tobee skrev:laika skrev:Det är klart det är oljebolagens fel jag menar du som individ kan ju alldrig ha något som helst ansvar någonsin. Riktigt så är det inte, alla har sin kollektiva skuld i det hela med tanke på att samhället är spegling av människorna som agerar inom det. Du har din beskärda del i det hela. Bara en sån simpel sak som att du klankar ner på miljöpartiet utan att ha den minsta susning om vad dom står för tyder på att du är skyldig till skiten. Sen så är det väl bara att kolla på hur många bilar du har ägt du kan max ha haft körkort i 5år och under denna tiden har du lyckats komma in på din 5:e bil. Och för tillfället har du en BMW 330 inte precis det bästa alternativet om du nu vill vara så duktig och visa genom din konsumtion att du faktiskt vill ha en produkt som är hållbar ur miljöperspektiv. Så du är definitivt en av bovarna i det hela.
Tillbaka till ämnet. Jag erkänner min dubbelmoral, har jag fan gjort från första inlägget i denna diskussion bara genom att delta i den! Frågan är om du gör det? Har du nån som helst aning om hur svenskarna på landet har det? Det är lätt för dig att sitta och propagera för höjda bensin och dieselskatter, du bor ju förfan i göteborg! Nu vill jag att du med egna ord formulerar hur du tycker att barnfamiljerna i byarna 5 mil utanför Falun ska lösa resorna till och från arbetet. Till och från träningarna osv osv. Det finns ingen kollektiv trafik så dom måste alltså köra bil... Deras bil drar 0.8/mil bara för att dom är TVUNGNA att ha en bil som kan transportera 6 personer. Det är fullt realistiskt att dessa människor har behovet att åka denna sträcka på 5 mil i snitt 4 ggr per dag mån-fre. Räknar man lite snabbt är detta en kostnad på 4500:- per månad med 95 oktan... Jävligt mkt pengar för en barnfamilj.
Det är detta som jag blir så förbannad på. Man måste ju vara realist!! Det går inte att bara höja skatterna och tro att folk ska börja köra mindre. Det är fan jävligt få som är som jag och som mest kör för nöjes skull! Du står för en så otroligt vacker ideologi, tycker du inte synd om dessa människor som inte har något alternativ? Tycker du inte att dessa barn ska få en likadan uppväxt som barn som bor i stan och som kan ta bussen till tärningen? Är det inte PRECIS samma sak som att sänka inkomsten för bidragstagare??? Jag ser iaf ingen moralisk skillnad...
Och du ska snacka om solidaritet... Skrattretande
Fixa fram alternativ innan man lägger mer straffskatt på folk som redan ligger. Fan nu låter jag som en sosse. Men hör nog inte till någon ideologi. Försöker dock vara realist så gott det går
Nu har vi nog missuppfattat lite. Jag sa aldrig att jag är så otroligt mycket bättre och påstått att alla världens problem kommer lösa sig om vi tokhöjer alla världens avgifter. Men du utgår i ditt resonemang att dom som bår 5 mil från falun måste bo 5 mil från falun det är ingen som tvingar kvar dom där. Att det inte finns bostäder i tätorter är ytterligare ett problem som hör ihop med privatisering. Så jag har faktiskt lite svårt att tycka synd om dom som bor ute på landet då dom inte måste bo där. Visst det är inte lätt att flytta men då kan man inte heller gnälla om att det är dyrt att pendla där något som man får ta hänsyn till när man flyttar långt från samhällena. Så deras behov är mer ett behov som styrs av lyx. Sen kan man undra varför någon som måste köra såna långa avstånd inte köper sig en dieselbil. Sen så tycker jag fortfarande att man måste ta till radikala medel för att få något gjort. Du tror inte att alla dom som var emot kärnkraftsavveckling påstodd att vi skulle vara strömlösa och andra korkade argument. Det är samma disskusion igen fast om fossila bränslen tokhöj skiten så kommer alternativen dyka upp direkt.
Alla pålästa människor som jag har talat med (läs högskoleutbildade inom samhäll/teknik) säger att utsläppsrätter och koldioxidskatterna speglar inte realkostnaden. När vi köper bränslen betalar vi inte för att rensa upp efter oss då skulle inte bensinen vara så billig. Det är en mycket högre kostnaden för att säkerställa att vi inte lämnar efter oss en förstörd planet som inte speglar sig i priset och då höjer man skatten för att det är en kostnad som staten (läs samhället) måste ta. Sen är det absolut största hindret i hela miljöarbetet den mänskliga faktorn. Ingen vill förändra sin livsstil och konsumtionsmönster. Det återspeglar sig i ditt inlägg för du utgår ifrån att folk måste pendla 5mil men det är inget som är gjutet i betong. Det hör ihopp med att landets infrastruktur är byggd för att passa ett samhälle som inte är hållbart. Men det går att strukturera om landet relativt snabbt för att bli hållbart men återigen är vi för konservativa och tröga för att vilja ändra oss.
Jag vill påpeka att jag inte på något sätt är ett helgon eller bättre än det samhället jag rör mig i. Men jag har iallafall funderat över mina val t.ex. så har jag ungefär 20km enkel varje dag för att ta mig in till högskolan. Skulle jag ta kollektiven så förlorar jag 1 timma per dag minst (då trafiken flyter bra) detta är tid som jag värderar så högt att jag har inget emot en prishöjning på bensinen för det är tid som jag mycket hellre spenderar på studierna som faktiskt generar en vinst för landet i långa loppet. Men jag undviker att konsumera produkter som klart och tydligt står för onödig förstörelse (tankar aldrig på shell, köper aldrig nått från coca cola, undviker flyg m.m.)
0
0
0
0