Hej, jag har en volvo 745 glt -90 som kopplingen tar längst upp på och går ryckigt när man "glider" kör sakta. Är kopplingen slut och behövs bytas eller är det något annat?
prova att ligga på högsta växeln i 70-90 ungefär, trampa fullgas och trampa snabbt ner kopplingen, det ska hugga till och motorvarvet ska bara snabbt gå upp för att direkt gå ner igen när du släpper kopplingen.. den ska inte slira ett skit... gör den det så anser jag att kopplingen är slut.
det som hugger kan vara kopplingens dämpfjädrar som är slut däremot, men det behöver inte betyda att själva slitytan är kass.
prova att ligga på högsta växeln i 70-90 ungefär, trampa fullgas och trampa snabbt ner kopplingen, det ska hugga till och motorvarvet ska bara snabbt gå upp för att direkt gå ner igen när du släpper kopplingen.. den ska inte slira ett skit... gör den det så anser jag att kopplingen är slut.
det som hugger kan vara kopplingens dämpfjädrar som är slut däremot, men det behöver inte betyda att själva slitytan är kass.
testade de igår.. låg runt 80-90 å hade femman i... trampar ner kpplingen varvar upp till 6000 ungefär å släpper.. tar över 1,5 sekunder innan den hittar varvtalet på bilen. den slirar regält... alltid tyckt den varit lite slö koppling
Ni kan bara trycka ner gasen också. Och varvar bilen "mer" än den går fram så är den också kass. På min gammla Saab kunde jag trycka ner gasen i botten när jag hade femmans växel i och körde cirka 70 så varvade den upp till maxvarv iaf fast jag kom upp i kanske 90 ... Den kopplingen var kass! Och så kom min gammla pundargranne och snor den saaben av mig HAHAHA snacka om att göra en miss i bilval eftersom jag inte hade hunnit byta den kopplingen än!
Kan också var att motorn läcker lite olja från packboxen närmast kopplingen så att lite olja hamnar på ytan, då kan också kopplingen slira, men då kan kopplingen klara sig ganska länge bara man kör "förnuftigt"...