Har en liten försäkringsjuridisk fråga som jag vill ha hjälp med om någon kan, eftersom jag tycker detta är helt orimligt.
2009, närmare bestämt på Valborgsmässoafton, blir jag påkörd bakifrån när jag står i en korsning och väntar på fri väg för vänstersväng. Då det är i stan så är jag tvungen att luta mig framåt för att kunna se runt hörnet på vänster sida. Plötsligt känner jag en stöt bakifrån och ser en liten vit bil i backspegeln. Går ut, lyckas bli utskälld på ett språk jag inte förstår, innan kvinnan drar därifrån. Bilarna var båda oskadade, det gick i 10-15 km/h när hon körde in i mig, uppskattningsvis. Polisen är inte särskilt intresserad att, timmar före en av årets jobbigaste helger, komma ut och titta på en bil som inte finns. Vilket jag förstår. Så jag åker hem och redan kvällen därpå uppvisar jag symptom på whiplash. Vilket sedan diagnostiserades hos läkare.
Nu har man, eftersom bolaget svävat på målet i flera år, börjar utreda min personskada för eventuell ersättning. Nå, so far, so good. Men man låter samtidigt informera mig om att om min skada ersätts så kommer mina skadefria år före 2009 att dras in, då man räknat mig som vållande eftersom motparten smet. DÄR har ni min fråga. Hur i hela helvete kan jag bli vållande till en olycka när jag, enligt lag och uppsatt skylt, stillastående lämnar företräde åt fordon med företrädesrätt och e bil brakar in i mig bakifrån? Att hon smet kan rimligen inte heller vara mitt fel.
Så, får man verkligen göra så? Jag menar, det verkar ju orimligt att jag skall få betala för nöjet att bli påkörd och få kronisk smärta för resten av livet? Missförstå mig rätt, det handlar inte om pengar, jag skulle kunna ge allt jag äger och har för att bli smärtfri, men det kommer inte hända. Och nu tänker försäkringsbolaget sparka på den som ligger också. Och då blir jag irriterad. Så, hjälp mig nu, vad har jag för argument att använda?`(Jag var, tyvärr, ensam i bilen när det hände).
Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.