3512
Sök

Nästan ingen 1:a och 2:a - Saab 9000

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjenare.

När jag var ute och åkte som vanligt igår och stannade vid ett rödljus och skulle ge mig iväg igen på 1:ans växel så dog bilen - som kärringastopp. Aldrig hänt förut med bilen så jag tyckte det var lite konstigt och kände mig dum... Startade bilen igen och la i 1:an men märkte att den inte var som den skulle. Det är som att 1:ans läge inte finns, den "glider över" till 3:an och den är seg att starta på... Så jag fick starta på 2:ans växel några gånger, men sen fick jag för mig att även den var väldigt seg att få i.

Jag har mina aningar om att växellådan har sett sina bästa dagar och snart kommer skära ihop, men det kanske är mildare än så? Vad tror ni?

Ha det gött!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

761 Inlägg
3 maj 2008
#2
Se över ditt länkage till vxlspaken. tror till 110% att där är en dålig bussnig eller liknande.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#3
Nu är jag ingen mekaniker, men det är en del att riva isär då va?

Var för övrigt ute en sväng idag igen och körde och ibland går 1:an och 2:an i utan problem men ibland är det omöjligt... Typiskt att sånt här ska hända när det börjar bli fint väder ute.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

2 164 Inlägg
3 maj 2008
#4
Åk till nått ställe som har lyft och hissa upp den.
Du ser bussningen underifrån och du kan byta den med någrar enkla verktyg.
Inget komplicerat alls.

MVH

F


Servicetekniker
235 Inlägg
4 maj 2008
#5
Det går även att se den uppifrån.
Sätt en kompis i bilen som rör på växelspaken sen kollar du ner på länkaget så kan du se om den delar på sig vid bustningen. Enkelt o byta o kostar inte många hundralappar.
Men kolla innan hur det sitter på försök sätta dit den nya på samma ställe så slipper du justera massa sen.

Mvh ralle

Team Chevy740

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#6
Ojojoj vad glad jag blev nu! Ska kika på det och hoppas att det är så "enkelt" smile Byta växellåda känns ju sådär kul...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
4 maj 2008
#7
tror mest på gummit i mellan går fint att byta uppifrån dock trångt när man har abs

annars har det släppt i splinsen mellan spaken och lådan man kan få ställa in allt och testa sig fram tills det blir bra

känner igen syntomen extremt bra
när chefens far hade problem med sin äkelsaab smile

först bytte jag bussningen då blev det bra i 1vecka sen fick vi skruva fast axeln till spaken sen blev det perfa

Kör fort så hinner inget hända...

strävar efter det omöjliga
70 Inlägg
4 maj 2008
#8
Eller så är det så enkelt som växellådeolja .. Med tanke på att den går ibland .. Är det bara när den är kall som den krånglar kan det vara olja .. Kolla stickan kompis wink


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#9
Bladhenator sa något där!! Jag kikade lite under bilen idag för jag upptäckte en liten oljefläck under bilen igår (min uppfart är prickigare än en dalmatinerhund för övrigt...). Det har läckt olja ur bilen tidigare men sen vi bytte ventilkåpspackning så har det inte läckt, och nivån för motoroljan är där den ska och den ligger stadigt där. Men så såg jag som sagt att det läckte igår igen och kikade lite snabbt vid ventilkåpan men såg inget läckage (hade inte mer tid att kika på det). Men det kan ju vara växellådan som läcker olja, för jag antar att det inte går på samma system? Vart kollar jag växellåds-oljan? När jag tänker efter så är det oftast när den är kall som det är LÄTTARE att få i växlarna, borde det vara tvärtom om det är oljan som krånglar?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

strävar efter det omöjliga
70 Inlägg
7 maj 2008
#10
Njaaa.  Det är när bilen har gått lite och oljan blir varm som det generellt brukar vara lättare att få in växlarna, för när den är kall så blir oljan mer "tjock" i konsistensen och det blir mer motstånd.
Men däremot om det raslar till mellan vissa växlar eller om den är trög när motorn och oljorna har fått upp sin värme du kan vara riktigt säker på att det är för lite växelolja.
Jag vet inte riktigt hur det är på din bil, men det borde finnas en sticka för att kolla växeloljan.
Det kan du lätt kolla upp på nätet om du inte har handboken ..
Senast redigerat av bladhenator (7 maj 2008)


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#11
Jag har en handbok och ska kika upp det! Med tanke på den mystiska pölen och att det fortfarande inte har läckt motorolja så känns det ju som att det kan vara det som är felet Ska försöka motortvätta lite under bilen så att jag kan se mer exakt vart det läcker

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087


Sök