2333
Sök

bränd koppling???

26 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
#1
Lånade ut min bil till en kompis idag som skulle dra ett tungt släp. var inte med själv. men personen ifråga lyckades göra koppligen så varm att den började ryka. nu efteråt så kan jag inte dra på längre då kopplingen bara släpper när turbon sätter sin kraft till. nu är frågan, äre kopplingen helt körd och bara att byta elle????


Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
16 maj 2008
#2
det är bara byta koppling och solfjäder neutral försök få din polare att byta den eller pröjsa efter som det var han/hennes fel


1 661 Inlägg
16 maj 2008
#3
Det är lamellen som är slut, du kan byta bara den. Men gillar du bilen ska du byta urttrampningslager och tryckplatta med.
mvh

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 maj 2008
#4
Risken är ju stor att han kört med slirande koppling ett tag så svänghjulet kan behöva en sväng i svarven...


82 Inlägg
16 maj 2008
#5
svarvning borde inte behövas..

men när du river är det lika bra att byta u-lager plus tryckplatta på en gång. Ett kit med en kraftigare tryckplatta, org lamell samt u-lager kostar inte många kronor och håller långt.

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
16 maj 2008
#6
Men hallå?

Det är la bara att köpa en ny komplett koppling?  Man byter lamell och tryckplatta samtidigt. Ta kompisen till hjälp så fixar ni det snabbt å enkelt. Är la inget konstigt att det händer på en gammal bil, kopplingen slits som  det mesta annat....

Ang svänghjulet rekommenderar å det kraftigaste att undvika att få kopplingen att slira för att inte bränna det. Stäng av turbon alltså..  smile
Senast redigerat av MrTurbo (16 maj 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

-utan 940
1 728 Inlägg
17 maj 2008
#7
Lamellen var troligtvis redan sliten och det tunga släpet blev dödsstöten. Man ska kunna dra ett släp som inte överstiger maxvikten utan att lamellen blir bränd när den är i bra skick.


Sök