3467
Sök

Växellådsproblem saab 9-3

32 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Köpte en begagnad Saab 9-3 på saab handlare för snart en månad sen. Jag märkte efter två veckor sedan att 4:an ibland är svår att få ur, även 3:an ibland men det är mer sällan. Jag åkte in till saab för att kolla så att allt var ok. En dag senare ringde dom och sa att det inte var några problem och att dom hade haft två tekniker som hade provkört bilen och inte kunde hitta några problem med lådan. Men jag märker ju fortfarande att det är så ibland, så jag undrar vad det kan vara? synkningarna?

Är det så kanske att saab slingrar sig från att byta lådan på garantin? Hur kan lådan klydda efter 7500 mil?

Tacksam för svar.

MVH Robin.

32 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Edit det är en årsmodell 2001 alltså OG 9-3

Mångsysslare
162 Inlägg
19 maj 2008
Troligen så slingar sig företaget.   Det är nog både synkringar och växel förar armen i lådan som är slitna.  inte ovanlig . har stöt på det flera gånger när jag har renoverat saab lådor.

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure

32 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Men det är ju ändå en "riktigt saab handlare" så man tycker ju att de ska ta ansvar. Jag ska ringa imorron och stå på mig. Jag tycker ändå att det är konstigt att det klyddar redan efter 7500 mil.

2 164 Inlägg
20 maj 2008
Dags för en låd renovering ja.
Går ju på 11000:- så klart att han försöker komma undan.

MVH

F

124 Inlägg
20 maj 2008
5ans växel på min är lite retlig att få ur, men dom andra växlarna har jag inga som hälst problem med efter 20600 mil.

767 Inlägg
20 maj 2008
spelar ingen roll va dom säger vill du ha den bytt så skall du få de eftersom du har din garanti, så de bara att säga till dom! ge dig inte

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

32 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Ringde dom idag och jag ska åka in och "visa" dem vad felet är. Men dom sa till mig idag när jag ringde att sålänge funktionen är normal så är det inga problem, men växlarna är ju fortfarande svåra att få ur ibland och så ska det ju inte vara. Dom försökte slå i mig sist att två tekniker hade provat bilen och de kunde inte hitta några fel, men jag har låtigt flera av de jag känner som kan bilar prova den och alla säger samma sak: Synkningar eller växelföraren. Så det känns ju onekligen som om att saab försöker slingra sig ur det hela.

Jag ringde också till en annan aukt. saabhandlare och frågade, nämnde dock inte att jag hade garanti. De sa att man måste riva och kolla upp det och justera växelläge och ev byta synkningar men dom kunde inte säga något förrän dom hade plockat ner och kollat. Men på Bilpartner i malmö låter det som sagt annorlunda.

Börjar bli hyfsat trött på dem nu, frågan är hur jag ska bära mig åt imorron om de säger att det är ok. Kan man säga typ att jag lämnar in den hos en växellådsexpert och om där är fel på lådan så får dom stå för kalaset? Aldrig mer köpa bil på Bilpartner!
Senast redigerat av __Thastrom__ (20 maj 2008)

Filkörning?
852 Inlägg
20 maj 2008
håller med... låter som att det e synkringarna som e slut.

be en service tekniker åka med dig när du kör en runda och visa han sedan att de e svårt att dra ur den.

om dem vägrar så får du väll hota med Plus eller nått tongue fast att hota e sista alternativet.
hur gammal e du föresten? om du e ung så tycker jag du ska ta med dig farsan. för jag vet att en del försäljare har svårt att lysna på folk som inte e 40+ .....

32 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Jag ska prova med en tekniker imorron. Jag är bara 20 bast, tyvärr eller vad man ska säga. I värsta fall reklamerar jag köpet tror jag, vilket är synd för det är en jävla bra bil.

2 164 Inlägg
21 maj 2008
Säg så här.
Åtgärda felet eller ta tillbaka bilen.
Men ett tips är att ta med din farsa och ha lite mer bakom dig än bara dig själv.
De går lättare då oftast.
Prata annars med din konsument rådgivare i din kommun så ska hon också hjälpa dig.

MVH

F

32 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Ska ligga på som fan imorron. I värsta fall så säger jag att jag lämnar in den hos en växellåds expert (tips på bra i skåne?) och får den kollad, är det då fel på den (vilket jag är 1000% säker på) så skickar jag räkningen till dom. Ska tilläggas att jag ringde ANA i trollhättan och förklara problemet med lådan, nämnde inte att jag hade garnati och att jag hade köpt den på saab. Dom sa att det förmodligen var synkningar, växellägesjustering eller växelföraren och att de var tvungen att ta in bilen och riva lådan för att kolla det. Tror att jag ska nämna det när jag kör dit senare idag så får domd et i huvet.

Allt i allo
358 Inlägg
21 maj 2008
vägrar dom är det bara å ringa te allmännareklamationsnämnden (Har dom ingen jävla förkortning på det sjukt långa ordet?!?!?!) och säga som det är, dom är tvingade enligt nån lag att ta in bilen och gå till botten med problemet. skynda dig bara för du har bara 6månader / 1500mil på dig sen går garantin ut om bilen är begagnad.

De é nice !

385 Inlägg
21 maj 2008
Ramneborg skrev:
vägrar dom är det bara å ringa te allmännareklamationsnämnden (Har dom ingen jävla förkortning på det sjukt långa ordet?!?!?!) och säga som det är, dom är tvingade enligt nån lag att ta in bilen och gå till botten med problemet. skynda dig bara för du har bara 6månader / 1500mil på dig sen går garantin ut om bilen är begagnad.

allmännareklamationsnämnden = ARN wink

32 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Saab ger inte efter på några punkter. Jag visade dem klart och tydligt vad problemet var, sen prova han bilen och han sa att det går ju hur bra som helst, fungerar klockrent. Trots att jag upprepade flera gånger efter han hade kört. Nähä sa jag och jag var riktigt förbannad. Då sa jag att då lämnar jag in den till en växellåds expert och så får han riva den och titta på den och är det då fel på lådan så får ni räkningen. Det kunde dom ju inte betala, så jag sa att då får ni riva lådan och kolla då ju. När det gjorde dom inte förrän dom förstod problemet. Sen bara gick han och jag brände däck på parkeringen.

Frågan är ju vad jag ska göra nu? ARN?

Sök