Det här har jag gjort: 1. Våtslipade bort dammpartiklar från en solid röd lack med strl P 2000 2. Använde Sonax rubbing 3. Använde Sonax bilpolish 4. Blev förbannad över att resultatet fortfarande var blekare än från början och repigt. 5. Försökte få tag på finare våtslip inne i stan men fick som svar att jag inte behövde finare än P 2000 6. Skyllde allt på den löjliga rubbingen och köpte "Turtle wax heavy duty rubbing!" Yeah, namnet var ju coolt men det blev ingen större skillnad på lacken dock....
Har jag rubbat fel eller slipat fel eller har jag fel produkter?
Rubbabde du ett tag på samma ställe och inte bara hastade över den? Eftersom partiklarna i rubbingen bryts ner till nästan ingenting efter ett tag så ska man inte ha för brottom för då bryts dom inte ner tillräckligt för att ta bort sina egna repor om du förstår?
vad använde du för "slippapper" det du ska ha är en mjuk rund tygaktig sak som du sätter på maskinen och använd mycket vatten.. ´det finns 2000 samt 4000.. tryck inte när du kör !!! då får du ett bra resultat.. vet inte vad det annars ska bero på.
Rubbabde du ett tag på samma ställe och inte bara hastade över den? Eftersom partiklarna i rubbingen bryts ner till nästan ingenting efter ett tag så ska man inte ha för brottom för då bryts dom inte ner tillräckligt för att ta bort sina egna repor om du förstår?
Ja, jag har nog gjort båda delarna. Men sist så gnuggade jag ganska länge med rubbingen, men hur länge ska man måsta hålla på, och hur mycket rubbing ska man använda?
vad använde du för "slippapper" det du ska ha är en mjuk rund tygaktig sak som du sätter på maskinen och använd mycket vatten.. ´det finns 2000 samt 4000.. tryck inte när du kör !!! då får du ett bra resultat.. vet inte vad det annars ska bero på.
Alltså jag har slipat för hand med ett ark, går ej att använda maskin för att det är i motorrummet jag är. Försökte få tag på 4000 men det gick inte inne i Skellefteå
vad använde du för "slippapper" det du ska ha är en mjuk rund tygaktig sak som du sätter på maskinen och använd mycket vatten.. ´det finns 2000 samt 4000.. tryck inte när du kör !!! då får du ett bra resultat.. vet inte vad det annars ska bero på.
Alltså jag har slipat för hand med ett ark, går ej att använda maskin för att det är i motorrummet jag är. Försökte få tag på 4000 men det gick inte inne i Skellefteå
skulle inte använt slippapper eftersom det repar så oerhört mycket.. går inte att jämföra.. du får aldrig bort reporna du gjort med ett 2000 papper med rubbingen
Men hur ska man då få bort dammpartiklarna, etc? Det går ju inte ta bort med rubbing
Adams skrev:
tercELLEN skrev:
Adams skrev:
vad använde du för "slippapper" det du ska ha är en mjuk rund tygaktig sak som du sätter på maskinen och använd mycket vatten.. ´det finns 2000 samt 4000.. tryck inte när du kör !!! då får du ett bra resultat.. vet inte vad det annars ska bero på.
Alltså jag har slipat för hand med ett ark, går ej att använda maskin för att det är i motorrummet jag är. Försökte få tag på 4000 men det gick inte inne i Skellefteå
skulle inte använt slippapper eftersom det repar så oerhört mycket.. går inte att jämföra.. du får aldrig bort reporna du gjort med ett 2000 papper med rubbingen
Haha! Jadå, står det rubbing på burken borde det väl vara det . Men började fundera om det kunde bero på färgen? Fast det är ju en vanlig billack med härdare och förtunning. + att det hade fått härda i typ en månad innan jag började våtslipa...
Du bör helt klart köra med maskin när du lägger rubbning.. Eller i alla fall om du använder flytande rubbing, eftersom de flesta rubbingar behöver värmen som uppstår när man jobbar med maskin
Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd=)
Alltså, maskin är inget alternativ då det inte rymms att komma åt.
Peranton skrev:
Du bör helt klart köra med maskin när du lägger rubbning.. Eller i alla fall om du använder flytande rubbing, eftersom de flesta rubbingar behöver värmen som uppstår när man jobbar med maskin
Jättesvårt at få vekk repor utan maskin. Brukar själv en av dom grovaste rubbingarna, (Menzerna PowerGloss) og det är ennu ingen lek at ta bort märken från våtslipning.
Du kan ju prova 3000-3500 våtslip, for så at lägga på et produkt som fyller igjen mycke, f.eks Glare.
Jättesvårt at få vekk repor utan maskin. Brukar själv en av dom grovaste rubbingarna, (Menzerna PowerGloss) og det är ennu ingen lek at ta bort märken från våtslipning.
Du kan ju prova 3000-3500 våtslip, for så at lägga på et produkt som fyller igjen mycke, f.eks Glare.
Alltså att våtslipa är ingen barnlek, men absolut enklast. MEN att polera till ett fullgott resultat tar tid, Mina trösklar tog 6h STYCK! Våtslipp med 2000p och sen polering. Många här inne verkar inte ha en jäk*a aning om vad arbetet innebär! Mitt enda tips är att ska du våtslipa, köp riktiga kvalitet´s produkter. Köp en lamull, den behövs för att jaga repor. Får inte denna bort reporna får du helt enkelt våtslipa igen. Sen en gul trissa för att jaga poler rosor och små defekter och sedan en beige trissa för slutliga finsih! Sen vax. Om du tror att detta görs över 20min kan du lika gärna lacka om de du börjat med!