3285
Sök

Lite frågor om plastning

75 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Tjena!

Tänkte jag skulle plasta en låda i bagaget, och har läst mängder av trådar och sidor om hur man gör, men jag har inte riktigt fått allt klart för mig.

1. Då jag ska ha den i sidan av bagaget, som på den här sidan, så gör jag ju precis som han gjort; skyddar tyget med gladpack eller plastsäckar till att börja med.

2. Sedan lägger jag på ett lager polyesterplast, för att få en skorpa så jag kan ta ur det hela ur bilen och plasta utanför. Eller ska jag låta det vara kvar i bilen? Låter ju lättare att ta ur, men det kanske finns risk att det går sönder?

3. Efter det lägger jag på glasfiberväv och rollar på polyesterplast. När jag gör detta, ska jag rolla med aluminiumrollern då, eller ska jag använda en vanlig roller först och sedan rolla med aluroller? Läste även någonstans att man skulle blöta väven med polyesterplast först, och sen lägga på den, är det att rekommendera? Vad gör det för skillnad?

4. Sen håller man på så typ tio gånger för att få en stark och stabil låda. Är det onödigt många lager? Vissa säger tre-fyra, vissa säger åtta-tio, nån har sagt tolv.

5. Därefter sätter jag baffeln som jag vill ha den med lite stöttor och sen spänner jag upp tyg och gör likadant där; en skorpa, plasta massa lager, slipar lite och sen klär in det hela.

Har jag missat nåt? smile

Är rollern och handskarna förbrukningsvara eller kan jag få det rent på något sätt så att jag kan använda det igen?

När jag ska blanda polyestern och det, ska jag blanda lite i taget eller en rätt stor sats som jag tror räcker till allt, eller är det risk att det härdar under tiden? Låter ju logiskt att blanda flera gånger, men onödigt om  det inte behövs. smile

Det var nog alla frågor för tillfället. tongue
Senast redigerat av filigran (25 maj 2008)

f.d. Robospine
208 Inlägg
25 maj 2008
jag har plastat på sidan i min golf. finns projektbilder på det.

1. ett tips är att fästa upp plastsäckarna ordentligt med t.ex. en häftpistol, häfta i alla hörn men även mitt på stora sidytor eftersom de lätt kan "åka in" av tyngden sen när det kommer på plast. jag missade det och missade ett par deciliter volym av den anledningen.

2 & 3. Du smetar på lite plast på de ytor du ska plasta, sen trycker du dit väven där du har plastat. det är lättare att få väven att fästa då tycker jag. efter att du tryckt dit väven kan du smeta på lite mer plast, all väv ska liksom smälta. snåla inte med plasten. du kan lägga på max två lager åt gången (tror detta är rekomendationen iaf) annars kan det bli väldigt varmt. två lager borde räcka för att kunna ta ut formen. låt den inte sitta kvar i bilen, det luktar fan och tar ett par veckor för lukten att försvinna även om du bara plastar ett par lager i bilen.
jag testade aluroller först men tyckte bara det var bökigt och använde endast en pensel istället. jag tryckte ut bubblorna genom att dutta med penseln.

4. onödigt många lager tror jag inte att det finns nåt som heter wink men kör minst åtta eller nåt i den stilen.. du märker när lådan börjar bli styv.

5. detta får nog nån annan svara på men det låter iaf vettigt som du säger (jag byggde inte ut min bas sådär så jag vet inte riktigt hur man gör det).

blanda bara så mycket plast som du hinner göra av med på typ 45 minuter (det står på burken, jag minns inte..) det är iaf max två lager typ sen har plasten blivit för seg.
Allt går att göra rent med Aceton, jag stoppade penseln i en burk Aceton, hanskar och plastblandarburken sket jag i att göra rent. hanskarna blev lite stela på slutet men det funkade ändå.

jag är på inget sätt nån expert då jag bara plastat en gång men det var iaf så jag gjorde och det blev ju bra.
Senast redigerat av Robospine (25 maj 2008)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

75 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Tackar för tipsen. smile Jag provade lite igår och det gick väl rätt bra. Har iaf en skorpa nu, nu ska jag bara lägga på en massa lager. Luktar fan i bilen och garaget, men det går väl bort. smile

75 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Just det, tänkte på en sak.
Nu har jag ju gjort bakstycket. Hur är smidigast för att få ihop det hela med framstycket? Antar att jag får plasta klart bakstycket och sen spänna tyg och plasta framstycket på utsidan, så det fäster ordentligt med bakstycket? Kan ju inte direkt plasta inuti lådan, blir lite bökigt?

M.a.o. så kommer den några cm längre ut än beräknat när jag spänner tyg?

11 Inlägg
27 maj 2008
Tja, har tyvärr ingen erfarenhet om plastning å så så kan inte svara på nånting, men jag tänkte säga tack för att du slängde upp denhär tråden (så slipper jag göra en egen ^^)

Kommer nog att ge mig på å plasta ett par lådor själv så småningom... får väl se hur det går. Lycka till iallafall!

Det är aldrig för sent att bättra sig...
...så jag väntar ett tag till!

16 197 Inlägg
27 maj 2008
ett tips e att gjuta "botten" helt klar i bilen innan du plockar ur den då plast har en visst förmånga att tappa formen när man plastar.

sen va gäller "baffeln" så de e ju bara till att såga en ring å limma fast stag mellan botten å ringen i den vinkeln du vill ha de. sen e de bara spänna tyg över de å dränka de i polyester.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

75 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Moosefan: N/p. smile

evilaudio: Jodå, baffel är inga problem så. Det var mest hur jag ska få ihop hela lådan sen jag tänkte på. Men det blir som jag tänkte, spänna tyg, plasta på och sen bygga på lager utåt. Lådan blir lite längre ut till slut, men det får väl gå. smile

Tack för svaren! smile

Sök