VARNING! Detta göres helt på egen risk. Ett misstag kan skada bilens elektronik allvarligt. Dock har författaren av dessa rader använt denna metod (utan motstånd) dussintals gånger på många olika modeller upp till E39 och inte misslyckats en enda gång.
Bilar med 15-polig kontakt:
Slå på tändningen. Stäng av alla strömförbrukare. Kortslut 1 och 7 i diagnosuttaget, 3 sekunder för oljeservice och 12 sekunder för inspektion.
Bilden ovan till vänster visar en enkel nollställare för 15-polig kontakt. Den högra visar själva diagnosuttaget med kontakt 1 och 7 markerade.
Bilar med 20-polig kontakt:
Samma metod, fast pol 7 och 19 istället.
Var extremt noga med att ta rätt stift. Det är lätt att se fel och ta stift 18 istället för 19. Det är inte så hälsosamt för bilen att ta fel stift. Använd gärna ett 470 Ohm:s motstånd i serie innan man kortsluter polerna. Om man då råkar ta fel poler så undviker man en riktig kortslutning.
Slå på tändningen. Stäng av alla strömförbrukare. Använd en kabelstump eller liknande och kortslut 7 och 19 i diagnosuttaget, 3 sekunder för att återställa oljeservice och 12 sekunder om det är inspektion som behöver nollas.
Om onormala indikeringar finns eller om nollställningen inte fungerar kan det bero på att batteriet eller kondensatorerna som sitter inuti instrumentpanelen är slut.
Fick fram detta från autopower.se
Dock hade jag rekommenderat att köra in till bmw och släcka den, gjorde jag med min gamla för 50kr.. och då "kortsluter" man inget i bilen och det finns ingen risk att annat tar skada..
/darkie