4605
Sök

Sotning GDI motor

6 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har just köpt en Mitsubishi Carisma -00, med 1,8l GDI motor. Den har bara gått 11500 mil, men går lite småryckigt i vissa lägen. När jag Googlade lite så kom det upp att detta var ett vanligt problem med GDI motorerna pga igensotning:( .

Hur löser man detta? Vilka kostnader snackar vi om? Hur förhindrar man att det uppstår igen, eller fövärras?
Inga större problem ännu, men en jämn och fin gång uppskattas ju i alla lägen!

Väldigt tacksam för tips.

Mvh// Lazyalot

1 353 Inlägg
1 maj 2008
#2
Min fordonslärare jobbade i 20 år på en mitsubishi verkstad innan han blev lärare,

och när dom hade bilarna på service så åkte dom ut på en lång raksträcka, la sig på varvstoppen på 2'an i någon minut för att sota ur dom.

stora problem med dom bilarna, dom går för snålt tongue

ett sätt att motverka det är att plåga bilen lite då och då.
Senast redigerat av Batta (1 maj 2008)

There's no replacement for displacement

6 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#3
OK, det var ett svar som jag gillade! Det är ju aldrig fel att gasa lite.... Får väl ut och plåga den stackaren lite för att se om det hjälper.

Någon annan som har några förslag, eller råkat ut för liknande problem?

Såg något om att  köra dom på 98 oktan, hjälper det?
Senast redigerat av Lazyalot (1 maj 2008)

101 Inlägg
2 maj 2008
#4
jadu detta problem går inte att direkt göra något åt.
Ett av problemen är ju att spridarna lägger sin sats direkt in i cylindrarna, och då blir insuget väldigt torrt. tillsammans med mycket avgaser ifrån EGR är detta som bäddat för problem.
Och det spelar ingen roll om man tar lös allt och blästrar för det blir samma visa igen efter ett tag, tyvärr.
Man kan ju undra varför GDI inte vart en hit roll

Men ett vanligt problem med sotning är ju att gas-sjället hänger upp sig.
Bara skruva lös och rengör med brakeclean eller packningsbort-tagning. Det kan funka en stund igen efter det, glöm inte att kalibrera spjället.

Tändning på, tändning av i 10 sekunder, sen ska bilen startas och stå på tomgång i en kvart!

376 Inlägg
2 maj 2008
#5
Det borde vara en lag att man inte får köpa dessa bilar Volvo s/v40 samt mitsubishi-bilarna med GDI motorerna. Dom kanske drar lite med dom blir dyra i längden av alla verkstadsbesök. och de är ett helvette å hålla på med dom.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

6 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#6
Det lät ju inte så kul.....

Finns det inget sätt att motverka detta sotningsproblem? Eventuella tillsatser i bensinen eller något?
Hur många mil innan problem med sotning?

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
3 maj 2008
#7
kan kosta skjortan du får vara glad om den bara små rycker

inte lika roligt när man får underkänt på bilprovningen pga avgasvärdena

det brukar vara en tidsfråga inte om utan när

bästa sättet för att förebygga dessa problem är hårdkörning
men när det väl sotat igen så är det kört
räkna med rätt stora summor att renovera förbränningsutrymmena som måste blästras osv
ingen bra motor om man vill åka billigt sad

Kör fort så hinner inget hända...

1 867 Inlägg
3 maj 2008
#8
Hörde av en verkstadskille att det hjälper mycket om man pluggar EGR'en och rengör lite.
Pluggar man grejerna på ett snyggt sätt så får man inga problem med bes. heller.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

272 Inlägg
3 maj 2008
#9
98 oktan hjälpte tidigare, då det är etanolen i besinen som ställer till problemet via EGR ventilen. Men sen en tid är det även etanol i 98 oktan.

För att få bort befintligt sot är isärplockning av motorn eller blästring på verkstad enda alternativet.

För att inte få in mer sot, plugga EGR ventilen.

Men börja med spjällhuset som mrlarssa beskriver.

Åker helst på is =)

6 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#10
OK, tack för alla svar!

Fårväl ställa in mig på en blästring så småningom.... Kanske byter bil igen istället. Får väl plugga EGR ventilen i samband med blästring i så fall

6 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#11
problemen blev värre och den började lägga av på tomgången hela tiden. Fick tag i en verkstad som rensade den. Har precis provkört den ( och gasat lite extra på inrådan från verkstaden. Bilen går nu som en klocka. Jag är helnöjd!

Hoppas att detta håller i sig ett tag. Priset blev 2400:- men då inkluderades oljebyte, diagnos via dator, byte av diverse smålampor och en allmän översyn av bilen. saker som jag kunde gjort själv, men jag var så lack att jag inte pallade skruva något med möget.

BTLulle
26 juni 2008
#12
Den håller bara några tusen mil :-(, polarn har en och han hatar den bilen den går bara bra direkt dom fixat det och några 1000 mil efter sen blir det samma visa igen. Jag ska kolla på hans hur man kan plugga EGRen på nått bra sätt så man slipper få in sotet i insuget, EGRen på min Caddy är redan pluggat så man har ju lite vana :-):-)

mvh Peter

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 juni 2008
#13
Batta skrev:
Min fordonslärare jobbade i 20 år på en mitsubishi verkstad innan han blev lärare,

och när dom hade bilarna på service så åkte dom ut på en lång raksträcka, la sig på varvstoppen på 2'an i någon minut för att sota ur dom.

stora problem med dom bilarna, dom går för snålt tongue

ett sätt att motverka det är att plåga bilen lite då och då.

Ligga på varvstopp någon minut? Det ifrågasätter jag starkt. Alternativt, fn vad glad att jag inte behöver anlita de mekarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#14
Ok säg den lycka som varar för evigt.....

Är det någon som har erfarenhet och tvärsäkert kan säga att igensotningsproblemet blir bättre/ slutar helt efter pluggandet av EGR-ventilen?
i så fall pluggar jag den direkt efter besiktningen som snart kommer.

Tar tacksamt emot tips hur man gör detta bäst.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
29 juni 2008
#15
tanka i så mycket etanol (E85) som den klarar och kör med det någon tank, då kommer det lösa upp sotet och bilen blir ren o fin i motorn smile


Dåre
182 Inlägg
28 april 2009
#16
hård kör bilen lite hmm låter som en moter för en lite yngre kille big_smile

Hur funkar det om man små trimmar motern med lite turbo och sånt skoj då?

har för tillfället bara den lille 2 liters snurran i min galant kombi men e sugen på en lite större med turbo och lite annat smått kul i den.

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

3 235 Inlägg
28 april 2009
#17
Var ju en tråd här om hur man kan sota ur en motor med vatten:

när motorn är driftsvarm gasar man till ca 3-4000 varv/min och sprayar försiktigt vatten in i insuget (helst direkt i spjället). En vanlig sprayflaska går fint. När vatten hamnar i cylindrarna fördampar det, och damp som känt tar bort sot och avlagringar. Jag har inte testat själv, men har hört att det fungerar bra. Vet inte om det hjälper mot igensotat insug, men förbränningsrum kunde den metoden göra underverk med.


90 Inlägg
30 april 2009
#18
Vatten i kolvar,ventiler kan ju aldrig vara bra?
Jag har iaf tänkt skruva bort insuget och rengöra.

Hittade föresten en slags mirakelspray på nätet som ska ta bort sotet, om det fungerar vet jag inte.
Senast redigerat av Enterprise (30 april 2009)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 april 2009
#19
Enterprise skrev:
Vatten i kolvar,ventiler kan ju aldrig vara bra?

Nej, men vi pratar ju inte om att fylla förbränningsrummen direkt utan en vattendimma. Vatteninsprutning fanns som tillval på äldre turbosaabar så det är inget skadligt i lagom dos...

Teoretiskt sett borde det ju fungera att lacka insidan på insuget så det blir en glatt yta. Eftersom det inte finns något bränsle i insuget som ska blanda sig med luften (man vill ha en skrovlig yta på de med spridarna på insuget) så borde det fungera...


90 Inlägg
3 maj 2009
#20
Jag har också funderat över insuget, borde ju gå att polera upp den så att den är hal, men att orka hålla på med sånt,
Ska ta en helj och skruva bort insuget och rengöra, är det någon som har hjort det? tänkte om jag kommer åt att sota i toppen också ?


Sök