Sandvik skrev:
FireTraXX skrev:
Volvo740org skrev:
Rätta mig om jag har fel: Enligt körkortsboken så tjänar man ca 30 sekunder - 2 minuter om man gör en ökning från 70 - 90 km/h har jag för mig. Och om bilen framför dig körde i 80 km/h borde du ändå inte ha tjänat så himla mycket på din omkörning? Det hade ju varit mkt enklare att ta ut avståndet bakom "bromsklossen" och ligga där och ta det lugnt?
Frågan är ju om det kan ha varit halt ute? Då fanns det ju en vettig anledning att sänka hastigheten?
Haha, jag älskar när folk säger att man bara tjänar 1-2 minuter på att köra 20km/h för fort.
Prova köra två bilar till Italien (Vet inte varför, men men, det är fint i Rom iallafall) och så kör den ena enligt skyltarna och den andra kör 20km/h för fort hela tiden.
Beror ju på sträckan man kör. Visst, är det bara några km så tjänar man inte mycket tid. Men kör du t.ex. en sträcka på 7mil med en medelhastighet på 70km/h så tar de en timme. Håller du däremot 90km/h i medelhastighet så tar det bara 47min, alltså 13min snabbare. Så ja, man tjänar mycket tid på att hålla en snäppet högre medelhastighet om sträckorna är lite längre.
Precis vad jag menade.
Även mina lärare sa att man bara tjänade 1-2 minuter genom att köra för fort.
Precis som om ALLA ställen man ska till ligger exakt samma sträcka bort.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.