3186
Sök

V6 vs V8

Evolution Garage
1 299 Inlägg
18 maj 2008
#81
MrTurbo skrev:
WurstingErik skrev:
MrTurbo skrev:
Min våtaste dröm är att "kopiera" den motorn jag läste om i en amerikansk Mustangtidning. En gatreggad, fullt körbar, Mustang med över 1000hkr på bakhjulen. Detta med en 5 liters V8, två turbos och ett motorstyrsystem som liknade MS. Det bästa var att den såg helt "normal" ut för övrigt....

de e ju alltid kul med mycket effekt, men jag tycker ändå att en vinande skruvkompressor är det enda rätta, helst med birdcatcher upp henom huven. man kan låta jappsarna hålla på med sina turbosar ist. big_smile

Tja, vill man ha stenåldersgrejer med låg verkningsgrad är det ju fritt fram. T.o.m jänkarna har börjat överge kompressorer och gå över till turbos p.g.a de fördelar turbon har. Utvecklingen går framåt, kompressor började de med redan på 30-talet, det har hänt en del sedan dess. Men det finns alltid bakåtsträvare...  big_smile

Faktum med att den nyaste typen av kompressorer har en verkningsgrad på vafan de nu va... mer än en turbo iaf, sifferminnet är ju sådär... 85% har jag för mig de va..

Sky´s the limit...

83 Inlägg
18 maj 2008
#82
v6 vs v8 är som dag och natt

Volvo vad annars ?

1 661 Inlägg
18 maj 2008
#83
MrTurbo skrev:
WurstingErik skrev:
MrTurbo skrev:
Min våtaste dröm är att "kopiera" den motorn jag läste om i en amerikansk Mustangtidning. En gatreggad, fullt körbar, Mustang med över 1000hkr på bakhjulen. Detta med en 5 liters V8, två turbos och ett motorstyrsystem som liknade MS. Det bästa var att den såg helt "normal" ut för övrigt....

de e ju alltid kul med mycket effekt, men jag tycker ändå att en vinande skruvkompressor är det enda rätta, helst med birdcatcher upp henom huven. man kan låta jappsarna hålla på med sina turbosar ist. big_smile

Tja, vill man ha stenåldersgrejer med låg verkningsgrad är det ju fritt fram. T.o.m jänkarna har börjat överge kompressorer och gå över till turbos p.g.a de fördelar turbon har. Utvecklingen går framåt, kompressor började de med redan på 30-talet, det har hänt en del sedan dess. Men det finns alltid bakåtsträvare...  big_smile

Stenålder? Ja, turbon uppfanns väl 1906 om ja inte missminner mig.
Men som alla ändå måste förstå, den som har mest litervolym och mest överladdning har ju mest effekt.
Om jag ska välja V6 eller v8a sumotor tar jag v8. Om jag får välja fritt tar jag en W16 med fyra turbo.
Så många cylindrar det går med så mycket volym som möjligt och en maxad överladdning är det bästa.
Sen kan ni snacka om era förgasar V8or eller turbo fyror hur länge som helst.

1 661 Inlägg
18 maj 2008
#84
Rushman skrev:
MrTurbo skrev:
WurstingErik skrev:

de e ju alltid kul med mycket effekt, men jag tycker ändå att en vinande skruvkompressor är det enda rätta, helst med birdcatcher upp henom huven. man kan låta jappsarna hålla på med sina turbosar ist. big_smile

Tja, vill man ha stenåldersgrejer med låg verkningsgrad är det ju fritt fram. T.o.m jänkarna har börjat överge kompressorer och gå över till turbos p.g.a de fördelar turbon har. Utvecklingen går framåt, kompressor började de med redan på 30-talet, det har hänt en del sedan dess. Men det finns alltid bakåtsträvare...  big_smile

Faktum med att den nyaste typen av kompressorer har en verkningsgrad på vafan de nu va... mer än en turbo iaf, sifferminnet är ju sådär... 85% har jag för mig de va..

En kompressor kan omöjligen ha högre verkningsgrad än en turbo eftersom den stjäl kraft från vevaxlen. = ren uteffekt. Turbon tar resteffekt i avgaser.

881 Inlägg
18 maj 2008
#85
Nu har jag läst igenom hela tråden och till alla er som säger att V8 låter mysigt, visst jag håller med, men jag tycker också att Nissans V6 i 350Z låter mysigt den med big_smile


Exempel på standard 350Z



German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
18 maj 2008
#86
Gillar ljudet av V6 också.. En polare hade en Granada 2,8 med lagom ljuddämpning.. Lät ju grymt när han eldade på. big_smile
Men en smallblock V8 på högvarv, eller en big block med lite vassare kam låter ju så pälsen ställer dig. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
18 maj 2008
#87
PlumCrazy skrev:
Nu har jag läst igenom hela tråden och till alla er som säger att V8 låter mysigt, visst jag håller med, men jag tycker också att Nissans V6 i 350Z låter mysigt den med big_smile


Exempel på standard 350Z


Han står ju i ett garage eller liknande... inte rättvis ljudbild enligt mig. Men visst låter den gött.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 maj 2008
#88
PlumCrazy skrev:
Nu har jag läst igenom hela tråden och till alla er som säger att V8 låter mysigt, visst jag håller med, men jag tycker också att Nissans V6 i 350Z låter mysigt den med big_smile


Exempel på standard 350Z


Visst visst V6or låter fint, men V8or låter bra mycket bättre! Camaro -69 327 borrad 0.30 med 550kusar
Senast redigerat av TenZer (18 maj 2008)

Rock'n Roll

8 Inlägg
21 maj 2008
#89
Svaret är enkelt. V6 är billigare och drar mera bensin Jag kör V8 men kille jag köpten av tyckte bensinen var så dyr i usa ca 6kr/liter så han ville byta till V6 smile


2 337 Inlägg
21 maj 2008
#90
Tycker att V6'an är en lagom kompromiss smile Sen har jag alltid varit svag för VR6'an. Fast hade jag pengar skulle jag troligen lägga dem på en italiensk V8 tongue

135 Inlägg
16 juni 2008
#91
Hardjim skrev:
En kompressor kan omöjligen ha högre verkningsgrad än en turbo eftersom den stjäl kraft från vevaxlen. = ren uteffekt. Turbon tar resteffekt i avgaser.

Men turbomotorer måste ju arbeta mer för att trycka ut avgaserna från cylinderna, så där förlorar man också effekt!wink


451 Inlägg
16 juni 2008
#92
en rak sexa helt klart;)

143 Inlägg
16 juni 2008
#93
Irmscher Vectra skrev:
Gillar ljudet av V6 också.. En polare hade en Granada 2,8 med lagom ljuddämpning.. Lät ju grymt när han eldade på. big_smile
Men en smallblock V8 på högvarv, eller en big block med lite vassare kam låter ju så pälsen ställer dig. wink

Kunde inte sagt det bättre själv!smile


277 Inlägg
16 juni 2008
#94
Säger bara en sak: ''There's no substitut for cubich inches''

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!

1 661 Inlägg
16 juni 2008
#95
thunderbolt skrev:
Hardjim skrev:
En kompressor kan omöjligen ha högre verkningsgrad än en turbo eftersom den stjäl kraft från vevaxlen. = ren uteffekt. Turbon tar resteffekt i avgaser.

Men turbomotorer måste ju arbeta mer för att trycka ut avgaserna från cylinderna, så där förlorar man också effekt!wink

????
Om du monterar en turbo så kommer du inte förlora effekt, snarare tvärt om.

blacken
16 juni 2008
#96
Hockeyfrillan skrev:
Säger bara en sak: ''There's no substitut for cubich inches''

Helt rätt!..

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 juni 2008
#97
allt under 5 liter är startmotorer..
Jag har alltså tre startmotorer, plus startmotorer på de jag har. lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

7 100 Inlägg
16 juni 2008
#98
v6 power big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Med.lem
3 759 Inlägg
16 juni 2008
#99
bmx skrev:
v6 power big_smile

Säger han med en saab 900 :hih

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök