har du dåliga dæck fram så understyr bilen.. det kan man løsa liksom.. har du dåliga dæck bak så snurrar bilen runt. inte lika kul.. så bra dæck bak
"10. Bästa däcken skall sitta fram så att man kan styra bilen!
Hos många lever fortfarande föreställningen kvar att de bästa och minst slitna däcken alltid ska vara drivhjul. Enligt den uppfattningen ska en bakhjulsdriven bil ha bästa däcken bak och en framhjulsdriven bil bästa däcken fram. Rätt ur slitagesynpunkt, men inte bra för körsäkerheten.
För körsäkerhetens skull ska de bästa däcken alltid ligga bak, oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Erfarenhetsmässigt visar det sig att de flesta normalt erfarna bilförare har lättare att hantera en understyrd bil (som "plogar" med framhjulen), jämfört med en överstyrd (som kastar ut bakvagnen i sladd).
De flesta bilar är idag framhjulsdrivna och konstruerade med en mild understyrning. Kommer man för fort in i en kurva ska bilen ploga rakt fram, tills det att farten sjunkit så mycket att däcken återigen får grepp och styr in i rattens riktning.
Men det räcker att bakdäcken blir mer slitna än framdäcken för att bilen ska övergå från sin normala understyrning till att istället bli överstyrd. Vid en omkörning på en regnig väg kan det räcka med ett filbyte för att bakdäcken ska vattenplana och bilen få ett plötsligt kast med bakvagnen.
För att testa detta använde vi både den framhjulsdrivna Saaben och bakhjulsdrivna BMW:n. Som synes tjänade Saaben på överstyrningen runt den knixiga våthandlingbanan, men den hjälpen med bakvagnssläpp har man bara nytta av på banan. Ett så överstyrt beteende kan vara livsfarligt på vanlig väg.
SAAB 9-3 AERO/ BMW 320i (utan DSTC)/ BMW 320i (med DSTC)
Bästa däck bak (sek): 32,8/ 32,5/ 32,5
Bästa däck fram (sek): 31,4 (+4,1%)/ 32,8 (-0,1%)/ 34,2 (-5,2%)
Kul men farligt. På en testbana är det kul med ett överstyrt beteende och breda uppställ, men knappast i vardagstrafiken.
Slutsats: Påståendet är FEL! "