3515
Sök

Volvo V40 2.0T [2013-04-21]

V40:n införskaffades som tilltänkt pendlarbil men med planer på att bygga om den lite. Nu är målet att den ska vara en fungerande familjebil men ändå inte helt orginal. Får se vad som händer framöver

115 895 Visningar
Uppdaterades senast 6 oktober 2014
Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
5 februari 2009
Haha, nu har ni med er felsökning och kodavläsning spårat ur till rena grekiskan för mig här, men det blir säkert bra. Ville bara skriva en rad så att du vet att jag håller koll på dig och väntar på framsteg... tongue

Det är för jäkla trist när elfel och skumma varningslampor tar tid, pengar och uppmärksamhet från det man EGENTLIGEN pysslar med, som här, där månadens matbudget stöp när jag behövde köpa ett till bromsok då även det bakre behövde bytas... Jaja... Det blir nog väl. Det tar bara lite längre tid.

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

569 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
Vivendi skrev:
Haha, nu har ni med er felsökning och kodavläsning spårat ur till rena grekiskan för mig här, men det blir säkert bra. Ville bara skriva en rad så att du vet att jag håller koll på dig och väntar på framsteg... tongue

Det är för jäkla trist när elfel och skumma varningslampor tar tid, pengar och uppmärksamhet från det man EGENTLIGEN pysslar med, som här, där månadens matbudget stöp när jag behövde köpa ett till bromsok då även det bakre behövde bytas... Jaja... Det blir nog väl. Det tar bara lite längre tid.

Kram / Ellen smile

Skönt att man inte är ensam om att ha sprucken matbudget, även om man inte önskar att någon hade behövt det tongue

Jag börjar tro att mina varningslampor har med avgassystemet att göra, tycker mig höra ett läckage under bilen. Visserligen hade jag tänkt modifiera avgasröret men inte just nu! Jag har definitivt inte råd just nu! Igår lät det faktist som om bilen gick lite ojämt oavsett varvtal. Det är inget man känner när man sitter i bilen men när man ställer sig utanför så hör man små puffar från avgasröret då och då, med ojämna mellanrum.

Har iallafall fått ner snittförbrukningen från 8.5l/100km till 7.5 genom att aldrig använda farthållaren men jag är fortfarande långt ifrån de 6.5 som jag lyckades köra med bilen i våras.

Björn J - Projekttråd V40

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 april 2009
gentoo skrev:
Fast det konstiga är ju att det bara är P0130 som är kvar P0139 försvann av sig själv.

Det är inte ett dugg konstigt. ytterst vanligt på fas2 bilar att bakre lambdan sätter felkod pga för dålig avgasrening. Mest vanligt med Steg 3 där man kör Racekatt som renar för dåligt. Hittar den ett fel så varnar den för det tills det blir lagat, eller om bilen bara hickat till tex pga främre lambdan är trasig, bilen för för mycket soppa och katalysatorn klarar inte rena det och bakra sonden säger fel pga det. Börjar nu främmre sonden göra rätt igen så kan bilen själv ta bort felkoden och motorlampan släcks igen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

569 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
Alfzone skrev:
Bjöööööörn... när händer det nått...?
När kommer uppdateringarna?
smilesmilesmilesmilesmilesmile

Händer inte mycket nu. Snart ska kjolpaketet plastas klart, börjar bli bra väder för det nu smile Håller som bäst på med datorn som ska in i bilen, har alla komponenter hemma och så sent som i helgen fick jag igång touchscreenen i linux. Några bilder dyker nog upp efter jobbet ikväll smile

Torpis skrev:
Det är inte ett dugg konstigt. ytterst vanligt på fas2 bilar att bakre lambdan sätter felkod pga för dålig avgasrening. Mest vanligt med Steg 3 där man kör Racekatt som renar för dåligt. Hittar den ett fel så varnar den för det tills det blir lagat, eller om bilen bara hickat till tex pga främre lambdan är trasig, bilen för för mycket soppa och katalysatorn klarar inte rena det och bakra sonden säger fel pga det. Börjar nu främmre sonden göra rätt igen så kan bilen själv ta bort felkoden och motorlampan släcks igen.

Ah, det kanske är så det ligger till. Finns det någon felkod som inte släcker sig själv trots att problemet är löst? Så om jag börjar med att byta främre sonden kanske den bakre lambdan får rätt värden alltså?

Snart är det dags för kamremsbyte, jippie! :-P

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 april 2009
Det är iaf en början att läsa ut koden, byta delen som koden säger och nolla ner bilen. Koden säger ju rakt ut att den har problem med lambdasonden. börja felsök genom att kontrollera kabeln, är den hel och kontakten inte är oxiderad så byt sonden....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

569 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
torpis skrev:
Det är iaf en början att läsa ut koden, byta delen som koden säger och nolla ner bilen. Koden säger ju rakt ut att den har problem med lambdasonden. börja felsök genom att kontrollera kabeln, är den hel och kontakten inte är oxiderad så byt sonden....

Ska göra så, det har torkat upp såpass i marken här nu att man kan börja röra sig utan att leka gyttjebad smile

Har fått gnissel från någon rem också, någon som har koll på vad som ingår vid stora servicen hos volvo?

769 Inlägg
14 april 2009
trist att bilen strular sad trimmat nyligen eller?

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

569 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
Muninet skrev:

Inget trim alls ännu, skulle vilja få ordning på alla småproblem först, så jag gör det jag är bäst på så länge, nöörda smile

Livsnjutare
207 Inlägg
14 april 2009
jag har en kompis som också har en s40, dock t4 & hans motorlampa lyser också med jämna mellanrum. (ibland längre)

Men när vi kodade av den så var det lambdan bak som spökade, vilket är mycket vanligt på s40 / v40 oavsett motor.

Bygget ser bra ut annars !

Keep up the good job ! big_smile

769 Inlägg
15 april 2009
gentoo skrev:
Muninet skrev:

Inget trim alls ännu, skulle vilja få ordning på alla småproblem först, så jag gör det jag är bäst på så länge, nöörda smile

hehe att nöörda är det inget fel på smile det gör jag varje dag på jobbet tongue min bil har felkodat en gång på bakre lambdan, det stoppades i en annan beggad som var trasig så orginal åkte i efter lite rengöring och sen försvann problemet. Du kan prova ta ur lambdan och göra rent den lite.

Ett till tips, kolla även dina tändspolar med tanke på att bilen spottar och går orent, min ena tändspole hade spruckit nere vid änan mot tändstiftet, sprickan syntes inte när den var kall men när man hade kört en stund och motorn var varm så utvidgades sprickan och gnistan gick genom sprickan ut i toppen istället för i stiftet så den misstände. Bara ett tips som sagt, värt att kolla.

/M

Det löser sig ska du se.

569 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
Pallade upp bilen för att byta en avgasklämma men insåg samtidigt att det metalliska skrammel som kommer ifrån avgassystemet hörs mycket tydligt i bakre delen av första dämparen. Dags att byta? Tror att jag ger upp dagens arbete i garaget och äter lite glass istället sad

769 Inlägg
1 maj 2009
Ge inte upp! Det komme fixa sig ska du se, nu kan du ju passa på att skaffa dig ett 2,5 tums sportsystem istället å slänga volvo orginal avgassystemet wink

Det löser sig ska du se.

214 Inlägg
1 maj 2009
Tråkigt med alla dessa jävla felkoder på dessa bilar! Min pappa har en V40 2.0t Blackline -00, med trimchip i. Håller alltid på med alla dessa jävla lampor, blinkar och har sig. Så frågade jag en polare som jobbar på volvo. Så han gick igenom bilen, fanns inget fel, den bara spökar. Så släckte han den bara.. Helt knas, sen har den tänts igen och sen slocknat efter ett par dar.

Jaja, jag tycker du gör ett bra jobb med bilen iallafall! Fortsätt kämpa, det kommer bli kanon!! big_smile

Mvh Calmestrand

569 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
Muninet skrev:
Ge inte upp! Det komme fixa sig ska du se, nu kan du ju passa på att skaffa dig ett 2,5 tums sportsystem istället å slänga volvo orginal avgassystemet wink

Ja, det kanske är dags att slänga den skiten. Det som oroade mig är ju att det skramlar i dämparen, är det dämparens eget innehåll som har gett sig, eller något tidigare, typ katalysatorns innehåll som nu ligger och skramlar? tongue

Tänkte dra in till micro imorgon och beställa hem lite grejer. Om man köper simons 2,5 tums sportsystem från kat och bakåt, måste jag då ha ett mellanrör från orginalkat (2tum antar jag?) till det nya 2,5 tum?

569 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Var inne till micro och beställde lite grejer idag, blir simons 2.5" mellandämpare, därefter ska jag försöka hitta någon kort universaldämpare, får mäta lite. Hoppas nu bara att katalysatorn är som den ska.

Passade på att polera bilen för ett tag sedan, hittade bilderna i kameran nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/643432_dfp5h0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/643438_hhtdlb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/643443_oh6s8j.jpg

Någon mer bild som jag hittade i kameran:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/643419_p50otw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/643423_u1es0m.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/643428_i6i88v.jpg

769 Inlägg
2 maj 2009
Tjo se där en mini pc smile ska du bygga in den i bilen? Ang simons halvsats så tror jag att det följer med en skarv så man kan skarva efter katten.

Det löser sig ska du se.

569 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Tack för allt stöd, känns skönt med lite ryggklappning ibland smile

Muninet skrev:
Tjo se där en mini pc smile ska du bygga in den i bilen? Ang simons halvsats så tror jag att det följer med en skarv så man kan skarva efter katten.

Pekskärmen är också hemma sedan någon vecka men den har inte fastnat på något kort ännu smile Lyckades förstöra två hårddiskar men nu har jag fått allt att fungera i linux, letar dock efter lite smidiga touchscreenlösningar. Men detta får nog vänta tills det regnar ute smile

Imorgon ska jag slipa hela dagen lång, bestämde mig för att skippa positionsljusen så de hålle jag på att plasta igen. När jag sågade sönder och plastade ihop fas1-fronten så missade jag tydligen ganska grovt på ena sidan. Gick lös med bågfil förra helgen, därefter plast och spackel i mängder, för att sedan slipa ner skiten igen. Kanske inte rätt sätt att gå till väga, men förhoppningsvis blir det bra i slutändan. Ska försöka ta bilder imorgon.

679 Inlägg
2 maj 2009
Jag kan hjälpa till när det behövs om jag kan vill säga..
har juh snart annat att ta hänsynn till..
men har en känsla av att detta kommer bli skiiiiit braaa när det är klart sen..smile

769 Inlägg
2 maj 2009
Vad hände med hårddiskarna? stekte du kretsarna på diskarna eller pajja mbr:en när du skulle känga in os:et? Vilken linux dist kör du på? Har själv funtat på bilpc men jag tror att det smidigaste för min del skulle vara att stoppa en gammal laptop under sätet och bara häkta på skärm och trådlöst tang-bord i miniformat och sen köra ubuntu, kanske på med wifi och sen kan man wardriva hehe smile

Det löser sig ska du se.

Sök