4052
Sök

Vars har jag gjort fel? (Våtslipning, Rubbing)

166 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#1
Det här har jag gjort:
1. Våtslipade bort dammpartiklar från en solid röd lack med strl P 2000
2. Använde Sonax rubbing
3. Använde Sonax bilpolish
4. Blev förbannad över att resultatet fortfarande var blekare än från början och repigt.
5. Försökte få tag på finare våtslip inne i stan men fick som svar att jag inte behövde finare än P 2000
6. Skyllde allt på den löjliga rubbingen och köpte "Turtle wax heavy duty rubbing!" Yeah, namnet var ju coolt men det blev ingen större skillnad på lacken dock....

Har jag rubbat fel eller slipat fel eller har jag fel produkter?
roll


Bilvårdstekniker
766 Inlägg
22 maj 2008
#2
använde du maskin när du körde rubbingen?

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
22 maj 2008
#3
Rubbabde du ett tag på samma ställe och inte bara hastade över den? Eftersom partiklarna i rubbingen bryts ner till nästan ingenting efter ett tag så ska man inte ha för brottom för då bryts dom inte ner tillräckligt för att ta bort sina egna repor om du förstår?

135 Inlägg
22 maj 2008
#4
vad använde du för "slippapper" det du ska ha är en mjuk rund tygaktig sak som du sätter på maskinen och använd mycket vatten.. ´det finns 2000 samt 4000.. tryck inte när du kör !!!  då får du ett bra resultat..
vet inte vad det annars ska bero på.


166 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#5
_Norrland_ skrev:
använde du maskin när du körde rubbingen?

Jag rubbade för hand


166 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#6
_ZooN_ skrev:
Rubbabde du ett tag på samma ställe och inte bara hastade över den? Eftersom partiklarna i rubbingen bryts ner till nästan ingenting efter ett tag så ska man inte ha för brottom för då bryts dom inte ner tillräckligt för att ta bort sina egna repor om du förstår?

Ja, jag har nog gjort båda delarna. Men sist så gnuggade jag ganska länge med rubbingen, men hur länge ska man måsta hålla på, och hur mycket rubbing ska man använda?


166 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#7
Adams skrev:
vad använde du för "slippapper" det du ska ha är en mjuk rund tygaktig sak som du sätter på maskinen och använd mycket vatten.. ´det finns 2000 samt 4000.. tryck inte när du kör !!!  då får du ett bra resultat..
vet inte vad det annars ska bero på.

Alltså jag har slipat för hand med ett ark, går ej att använda maskin för att det är i motorrummet jag är. Försökte få tag på 4000 men det gick inte inne i Skellefteå


135 Inlägg
22 maj 2008
#8
tercELLEN skrev:
Adams skrev:
vad använde du för "slippapper" det du ska ha är en mjuk rund tygaktig sak som du sätter på maskinen och använd mycket vatten.. ´det finns 2000 samt 4000.. tryck inte när du kör !!!  då får du ett bra resultat..
vet inte vad det annars ska bero på.

Alltså jag har slipat för hand med ett ark, går ej att använda maskin för att det är i motorrummet jag är. Försökte få tag på 4000 men det gick inte inne i Skellefteå

skulle inte använt slippapper eftersom det repar så oerhört mycket.. går inte att jämföra.. du får aldrig bort reporna du gjort med ett 2000 papper med rubbingen


Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
22 maj 2008
#9
Jag säger att man lätt får bort reporna efter 2000 papper med rubbing, polering och vax wink
https://www1.garaget.org/archive/44/43093/54684/54684-496251.jpg

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
22 maj 2008
#10
_ZooN_ skrev:
Jag säger att man lätt får bort reporna efter 2000 papper med rubbing, polering och vax wink
http://www1.garaget.org/archive/44/4309 … 496251.jpg

Är du säker på att du bara använde rubbing eller att du blandar ihop rubbing med polermedlel?

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
22 maj 2008
#11
Turbomatte skrev:
_ZooN_ skrev:
Jag säger att man lätt får bort reporna efter 2000 papper med rubbing, polering och vax wink
http://www1.garaget.org/archive/44/4309 … 496251.jpg

Är du säker på att du bara använde rubbing eller att du blandar ihop rubbing med polermedlel?

166 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
#12
Men hur ska man då få bort dammpartiklarna, etc? Det går ju inte ta bort med rubbing
Adams skrev:
tercELLEN skrev:
Adams skrev:
vad använde du för "slippapper" det du ska ha är en mjuk rund tygaktig sak som du sätter på maskinen och använd mycket vatten.. ´det finns 2000 samt 4000.. tryck inte när du kör !!!  då får du ett bra resultat..
vet inte vad det annars ska bero på.

Alltså jag har slipat för hand med ett ark, går ej att använda maskin för att det är i motorrummet jag är. Försökte få tag på 4000 men det gick inte inne i Skellefteå

skulle inte använt slippapper eftersom det repar så oerhört mycket.. går inte att jämföra.. du får aldrig bort reporna du gjort med ett 2000 papper med rubbingen


166 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
#13
Haha! Jadå, står det rubbing på burken borde det väl vara det tongue. Men började fundera om det kunde bero på färgen? Fast det är ju en vanlig billack med härdare och förtunning. + att det hade fått härda i typ en månad innan jag började våtslipa...
Turbomatte skrev:
_ZooN_ skrev:
Jag säger att man lätt får bort reporna efter 2000 papper med rubbing, polering och vax wink
http://www1.garaget.org/archive/44/4309 … 496251.jpg

Är du säker på att du bara använde rubbing eller att du blandar ihop rubbing med polermedlel?


116 Inlägg
23 maj 2008
#14
Du bör helt klart köra med maskin när du lägger rubbning.. Eller i alla fall om du använder flytande rubbing, eftersom de flesta rubbingar behöver värmen som uppstår när man jobbar med maskin

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd=)

166 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
#15
Alltså, maskin är inget alternativ då det inte rymms att komma åt.
Peranton skrev:
Du bör helt klart köra med maskin när du lägger rubbning.. Eller i alla fall om du använder flytande rubbing, eftersom de flesta rubbingar behöver värmen som uppstår när man jobbar med maskin


79 Inlägg
23 maj 2008
#16
Jättesvårt at få vekk repor utan maskin. Brukar själv en av dom grovaste rubbingarna, (Menzerna PowerGloss) og det är ennu ingen lek at ta bort märken från våtslipning.

Du kan ju prova 3000-3500 våtslip, for så at lägga på et produkt som fyller igjen mycke, f.eks Glare.

166 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
#17
ChristR skrev:
Jättesvårt at få vekk repor utan maskin. Brukar själv en av dom grovaste rubbingarna, (Menzerna PowerGloss) og det är ennu ingen lek at ta bort märken från våtslipning.

Du kan ju prova 3000-3500 våtslip, for så at lägga på et produkt som fyller igjen mycke, f.eks Glare.

Går sånt våtslip att beställa på internet?


79 Inlägg
23 maj 2008
#18
Jäg beställer mitt Meguiar's papper från Sparkleauto.com
Men har inte Biltema?
Senast redigerat av ChristR (23 maj 2008)

1 072 Inlägg
23 maj 2008
#19
Alltså att våtslipa är ingen barnlek, men absolut enklast. MEN att polera till ett fullgott resultat tar tid, Mina trösklar tog 6h STYCK! Våtslipp med 2000p och sen polering. Många här inne verkar inte ha en jäk*a aning om vad arbetet innebär!
Mitt enda tips är att ska du våtslipa, köp riktiga kvalitet´s produkter.
Köp en lamull, den behövs för att jaga repor. Får inte denna bort reporna får du helt enkelt våtslipa igen.
Sen en gul trissa för att jaga poler rosor och små defekter och sedan en beige trissa för slutliga finsih!
Sen vax. Om du tror att detta görs över 20min kan du lika gärna lacka om de du börjat med!


Billackerare
31 Inlägg
23 maj 2008
#20
våtslipa med ett ännu finare papper innan du polerar....och det kommer att ta lite tid när du har tänkt polera för hand....

Menar du det?


Sök