laika skrev:
Det var under moderaternas förra styre som sverige skaffade sig en statsskuld som vi än idag har som ligger på ung. 40% av GDP vilket är lite värre än att lite pengar förloras i ett system som var tänkt för att hjälpa dom som behöver det. Sen vill jag ha RIKTIGA siffror över hur stor del av välfärdssystemet som gick till fuskare. För tydligen har du stenhård koll på hur mycket som slösades med tanke på att du röstade blått. Det är nog inte många här inne som klagar på att man får mycket i ersättning om man nu verkligen behöver det. Men samtidigt vill ni sänka den ersättningen för att det finns folk som fuskar öppna ögonen och se världen för vad den är. Det fuskas och vi förlorar en del pengar där men det finns inget perfekt system och ser man på samhället i stort så mår det bättre om det finns ett väl utbyggt skyddsnät för alla.
Kan ju dra min egen historia för att du ska förstå mig lite bättre i resonemanget. Jag har varit där, varit arbetslös och levt på grundbeloppet. Vad gjorde det socialdemokratiska samhället för mig då? Jo förnedrade mig genom att skicka mig till arbetslöshetskassan för att lära mig hur man söker jobb.... Herregud, dom där mötena alltså. Vilket slöseri med resurser! Söka jobb lärde man sig på gymnasiet, VARFÖR ska jag lära mig det igen? "Jo, lika för alla! Om du inte går dit blir du utan ersättning". Sossarnas(och V å MP) problem är att dom inte ser folk som individer, alla kan inte ha samma behov!
Jag bojkottade skiten efter några månader då allt dom hade att erbjuda var lediga jobb med 1 tjänst på 400 sökande. Klart som fan man blir bitter när man gång på gång får hem ett brev i lådan om att man återigen blivit bortsållad! Istället för att slösa bort min tid genom att gå till arbetsförmedlingen började jag ringa runt själv. Tog mig 2 veckor att fixa ett eget kneg som framför allt passade min egna utbildning! Det var då jag insåg att jag minsann får klara mig genom livet på egen hand. För det är bara jag som kan förstå mina egna behov. VARFÖR ska jag då rösta på ett parti som bara motarbetar mig i min vilja att vara en egen individ????
Sen var det där om jobben. Sossarnas politik saknar morötter för arbetarna, det var det dom förlorade på förra valet.
Sen var den en viss självgod Göran Persson som ägnade mer tid åt att smutskasta alliansens förflutna än att var lite självkritisk. Mona är inge bättre hon heller. Kan inte påstå att jag gillar Reinfelds nya moderater och deras sätt att driva Sverige men visst har jag upplevt en förbättring vad gäller arbetslösheten. Och detta ser jag som mycket positivt.
Sen det här om miljöpartiet... Suck
Läs bara miljöpartiets partiprogram. Men det är inte rimligt att vår värld någonsin ens kommer komma halvvägs av allt dom vill uppnå. Och då har jag svårt att se dom som realister, drömmare skulle jag snarare vilja kalla dom. Vi är för simpla, egoistiska och framförallt GIRIGA för att komma dit. Visst dom kan få finnas där som en dragkraft åt rätt håll, men dom ska inte få vara med och slå hammeren i bordet där saker och ting verkställs.