kan den komma att spela ännu bättre om man fasvänder? Vad är det som avgör om den kommer spela bättre eller sämre?

Kan det skilja på 2st högtalare av samma modell om man fasvänder? Dvs kan den ena komma att spela bättre om man fasvänder men inte den andra?
mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

10 287 Inlägg
10 januari 2006
Hmm...gillar inte hijacking. Nåja, jag svarar. Vill du veta mera - skapa egen tråd.

Vid brytfrekvensen mellan tex en bas - mellanregister så har man samma energi från både basen och mellanregistret (brytfrekvens definieras som -3dB punkten).
Om då ljudvågorna från bas och mellanregister möter ditt öra i motfas så sker utsläckning. Lösningen är då att fasvända endera bas eller mellanregister.

Göran

andreas_gbg_ skrev:
Lånar tråden lite. Jag har också undrat över det hära med fasvändning. Hur fungerar det? Varför skulle det bli bättre? Om man har en högtalare som spelar bra, kan den komma att spela ännu bättre om man fasvänder? Vad är det som avgör om den kommer spela bättre eller sämre?

Kan det skilja på 2st högtalare av samma modell om man fasvänder? Dvs kan den ena komma att spela bättre om man fasvänder men inte den andra?
mvh Andreas

(Groucho Marx).

21 761 Inlägg
10 januari 2006
Allt handlar om att få hela ljudsystemet att spela i samma fas, dvs att frekvenserna från bas, mellan och diskant ska höras exakt samtidigt.

Om man bara spelar en bas och ingenting annat så kan man inte säga att den spelar i fel fas, men om man har en bas+mellanregister så gäller det att basen ska spela sina frekvenser exakt samtidigt som mellanregistret. Om den inte gör det så uppleves det som att basen "släpar efter" och blir mullrig.
När en högtalare spelar en frekvens så rör sig konen inåt och utåt hela tiden.
Om högtalarkablarna sitter med + på elementets + och - på elementets- så kommer konen att röra sig utåt först när den spelar, men om man byter plats på kablarna så rör sig konen inåt först när den spelar. Man har alltså fasvänt signalen. Signalerna är sinusvågor och består av plusfas och minusfas(lite förenklat), därför pratar man om fas.

Om man tittar på det som är skrivet så ser man ju att när en bas börjar att spela med konen inåt och ett mellanregister med konen utåt så börjar de i olika fas med varandra. Därför gäller det att koppla kablarna på samma sätt med alla elementen så att de börjar sina konrörelser åt samma håll.

412 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
Har inte fått basen att bli någon lungkrossare iallfall. Får spamma björn lite:)

Om jag ska fasvända, kan jag bara ändra på slutsteget då? eller måste jag öppna lådan och byta på elementet?
Senast redigerat av elsmurfo (11 januari 2006)

1 634 Inlägg
11 januari 2006
elsmurfo skrev:
Har inte fått basen att bli någon lungkrossare iallfall. Får spamma björn lite:)

Om jag ska fasvända, kan jag bara ändra på slutsteget då? eller måste jag öppna lådan och byta på elementet?

Nä men du har väl en terminal på lådan där + och - sitter, byt bara plats på kablarna där. Borde väl va smidigare än att byta på steget, alltid pilligare där.

Numera Saab 9-5 Aero -00

104 Inlägg
11 januari 2006
På slutsteget kan det finnas en knapp men "12db" eller nåt sånt, sätt det på "0db" och kolla om det blir någon skillnad. det var det iaf i polarens bil.

412 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
Blobben skrev:
På slutsteget kan det finnas en knapp men "12db" eller nåt sånt, sätt det på "0db" och kolla om det blir någon skillnad. det var det iaf i polarens bil.

Knapp? Du menar inte en ratt där man kan vrida?
Det är väll den dära saken som gör att vissa ljud förstärks?

Sök