2775
Sök

Är kopplingen slut?

236 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej, jag har en volvo 745 glt -90 som kopplingen tar längst upp på och går ryckigt när man "glider" kör sakta. Är kopplingen slut och behövs bytas eller är det något annat?

Hjälp!

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

1 058 Inlägg
10 maj 2008
#2
prova att ligga på högsta växeln i 70-90 ungefär, trampa fullgas och trampa snabbt ner kopplingen, det ska hugga till och motorvarvet ska bara snabbt gå upp för att direkt gå ner igen när du släpper kopplingen.. den ska inte slira ett skit... gör den det så anser jag att kopplingen är slut.

det som hugger kan vara kopplingens dämpfjädrar som är slut däremot, men det behöver inte betyda att själva slitytan är kass.

PoLoud =D

236 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#3
Okej. tack

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

SQ
1 343 Inlägg
11 maj 2008
#4
vw_performance skrev:
prova att ligga på högsta växeln i 70-90 ungefär, trampa fullgas och trampa snabbt ner kopplingen, det ska hugga till och motorvarvet ska bara snabbt gå upp för att direkt gå ner igen när du släpper kopplingen.. den ska inte slira ett skit... gör den det så anser jag att kopplingen är slut.

det som hugger kan vara kopplingens dämpfjädrar som är slut däremot, men det behöver inte betyda att själva slitytan är kass.

testade de igår.. låg runt 80-90 å hade femman i... trampar ner kpplingen varvar upp till 6000 ungefär å släpper..  tar över 1,5 sekunder innan den hittar varvtalet på bilen. den slirar regält...   alltid tyckt den varit lite slö koppling tongue

men nu v et man de... dax att byta!

Ljudnörd!

415 Inlägg
11 maj 2008
#5
Ni kan bara trycka ner gasen också. Och varvar bilen "mer" än den går fram så är den också kass.
På min gammla Saab kunde jag trycka ner gasen i botten när jag hade femmans växel i och körde cirka 70 så varvade den upp till maxvarv iaf fast jag kom upp i kanske 90 wink... Den kopplingen var kass!
Och så kom min gammla pundargranne och snor den saaben av mig HAHAHA snacka om att göra en miss i bilval eftersom jag inte hade hunnit byta den kopplingen än!


236 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#6
Nu har jag testat och det slirade inget jag varvade ca 3000varv

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

736 Inlägg
11 maj 2008
#7
Kan också var att motorn läcker lite olja från packboxen närmast kopplingen så att lite olja hamnar på ytan, då kan också kopplingen slira, men då kan kopplingen klara sig ganska länge bara man kör "förnuftigt"...


236 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#8
Den slirar inge utan tar längst upp och rycker när man kör sakta

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

90 Inlägg
12 maj 2008
#9
2 timmars jobb på 740 , gör det en lördag så är du säker på att den är shysst.


Sök