2665
Sök

bas & högtalar hjälp (nybörjare)

10 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
tjena, har sökt igenom några sidor här nu men hittar inte riktigt det jag vill ha svar på så jag gör en egen tråd.
nu är det så att jag hade tänkt köpa ett högtalar system + bas till min audi 80 2.3 men är väldigt väldigt ny med sånt här så jag har ingen aning om vad jag ska välja:/. så jag skulle behöva er hjälp så jag blir nöjd i slutändan:).
iaf, jag har kollat på lite GAS prylar från brl och det verkar fint för ett bra pris, men är det det bästa jag kan få för det priset? (hade tänkt lägga ut ca 4000 för allt tillsammans, alltså högtalare + bas.
jag lyssnar på precis allt möjligt, från rock /pop till reggae så jag skulle vilja ha ett system som är lite allround både hyffsat tryck och bra ljud. om det nu går. jag är föresten inte kräsen alls, har aldrig nånsin haft ett bra ljud system så om ni tror jag klarar mig med BAS paketen så köper jag nog det.
men om ni har nått bättre förslag lyssnar jag väldigt gärna.

en till fråga också, det fanns olika stereo paket för samma pris, vilket borde jag välja isåf vad är det för skillnad?

verkar inte gå att länka ifrån http://www.brl.se/ så jag får väl säga att det är GAS paketen med 2x10" bas paket och högtalar paketet som kostar 1998kr som jag kollat på.
även kollat på den lite dyrare 2x12" bas paketet som kostar 2298, är det nån stor skillnad mellan 10 tums paketet och 12an? borde jag kanske köpa 12an istället?

hoppas nån av er kan ge mig lite svar på nått av de här:)
/jim

Allt i allo
358 Inlägg
22 maj 2008
lektion 1. KÖP ALDIG GAS! DU FÅR UTSLAG PÅ HELA KROPPEN!.
fast vist med en budget på 4000kr så får du nästan inget annat än gas.
jag tror att brl har ett rätt fint rockford framsystem för runt 2000kr. det är väldigt prisvärt.
sen lär du köpa en hyffsad stereo med 2 lågnivå utgångar hälst en sub utgång med lp filter.
det gör så att du kan justera frekvensen på basen från förarplatsen. sen kommer vi till dom dyra sakerna.
en go alround bas måste ju ändå va denna http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12271
rätt nice. men jag tror att du får höja din budget ca 1500kr om du vill få ett bra ljud som inte kostar allt för mycket. men men om det är som du säger att du inte alls är kräsen så köp gas. men jag lovar du ångrar dig när du har spelat på högtalarna en månad och dom är helt slut.

De é nice !

61 Inlägg
22 maj 2008
du kan ju alltid kolla på blocket, finns alltid någon som tröttnat på sitt värstingsystem. och ska bygga ett ännu värre smile lycka till.

10 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
ok, såg fint ut det där mutant bas paketet du länkade, lite synd att det inte följer med nån låda eftersom jag inte tänkt bygga en och en ny kostar ca 1000 kr...så då kan jag inte lägga ut så mkt på högtalarsystem + cd spelare:/ hur skulle den här vara i jämförelse med 10" basarna + slutsteget? och i jämförelse med GAS paketet? http://dbakuten.se/detail.php?item_id=12307
skulle behöva lite hjälp med högtalare och cd spelare för där är jag helt borta...har ingen aning om vad som passar bra till andra grejer. skulle nån kunna ta fram ett prisvärt högtalar system + cd spelare för under 2,5k? skulle vara skit schysst.

16 197 Inlägg
22 maj 2008
Ramneborg skrev:
jag tror att brl har ett rätt fint rockford framsystem för runt 2000kr. det är väldigt prisvärt.
sen lär du köpa en hyffsad stereo med 2 lågnivå utgångar hälst en sub utgång med lp filter.
det gör så att du kan justera frekvensen på basen från förarplatsen. sen kommer vi till dom dyra sakerna.
en go alround bas måste ju ändå va denna http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12271
rätt nice. men jag tror att du får höja din budget ca 1500kr om du vill få ett bra ljud som inte kostar allt för mycket. men men om det är som du säger att du inte alls är kräsen så köp gas. men jag lovar du ångrar dig när du har spelat på högtalarna en månad och dom är helt slut.

tycker de e så kul me folk som klagar på billiga saker.. har du ens testat å bygga nåt seriöst me GAS??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

CORRADOÄLSKARE
205 Inlägg
22 maj 2008
evilaudio skrev:
Ramneborg skrev:

tycker de e så kul me folk som klagar på billiga saker.. har du ens testat å bygga nåt seriöst me GAS??

Jag håller med evilaudio. varför skall alltid folk klaga på GAS eller andra märken med billiga prudukter. kanske är så att folk kan köpa men inte göra en ordentlig installation.
kanske tillochmed är så att Ramneborg har köpt gas och installerat det fel eftersom det var slut efter nån månad. eller så spelar man jäkligt fel. inga högtalare skall vara så dåliga att dom e kass efter en månad inte om dom spelas rätt. annars e det nått fabriksfel på grejjerna // Rasmus

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219

16 197 Inlägg
22 maj 2008
thell_gti skrev:
evilaudio skrev:
Ramneborg skrev:

Jag håller med evilaudio. varför skall alltid folk klaga på GAS eller andra märken med billiga prudukter. kanske är så att folk kan köpa men inte göra en ordentlig installation.
kanske tillochmed är så att Ramneborg har köpt gas och installerat det fel eftersom det var slut efter nån månad. eller så spelar man jäkligt fel. inga högtalare skall vara så dåliga att dom e kass efter en månad inte om dom spelas rätt. annars e det nått fabriksfel på grejjerna // Rasmus

ofta e de skit bakom spakarna när saker går sönder elle låter illa..  håller på å bygger en demobil me just GAS nu som kommer va klar under sommaren sen JÄVLAR..big_smilebig_smilebig_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

CORRADOÄLSKARE
205 Inlägg
22 maj 2008
evilaudio skrev:
thell_gti skrev:
evilaudio skrev:

ofta e de skit bakom spakarna när saker går sönder elle låter illa..  håller på å bygger en demobil me just GAS nu som kommer va klar under sommaren sen JÄVLAR..big_smilebig_smilebig_smile

jo det blir nog najsigt. såg din jetta på elmia förra året. GRYMT bygge.

Kolla min projekttråd

60 Inlägg
22 maj 2008
jag har 2 gas 12" och ja tycker att de spelar ganska bra o de har hållt väldigt bra:) för de priset du får betala tror ja nästan att gas ger dig mest för pengarna faktiskt

CORRADOÄLSKARE
205 Inlägg
22 maj 2008
bernta skrev:
jag har 2 gas 12" och ja tycker att de spelar ganska bra o de har hållt väldigt bra:) för de priset du får betala tror ja nästan att gas ger dig mest för pengarna faktiskt

jag skulle våga säga att det är så. det är bra grejjer.

Kolla min projekttråd

1 997 Inlägg
22 maj 2008
Om jag vorde du skulle jag satsa på ett högtalarpaket med sterio. Du får då 5,25"/6,5" till framdörrarna och 6*9" i hatthyllan. Dessa går bra att driva på sterions kanaler om du köper en som ger ifrån sig 4*50W kanske. Sedan baslåda med slutsteg. Jag tror inte att det är några större fel på gas basar utan jag hade nog köpt deras 2*12" med steg.

Lägg sedan till en 500kr på kablar. Detta landar på runt 4000kr lite beroende på vilken sterio och högtalarpaket du väljer.

Hoppas jag var till någon hjälp smile
// Fredrik

vinnarskalle!
907 Inlägg
22 maj 2008
Jag håller med isak90. För 4000:- så blir det inte bättre än så, men de duger nog som "första ljud".

360 Inlägg
22 maj 2008
Du kan ju alltid lägga ner dina 4000 på Stero, Framhögtalare i dörrarna och bakhögtalare i hatthyllan. För mig BRL har ett paket med just sånna grejer med Infinity som märke. För sen lite senare då du har mera pengar köper du en baslåda med steg å trycker i smile

10 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
tack för alla svar, känns skönt att höra att GAS verkar vara det rätta valet ändå så slipper jag hålla på å krångla med baslådor och pris...så det får bli antingen 2x10" baslådan med slutsteg eller 2x12", kostar ju 300 mer bara, kan det vara värt det?

216 Inlägg
22 maj 2008
prova audiotop e skit bra www.audiotop.nu  där hittar du saker

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
22 maj 2008
Hmm om jag minns rätt så ju större högtalaren är, ju mer djup är det i basen? eller har jag fått allt om bakfoten.. men iaf, 2x10 låtan är lite mindre än vad 2x12 an är.. så frågan är mest bara en fråga om utrymme.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

10 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
ok men då skulle det alltså bara vara slöseri med 12" istället för 10"?

119 Inlägg
22 maj 2008
sewerin skrev:
ok men då skulle det alltså bara vara slöseri med 12" istället för 10"?

Absolut inget slöseri!   Mät och kolla vad som passar bäst i ditt bagage!  Kolla också så du kan ställa lådan på några olika sätt så du kan provlyssna vilket håll som det låter bäst i just din bil!   Har du trångt skulle jag köra tiorna! Annars hade jag tagit tolvorna!    Syrrans kille har det settet med tiorna i sin Golf3:a och det låter riktigt bra när vi bara ställt in steget...   Kör på det som du är sugen på!!! Du blir inte missnöjd med något av valen..

10 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
ok tack för svaret då ska jag mäta och kolla wink

10 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
föresten, stereo paketet för 1998kr som har med 4 st GAS alpha högtalare, skulle det paketet passa bra med basen & slutsteget? GAS bas paketet alltså...
är som sagt väldigt ny och vet inte hur saker å ting passar ihop.

Sök