Denna diskussion känns ganska meningslös. Hur ofta har man urkassa däck på en axel och helt nya på en annan? Skiljer det bara lite i slitage så blir detta aldrig ett bekymmer, för i så fall tappar man fäste på alla 4 ungefär samtidigt, och då har man kört för fort. Ha bra däck på alla 4 istället, så är problemet löst!
Jag har lärt mig att man ska ha dom bästa däcken baktill. Men för mig blir det automatiskt tvärtom för att jag har en bakhjulsdriven bil,då nöts bakdäcken slut före framdäcken.
Men det är ju igentligen bättre att köra med blankslitna däck på asfalt om det är sol och 20plusgrader.
Om vintern har jag de bästa däcken bak, om sommaren de bästa däcken fram.
Mycket beror på bilen/viktfördelningen/däcken, så att säga vad som är rätt eller fel går nog inte.
Det är bara testa vad som fungerar bäst just för din bil, för byta plats på fram och bakdäcken tar nog inte mer än en halvtimme med en öl i handen.
Det är ALLTID bäst däck bak, spelar ingen roll vilken bil du har, punkt.
Och ja, man skall bara frikoppla och styra, absolut inte bromsa trots att du har ABS..först när du börja få kontroll som man ska börja bromsa...
Nej, det är det inte ALLTID. En AWD bil med viskoskoppling (diff) skall ha dem bästa däcken fram. Egentligen skall man ha exakt samma rullomkrets (lika bra däck) överallt. Detta försöker jag eftersträva med Assymetriska däck med samma storlek på alla fyra och fyra fälgar med samma bredd. Så jag kan skifta ofta och hålla alla i samma skick.
I alla andra lägen (FWD, RWD och AWD) är det i trafiksäkerhetssynpunkt bättre att ha bästa däcken bak. punkt mvh