3369
Sök

fortkörning ?? va gör man?

1 210 Inlägg
2 januari 2009
2 § Om det finns risk för att det kontrollerade fordonet har förväxlats med
ett annat fordon eller om det uppstår någon annan tveksamhet om mätningens
tillförlitlighet, får mätningen inte läggas till grund för ett föreläggande
av ordningsbot eller annan rapport

så där om jag vore du så skulle jag åberopa denna paragraf...

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/ … 2003_6.pdf
Senast redigerat av Ekis! (2 januari 2009)

blacken
2 januari 2009
Det är lite "krasst" det här med att köra om. Ska man följa lagen så kan man inte köra om i allmänhet utan man får snällt ligga där man ligger och segar bakom aktuell "bromskloss"..

865 Inlägg
2 januari 2009
stå för det du gör... varför en massa trådar om fortkörning ta reda på vad som kan hända med åklagarn isället vad som kan hända finns miljoner sånna här trådar

150 Inlägg
2 januari 2009
det ända med den här tråden verkar vara att trådskaparen har kört om = häftigt och att han har 18" = häftigt smile

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

34 Inlägg
2 januari 2009
Rätta mig om jag har fel: Enligt körkortsboken så tjänar man ca 30 sekunder - 2 minuter om man gör en ökning från 70 - 90 km/h har jag för mig. Och om bilen framför dig körde i 80 km/h borde du ändå inte ha tjänat så himla mycket på din omkörning? Det hade ju varit mkt enklare att ta ut avståndet bakom "bromsklossen" och ligga där och ta det lugnt?

Frågan är ju om det kan ha varit halt ute? Då fanns det ju en vettig anledning att sänka hastigheten?

8 886 Inlägg
2 januari 2009
Volvo740org skrev:
Rätta mig om jag har fel: Enligt körkortsboken så tjänar man ca 30 sekunder - 2 minuter om man gör en ökning från 70 - 90 km/h har jag för mig. Och om bilen framför dig körde i 80 km/h borde du ändå inte ha tjänat så himla mycket på din omkörning? Det hade ju varit mkt enklare att ta ut avståndet bakom "bromsklossen" och ligga där och ta det lugnt?

Frågan är ju om det kan ha varit halt ute? Då fanns det ju en vettig anledning att sänka hastigheten?

Med tanke på att tråden skrevs 14 Maj så är det inte troligt att det var halt:rolleyes:

Fotograf på tierpidag.se

34 Inlägg
2 januari 2009
Hamilton skrev:
Volvo740org skrev:

Med tanke på att tråden skrevs 14 Maj så är det inte troligt att det var halt:rolleyes:

hört talas om att det kan vara halt på sommaren också? då tjära tränger upp från asfalten när solen steker?

8 886 Inlägg
2 januari 2009
Volvo740org skrev:
Hamilton skrev:
Volvo740org skrev:

hört talas om att det kan vara halt på sommaren också? då tjära tränger upp från asfalten när solen steker?

Självklart har jag hört och även upplevt det men att det skulle varit så i det här fallet tvivlar jag starkt på.

Fotograf på tierpidag.se

161 Inlägg
2 januari 2009
oj oj Ursäkta mig men jag bara måste få lätta mig lite

1. Du kör väll inte fortare än vad du ser? om du gör det så sänk farten så inga barn eller andra bilar eventuella djur och gammlingar kommer i mellan

2. Stannar du och vill kallprata med en snut jah.. deras jobb är att ghe ut böter,,tro mig dom älskar sitt jobb

3. Ta det som en man och gnäll inte! DU stannade för dem DU får betala! /med den billen var det nog tur du stannade...men risken att dem inte skulle orkat att jaga dig finns juh

4. Lär dig till nästa gång eller se till att det inte blir någon mer gång

5. Varna dina med trafikanter när du ser att dem står på andra sidan(ett moget trafik uppförande) "gör för andra det som du vill att andra skall göra för dig" //Gud

6.Låna någon annans skyltar eller tappa bort dina är en ruggit bra sak ;OP (om man inte stannar)

High Speed Low Drive!

220 Inlägg
2 januari 2009
Hur gick det då?
Numera cykel eller?? rollcool

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

Trätekniker
387 Inlägg
2 januari 2009
Va duktiga folk är på att köra normalt.
Det finns många som har svårt att fatta vad den gula skylten betyder!
Håll för fan hastigheterna och sluta klaga!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Evolution Garage
1 299 Inlägg
2 januari 2009
Jag har hört nånstans att man får överskrida den angivna hastigheten under omkörning. Låter mycket konstigt, för det kan ju knappast gälla på 2 filig väg... Är det någon som kan berätta hur det ligger till?
Inte över angivna hastigheten punkt slut?

I alla fall OM det är så vilket jag betvivlar så kanske du kan påpeka att du höll på att köra om?
Eller ljug å säg att den andra bilen öka hastigheten bara för att provocera eller liknande?
Iofs så har dom säkert hört de snackat förr...

Sky´s the limit...

34 Inlägg
2 januari 2009
Hamilton skrev:
Volvo740org skrev:
Hamilton skrev:

Självklart har jag hört och även upplevt det men att det skulle varit så i det här fallet tvivlar jag starkt på.

okej. men jag skrev det som en fråga så man kan ju spekulera vidare tongue

337 Inlägg
2 januari 2009
Däckvalet gör ju bilen olaglig också. Visar lite väl saftigt fel....
Men det är ju an annan historia ;P

1 675 Inlägg
2 januari 2009
Zonox skrev:
oj oj Ursäkta mig men jag bara måste få lätta mig lite

1. Du kör väll inte fortare än vad du ser? om du gör det så sänk farten så inga barn eller andra bilar eventuella djur och gammlingar kommer i mellan

2. Stannar du och vill kallprata med en snut jah.. deras jobb är att ghe ut böter,,tro mig dom älskar sitt jobb

3. Ta det som en man och gnäll inte! DU stannade för dem DU får betala! /med den billen var det nog tur du stannade...men risken att dem inte skulle orkat att jaga dig finns juh

4. Lär dig till nästa gång eller se till att det inte blir någon mer gång

5. Varna dina med trafikanter när du ser att dem står på andra sidan(ett moget trafik uppförande) "gör för andra det som du vill att andra skall göra för dig" //Gud

6.Låna någon annans skyltar eller tappa bort dina är en ruggit bra sak ;OP (om man inte stannar)

nr.5 gjorde att jag bara blev av med kortet och inte hamna i rätten. Gud bevare alla lastbils chafförer tongue

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

274 Inlägg
3 januari 2009
Volvo740org skrev:

Det beror på hur långt du kör. Om du kör om nån vid Malmö och ökar från 70-90 och kör till Kiruna så tjänar man nog lite mer än 2 min.

Rushman skrev:
Jag har hört nånstans att man får överskrida den angivna hastigheten under omkörning. Låter mycket konstigt, för det kan ju knappast gälla på 2 filig väg... Är det någon som kan berätta hur det ligger till?

När man ser en skylt med texten ''gäller ej vid omkörning'' under 70/90 skyltar så får man överskrida den angivna hastigheten under omkörning. Men så vitt jag vet finns inte en enda skylt av den här typen.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
3 januari 2009
Jag har 18" på mina fälgar... 102 Hk och inte fan är den SLÖ kommer upp i 145 utan några som helst problem. så sluta klaga på att din bil är slö med 18"

Team Insane Racing

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
3 januari 2009
FireTraXX skrev:
tkd_rille skrev:
FireTraXX skrev:
Palla denna lögnaren.
Ljuger ju till höger och vänster.

du har så rätt idag smile

Jag har alltid rätt. tongue

Men om denna killen verkar jag ha extra rätt. big_smile
Först så körde han om någon som körde för fort och i ett annat inlägg så körde samma kille inte alls för fort utan 10km/h för sakta.
Hans bil tar femton mil att komma upp till 37km/h med 18" och bla bla bla.

Alltid rätt vet jag inte... men aldrig fel i alla fall haha big_smilewink

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Med lem
624 Inlägg
3 januari 2009
Rushman skrev:

I alla fall OM det är så vilket jag betvivlar så kanske du kan påpeka att du höll på att köra om?
Eller ljug å säg att den andra bilen öka hastigheten bara för att provocera eller liknande?
Iofs så har dom säkert hört de snackat förr...

Det sa inte polisen till mig när jag överskred hastigheten vid en omkörning på 120km/h väg. Dom sköt med lasern och uppmätte det till 155km/h. Klev ur bilen när dom hade vinkat in mig. Fick lämna över körkortet direkt. Surt läge men får skylla mig själv...

Somliga kallar det lyx, Lexus kallar det för standard. &#9824;
LexusOwnersClub.se

DFFL
9 020 Inlägg
4 januari 2009
Volvo740org skrev:

Haha, jag älskar när folk säger att man bara tjänar 1-2 minuter på att köra 20km/h för fort.
Prova köra två bilar till Italien (Vet inte varför, men men, det är fint i Rom iallafall) och så kör den ena enligt skyltarna och den andra kör 20km/h för fort hela tiden.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök