2748
Sök

B230E problem

303 Inlägg
17 januari 2006
Trådstartare
#1
Tja..

Har en Volvo 740 GLE (88:a) me en B230E som jag har problem med.
När man startar bilen så går den igång (efter ett antal tugg) å när den startar så varvar den upp till 3000 varv.. å sen dör den. Man kan försöka hålla igång den med hjälp av gasen men det gäller att balansera den mellan 0 å 3000.. vilket är svårt! Händer att de "poffar" till under huven å ibland tillåme ryker till =/    Låter illa JAG VET!  men någon som har den blekaste vad som är galet??

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

429 Inlägg
17 januari 2006
#2
Det kan vara så att topplockspackningen som är trasig som det "poffar" till under huven eller att kamremmen har hoppat över en kugg som den står fel.
Staratar den lätt?


21 761 Inlägg
17 januari 2006
#3
Är inne lite på samma som jonas 740.
Är det länge sedan kamremmen byttes eller är den nybytt? Om den är nybytt så kan den tex ha råkat kugga fel när den sattes dit.

Var med en gång när en kompis skulle byta kamrem. Vi satte den helt enligt strecken och var så nöjda och malliga, men biljäkeln startade inte. Den small och misstände men startade inte.
Då gick kompisen till en som jobbade som bilmek och det första som han gjorde var att vända remmen. Vi hade vänt remmen åt fel håll, fastän strecken stämde så blev allting fel.
Då kände vi oss lite dumma.
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2006)

677 Inlägg
18 januari 2006
#4
Ta och kolla hur oljan ser ut. Skulle det bero på blåst toppackning så är nog oljan inte heller så snygg vid det här laget.

Men jag tippar nog också på kamremmen.
Eller nån paj tändkabel som ligger och jordar mot nått eller ett löst fördelarlock!
Stiften skulle iof kunna vara tvärslut, men det låter otroligt.

10 287 Inlägg
18 januari 2006
#5
Jag lutar nog åt luftmassemätaren. Prova att dra kabeln till AMM. Bilen bör gå då men yxigt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

736 Inlägg
18 januari 2006
#6
Hmm "poffar till under huven". Låter ju som den baktänder genom insuget...


303 Inlägg
18 januari 2006
Trådstartare
#8
jonas 740 skrev:
Det kan vara så att topplockspackningen som är trasig som det "poffar" till under huven eller att kamremmen har hoppat över en kugg som den står fel.
Staratar den lätt?

Tror inte kamremmen har hoppas då den bara blev så där efter att motorn stått avslagen.. fast jag kanske har fel..  funderar på att lämna över den på rep. då man ej är så kunnig på detta =/
om det nu är värt det..  hela bil-köpet är en enda stor bedrägerihärva som är polisanmäld nu så hoppas bara få skiten ur världen.

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

429 Inlägg
18 januari 2006
#9
Polluxe skrev:
jonas 740 skrev:
Det kan vara så att topplockspackningen som är trasig som det "poffar" till under huven eller att kamremmen har hoppat över en kugg som den står fel.
Staratar den lätt?

Tror inte kamremmen har hoppas då den bara blev så där efter att motorn stått avslagen.. fast jag kanske har fel..  funderar på att lämna över den på rep. då man ej är så kunnig på detta =/
om det nu är värt det..  hela bil-köpet är en enda stor bedrägerihärva som är polisanmäld nu så hoppas bara få skiten ur världen.

Ok..

Så du har inte haft den så länge?


303 Inlägg
18 januari 2006
Trådstartare
#11
jonas 740 skrev:
Polluxe skrev:
jonas 740 skrev:
Det kan vara så att topplockspackningen som är trasig som det "poffar" till under huven eller att kamremmen har hoppat över en kugg som den står fel.
Staratar den lätt?

Tror inte kamremmen har hoppas då den bara blev så där efter att motorn stått avslagen.. fast jag kanske har fel..  funderar på att lämna över den på rep. då man ej är så kunnig på detta =/
om det nu är värt det..  hela bil-köpet är en enda stor bedrägerihärva som är polisanmäld nu så hoppas bara få skiten ur världen.

Ok..

Så du har inte haft den så länge?

Nej sen i sommras... Vart det ena felet efter det andra.. men den har ju rullat ca 38.000 mil så =/

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

155 Inlägg
18 januari 2006
#12
som de tidigare har skrivit så tror jag på kamremmen. de var likadant på en kompis 740. remmen hade hoppat två kugg och det gjorde att den gick igång ibland, det gick hålla igång den en stund men sen dog den..

mc e livet

34 Inlägg
19 januari 2006
#13
Tycker att det låter mest som luftmassemätaren...


429 Inlägg
19 januari 2006
#14
Rang_No1 skrev:
Tycker att det låter mest som luftmassemätaren...

Det finns igen luftmassemätare på en gle.


10 287 Inlägg
19 januari 2006
#15
Och vad kallar du följande bosch.nummer för då?
0280212007
Mig veterligt så är det luftmassamätare till GL och GLE.

/Göran


jonas 740 skrev:
Rang_No1 skrev:
Tycker att det låter mest som luftmassemätaren...

Det finns igen luftmassemätare på en gle.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

429 Inlägg
19 januari 2006
#16
Sharky skrev:
Och vad kallar du följande bosch.nummer för då?
0280212007
Mig veterligt så är det luftmassamätare till GL och GLE.

/Göran


jonas 740 skrev:
Rang_No1 skrev:
Tycker att det låter mest som luftmassemätaren...

Det finns igen luftmassemätare på en gle.


Jag har inte sätt någon luftmassemätare på en GLE.
Vart sitter den på en GLE??


677 Inlägg
20 januari 2006
#17
Kollat så att fördelaren är fastdragen? Den kan ju ha rört sig om dom ställt tändningen och dragit fast den för dåligt.

Vad är det som är polisanmält då? Svårt att få igenom nått på begagnatköp!
Senast redigerat av BoraV6 (20 januari 2006)

34 Inlägg
18 maj 2006
#18
jonas 740 skrev:
Sharky skrev:
Och vad kallar du följande bosch.nummer för då?
0280212007
Mig veterligt så är det luftmassamätare till GL och GLE.

/Göran


jonas 740 skrev:

Det finns igen luftmassemätare på en gle.


Jag har inte sätt någon luftmassemätare på en GLE.
Vart sitter den på en GLE??

Fel av mig... Tänkte på en vanlig gl.


747 Inlägg
18 maj 2006
#19
kolla vacuumslangarna och luftmassemätaren.. är inget annat mer än dom det kan vara... punkt slut..

Älgahäng Räjsing Club

747 Inlägg
18 maj 2006
#20
jonas 740 skrev:
Rang_No1 skrev:
Tycker att det låter mest som luftmassemätaren...

Det finns igen luftmassemätare på en gle.

Klart som fan att det finns luftmassemätare på en Gle.. insprutning för f'*n

Älgahäng Räjsing Club


Sök