3108
Sök

Koppla in extraljus i en Golf 3

2 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#1
jag håller på att sätta in två stycken extraljus i min golf och allting går rätt så bra. Är inte så kunnig på bilar men jag har kopplat in reläet, jordkablarna samt kablarna mellan extrajlusen och reläet. Men jag ska nu ta å dra en kabel från reläet till bilens helljusslad för att kunna få igång dom... men vars sitter detta på golfen. jag har letat och letat men jag har inte hittat var jag ska dra kabeln till.

hoppas att det finns någon som vet detta.

21 761 Inlägg
11 januari 2006
#2
Försök titta efter vart sladdarna till ljusinsatsen går och kolla sedan vilken som är helljussladd.

38 Inlägg
11 januari 2006
#3
ta en väl vald polare som sitter inne i bilen å drar i helljus spaken medans du står å mäter på kablarna som kommer fram till lyktan,, då ser du ju vilken som ger utslag när polarn din drar på helljuset..sen bara koppla in sig på den kabeln..smile


Jägermeister
909 Inlägg
11 januari 2006
#4
Är väl ingen ide att koppla till reläet, ta bara och tjuva från helljusets kabel.
Den hittar du ju lätt genom att bara ta loss lampan så ser du vilken som går vart.

En gång är ingen gång...

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
11 januari 2006
#5
finns en anledning till att man ska ha relä till x-ljusen. kabelbrand (i värsta fall) e inge skoj.
Sätt en strömtjuv på helljuslampans kabel å koppla in på styrningen på reläet


gemini78 skrev:
Är väl ingen ide att koppla till reläet, ta bara och tjuva från helljusets kabel.
Den hittar du ju lätt genom att bara ta loss lampan så ser du vilken som går vart.


Jägermeister
909 Inlägg
11 januari 2006
#6
turbotompa skrev:
finns en anledning till att man ska ha relä till x-ljusen. kabelbrand (i värsta fall) e inge skoj.
Sätt en strömtjuv på helljuslampans kabel å koppla in på styrningen på reläet


gemini78 skrev:
Är väl ingen ide att koppla till reläet, ta bara och tjuva från helljusets kabel.
Den hittar du ju lätt genom att bara ta loss lampan så ser du vilken som går vart.
Men det var ju just det jag skrev att ta väcknings strömmen från helljuskabeln...
Skrev bara att det inte var nån ide att ta från relät på bilen till relät för extralysena utan ta ifrån just kabeln till helljusen.smile
Ett relä ska naturligtvis sitta kopplat till extralysena, vet ju jag som är utbildad elektriker.
För han har ju redan skrivit att han har kopplat in relän och ska koppla in väckningen till extralysenas relä och jag skrev att skippa att ta från relät på bilen.
Senast redigerat av gemini78 (11 januari 2006)

En gång är ingen gång...

2 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#7
Okey, tackar för alla svar. Det är mycket uppskattat.

69 Inlägg
25 januari 2006
#8
Jag gjorde en liten fuling på min golf3:a. Jag drog en ny kabel från batteriet genom en 8 amps säkring vidare in genom ett relä. Sen drog jag en kabel till relät från extraljuskabeln via en kabeltjuv. Så när det går ström i den kabeln slår det lilla relät om och jag får ström direkt från batteriet till extraljusen.

Vet inte om detta är rätt men det fungerar. På så vis ligger det ingen ström på nånting mer än säkringen så länge extraljusen inte är påslagna. Om jag bara kunde skulle jag slänga in en bild på ett enkelt kopplingsschema men jag vet ju inte hur man gör lycka till iaf.

21 761 Inlägg
25 januari 2006
#9
Om jag inte missförstår vad du har skrivit så är det ju så som vi har beskrivit för Nick81.
Men en sak undrar jag över, du skrev att du satte en kabeltjuv på extraljuskabeln.
Menar du inte helljuskabeln?


Sök