3026
Sök

Slutsteg i hemmet , koppla i dator funkar ej?

311 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Har kopplat in steget som vanligt, jordat på batteriet...  kopplar i lågnivå, och ja vill kunna styra musiken från  datorn, jag har en kabel som är till försånt, hitta uttag på steget där det stod " Aux", kopplade i där och sen till datorn. men det låter inte ett dugg..hmm

om jag ändrar till Cd så spelar det på som vanligt.. men det är aux som inte funkar, varför? aux-kabeln är skarvad.. kan det hända att den är paj eller ?

Pv med preppad b20..

hmmmm
1 094 Inlägg
6 maj 2008
min funkar klockrent. men kör du "aux" koppling i båda ändarna (om du har aux koppling på datorn alltså) eller har du skarvat dit en "vanlig" högtalar kopplings i ena änden så du kan trycka in den i ljudkortet. jag kör så som du vill o det funkar klockrent. dock har jag 6 aux kopplingar och 3 "vanliga" data högtalar kopplingar då jag har ett 7.1 ljudkort och anläggning. var ett piller att få det att funka som det ska om man ska löda kopplingarna själv. bästa tipset är att köpa en färdig sådan kabel o se fall det funkar..

men förstod inte det där med batteri? eller menar du att du ska ha datorn i bilen? eler har du tagit ett bil slutsteg o satt hemma? om det är i bilen skulle jag nog koppla datan genom stereon, eller så måste du väll ha en remote från något som gör att slutsteget förstår att det ska vara på när datorn spelar musik. annars måste ju stereon också vara på. är lite fundersam på hur du menar faktiskt...

MVH

Björn

311 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Jag är i hemmet och vill ha slutsteg i mitt rum. Har kopplat in steget färdigt men kan inte kontrollera musiken via datorn.  så jag har en kabel med AUX portar i ena änden ,och"högtalarkoppling" direkt in i ljudkortet i andra änden.  Det är så att den var såhär original.. men min  bror kapade den för att försöka fixa sin stereo eller va det var, så jag skarvade ihop den igen så kan det vara kabeln som är felet?

EDIT: för jag har väl kopplat rätt? aux kabeln ska väl sitta i slutsteget ?
Senast redigerat av boxarhandsken (6 maj 2008)

Pv med preppad b20..

Noiseprojekt
6 maj 2008
boxarhandsken skrev:
Jag är i hemmet och vill ha slutsteg i mitt rum. Har kopplat in steget färdigt men kan inte kontrollera musiken via datorn.  så jag har en kabel med AUX portar i ena änden ,och"högtalarkoppling" direkt in i ljudkortet i andra änden.  Det är så att den var såhär original.. men min  bror kapade den för att försöka fixa sin stereo eller va det var, så jag skarvade ihop den igen så kan det vara kabeln som är felet?

EDIT: för jag har väl kopplat rätt? aux kabeln ska väl sitta i slutsteget ?

Bild??? roll

hmmmm
1 094 Inlägg
6 maj 2008
med "slutsteg" kanske du menar förstärkare. och ja den kabels ska kopplas från line out på ljudkortet (den gröna porten om du har onboard ljudkort) och sedan in till aux in på förstärkaren. att kapa och koppla ihop sådana kablar är inte roligt då det går flera små kablar i dom. (iaf på mina) så bästa är nog att köpa en ny sådan kabel. finns billiga på typ biltema, clas ohlsson och såvidare...

mvh

Björn

311 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Gloremir såg nyss att det var flera i samma kabel, jag skarvade om alla med förväntan att det skulle börja funka.. men icke tongue får testa köpa en ny imorgon.. tack:)

Pv med preppad b20..

hmmmm
1 094 Inlägg
6 maj 2008
boxarhandsken skrev:
Gloremir såg nyss att det var flera i samma kabel, jag skarvade om alla med förväntan att det skulle börja funka.. men icke tongue får testa köpa en ny imorgon.. tack:)

inga problem. jag slapp köra nya då min far fixade detta åt mig. men om man inte kan eller känner någon som kan är nog bästa alternativet att köpa en ny kabel.

mvh

björn

311 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
ny kabel nu.. men det funkar ändå inte.. varföör :@  CD funkar men inte aux.. kommer inget ljud alls hmm mer förslag vad som kan va fel?

Pv med preppad b20..

349 Inlägg
7 maj 2008
har du koplat in remotekabeln ska  sitta en +kabel där med för att steget ska starta när du kör med datorn

Konstruktör
1 053 Inlägg
7 maj 2008
Lite bilder på hur du har kopplat hade ju inte vart fel hmm

311 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
alltså jag kör ju med bilstereon.. alltså är remoten i stereon. vart annars ska jag koppla lågnivåkablarna?  så då jag vill spela slår jag på stereon, då startas steget och då slår jag om till AUX och låter den stå på.. som jag har gjort på min "stationära" förstärkare som pajade.

Läste instruktionsboken och såg att .. ja man måste ha en speciell kabel.. så jag kollade bakom  stereon och ser ett litet uttag där det står " AUX" .. jaa.. hur ska jag göra då ? en "högtalarkontakt 3.5mm" passade i det hålet..

Pv med preppad b20..

Konstruktör
1 053 Inlägg
7 maj 2008
Antar att du behöver en AUX RCA-kabel.
http://www.rueducommerce.fr/hifi/images/produits/info/xl/HRCA.jpg

Då kan du ju köra från datorn till steget.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
7 maj 2008
du behöver ha en  kabel med  högtalarkontakt 3.5mm på båda sidorna   

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=304205

om jag förstått rätt så har du kopplat in bilstereo med högtalare och  sen steg från bilstereon ? och  du vill ha ljudet från datorn till bilstereon  som  ska sen driva slutsteg med bas?

om du bara tänk driva  basar  med steget å ha org dator högtalare i kopplat så föreslår jag att du kopplar direckt steget till ljudkortet
Senast redigerat av christofer_k (7 maj 2008)

hmmmm
1 094 Inlägg
7 maj 2008
jasså det är så du menar att du kör med bilstereon inne... då kanske du kan göra såhär eftersom du har aux på cd:n om jag fattade rätt. koppla som vanligt med lågnivåare från cd:n till slutsteget med remote o hela skiten. joppla sedan datorn till aux ingången på cd:n. då ska du kunna välja aux på cd:n och då få ut ljudet. det är svårt att förstå till 100% då det ej finsn några bilder. ta massa kort på allt så att vi får se så ska vi nog kunna hjälpa dig.

MVH

Björn

311 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
haha äntligen.. jag skarvade ihop så kabeln såg ut som den kristoffer beskrev.. men den glappar så jag köper en likadan imorn.. nu vet jag då att det funkar:) härligt! tack för alla era försök att hjälpa:D kör med datahögtalarna, bara basen på steg.. och jag vet inte hur ja skulle kunna koppla steget direkt till ljudkortet.. då måste jag väl ha bra ljudkort me rca uttag och skit.. men jag är då nöjd som det vart..

EDIT: vart i rummet är bäst att ställa den ?tongue ja tänkte om det är som i bilar.. att den ska studsa mot bakluckan, alltså någon vägg? den står nu bara på golvet och spelar in under databordet.. den ryms inte under bordet eller sängen..
Senast redigerat av boxarhandsken (7 maj 2008)

Pv med preppad b20..

21 761 Inlägg
7 maj 2008
Om man ställer baslådan i ett hörn så förstärks basen, du borde bla få mer basdunk då.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
7 maj 2008
de är lätt att koppla slutsteget till ljudkortet du behöver bara en Adapter 3,5mm stereo (M) till 2XRCA (F)

en såm kan du köra med lr om du vill använda lågnivåkabeln så kan du köpa en http://www.webhallen.com/prod.php?id=66412sån fat omvänt hitta ingen  sån  komplett var nere för tillfället

Filkörning?
852 Inlägg
7 maj 2008
Ställ inte basen precis jämte datorn då magneten kan fucka hårddiskarna!

864 Inlägg
7 maj 2008
hörde ett bra tips som gäller när man ska placera baslåda till ett hemmabiosystem som kanske kan tillämpas här..man ställer basen på sin lyssningspossition o vandrar runt i rummet samtidigt som man lyssnar på basen...där det låter bäst ställer man basen...det finns ju självklart vissa praktiska hinder som kan krångla till det så man får väl kompromissa lite, man kanske inte vill ställa basen i dörröppningen bara för att det är där den låter bäst...

311 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om man ställer baslådan i ett hörn så förstärks basen, du borde bla få mer basdunk då.

jasså basen mot väggen eller ?

Pv med preppad b20..

Sök