3966
Sök

hur skall jag få ihop antenen med radion?

305 Inlägg
12 januari 2006
Trådstartare
Tjena garaget folk
Har lite problem med dålig radion mottagning i bilen och hittade vad jag tror är en ny antennsladd.
Men när jag skulle koppla ihop det så går det inte för det är olika uttag eller vad man skall kalla det.
Har bild på hur dom ser ut på min bil.
http://www.garaget.org/?car=2989&image=130569

Någon som vet om man kan ihop detta.

Anledningen att jag tror det är en ny antensladd är för han som hade bilen innan har tagit bort orginalantenen och satt ditt en viggen anten som sitter på taket. När jag kollade under innertacket såg det ut som sladden gick mot där jag hittat den nya sladden. Medan den andra sladen som idag sitter i sterion går åt helt annat håll.

Wrench
82 Inlägg
12 januari 2006
går det inte bara att byta "kontakterna"?
Pilla upp skiten o försök byta dom om de ser ut o gå?big_smile

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 januari 2006
Annars finns de väll omvandlare eller nått? Kolla på biltema.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

781 Inlägg
13 januari 2006
de finns omvandlare åk där du köper bilsterio grejer dom har säkert de. annars får du skarva ihop nåt själv.. men som sakt då kunde du lika gärna haft den andra. så en omvandlar är vad du behöver. sen om inte de hjälper å du får fortfarande dålig motagning finns det förstäkare att köpa..

lycka till

505 Inlägg
13 januari 2006
Det är bara att köpa en koverterare till en av de 2 olika uttagen.. Det satt nämligen Opels originalskit i calibran min när jag köpte den! gubben före hadde aldrig bytt stereo i den sen den var ny;)

så jag gick in på micro och köpte en hon adapter...

Calibra Turbo 4x4

305 Inlägg
13 januari 2006
Trådstartare
jag har också köpt en adapter men den fungerade inte. det var en PIN- ISO adapter någon som vet vad jag skall ha för adapter?

505 Inlägg
14 januari 2006
Du måste ha en hon kontakt, och den brukar sitta i stereon, så är det en "pinne" på själva radioantennen från bilen.

Jag förstår inte riktigt vilken som är vilken på bilden.. är det den vänstra som är från antennsladden? eller är det den högra?

Calibra Turbo 4x4

305 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
Den vänstra är den antenen som går in i sterion idag och den högra är den jag vill få in istället.

505 Inlägg
15 januari 2006
Så som jag har fattat det rätt, är det den vänstra som NU går till radion, och den du vill få in är den högra, grejjen är att killen som hade bilen innan har köpt den där antennen till vänster, eftersom den högra är original antennen och passar inte i nyare radio/stereo.. om du vill få in den högra, så åk till mds och inhandla en adapter som passar på den högra, och som sedan blir som den vänstra när du satt på adaptern.. jag köpte själv en ny sån förra veckan, och den kostade 49kr på mds.

Calibra Turbo 4x4

305 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
inte ricktigt rätt spawner men nära.
Den vänstra går in i radion idag och satt i när jag köpte bilen(jag tror den är till orginal antennen).
Den högra vill jag ha in i sterion istället för den tror jag går till nya antennen på taket.

Har kollat på både MDS & Biltema efter adapter och hittade en som hätte PIN - ISO adapter. En sådan har jag köpt och den passar in i radion men inte på den högra sladden på bilen.

SÅ då undrar jag om någon har en aning om vad det är för adapter jag ska ha som passar den högra sladden? Eller om någon kan tala om för mig vad den högra sladden är för en sladd eller om någon vet vad en sådan kallas?

FAn jag måste vara världens sämsta på att förklara detta, kan ingenting om bilsterio.

Team Tondöv
649 Inlägg
15 januari 2006
Tycker det ser ut som att den högra är till mobiltele..

305 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
fan också det var vad en annan sa också.
Vet någon om man kan klippa av den och skarva ihop det själv då eller är det bar dra ut skiter ur bilen?

21 761 Inlägg
15 januari 2006
Om det är en mobiltelefonantenn så tror jag inte att du får bra signal, det är en annan frekvens som den antennen är avstämd för.
Jag gissar på att du får fixa en ny antenn om den gamla är borttagen.

305 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
Jag testade med en bit av den adapter jag köpt och då fixa jag iaf lika bra mottagning som med den gammla anten sladden.
Men det kanske bara var i vårt garage och inte håller sedan ute på vägen?

Sök