3425
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
9 juni 2008
#301
Hardjim skrev:
Siarnaq skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Jo, Vipern kom före pickisen med motorn monterad, men motorn var designad för att sitta i RAM-serien. smile
Har för mig det var så..
Dom gav design och mek teamet på Dodge en sprillans ny V10 och sa helt enkelt, "Bygg en bil runt den här".

Och voilá så är Viper'n född.

Jag skojar inte ens. :p
Hehe, det är ballt. Var inte den motorn från en lastbil från början? Sen Viper och sen i RAM?
Blir småsur när man ska leta Viprar och får upp en massa RAM som skriver Dodge RAM Viper.
Har för mig att den var designad för att sitta i truckar, som Irmscher påpekade, men dom hade lust att göra en bil som kunde blåsa Corvetten av vägen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Rörpulare
1 453 Inlägg
9 juni 2008
#302
johanhhh skrev:
E30Tompa skrev:
Killen som uppfann tangentbordet hette QWERTY"om du tittar så är de just dom som är i rad" såg nu att de bara skulle va bil relaterat wink
Ledsen men han hette Christopher Sholes. Tangentbordet heter QWERTY bara därför att dom sitter nära varandra och bildar ett skönt ord, inget annat.
hehe så kanske de va ja smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

joodå!
33 Inlägg
9 juni 2008
#303
första hemi motorn byggdes på fords sidventilare av Zora Arkus-Duntov.. men mopparna koperade topparna nestan rätt av..

corvair var första bilen med fabriksmonterad turbo.. inte bmw
Senast redigerat av sidny (9 juni 2008)


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
9 juni 2008
#304
sidny skrev:
första hemi motorn byggdes på fords sidventilare av Zora Arkus-Duntov.. men mopparna koperade topparna nestan rätt av..

corvair var första bilen med fabriksmonterad turbo.. inte bmw
Det var väl Smokey Yunick som var med och konstruerade Hemi'n om jag inte har fel? Och Chrysler tog, eller så köpte dom patentet på den. Är lite lullig i skallen så jag är inte helt hundra.

Men hemisfäriska förbränningsrum fanns redan före sidventilaren, byggd av en Belgisk ingenjör vid namnet Pipe redan 1905. Första motorn med hemisfäriska förbränningsrum kom 1903, men satt dock inte i en personbil.

Ardun topparna du pratar om kom först 1947.
Senast redigerat av Siarnaq (9 juni 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

joodå!
33 Inlägg
9 juni 2008
#305
Irmscher Vectra skrev:
Niklas1987 skrev:
Hockeyfrillan skrev:

¨
så opel gör raggarbilar?
Kapitän å rekord smile Fattigmansjänk wink
App app app! Glöm inte Commodore. lol wink
diplomat med 283 chevamotår år väl ändå den mest raggarbilslika opeln? big_smile


joodå!
33 Inlägg
9 juni 2008
#306
Siarnaq skrev:
sidny skrev:
första hemi motorn byggdes på fords sidventilare av Zora Arkus-Duntov.. men mopparna koperade topparna nestan rätt av..

corvair var första bilen med fabriksmonterad turbo.. inte bmw
Det var väl Smokey Yunick som var med och konstruerade Hemi'n om jag inte har fel? Och Chrysler tog, eller så köpte dom patentet på den. Är lite lullig i skallen så jag är inte helt hundra.

Men hemisfäriska förbränningsrum fanns redan före sidventilaren, byggd av en Belgisk ingenjör vid namnet Pipe redan 1905. Första motorn med hemisfäriska förbränningsrum kom 1903, men satt dock inte i en personbil.

Ardun topparna du pratar om kom först 1947.
jag menade hemi som varumärke.. om du har tittat på en söndrplåckad ardun topp brevid en sönderplåckad moppetopp så förstår du vad jag menar wink


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
9 juni 2008
#307
sidny skrev:
jag menade hemi som varumärke.. om du har tittat på en söndrplåckad ardun topp brevid en sönderplåckad moppetopp så förstår du vad jag menar wink
Du sa bara "första Hemi motorn", Ardun topparna utgör inte hela motorn dock.

Men ja, jag fattar vad du menar.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

joodå!
33 Inlägg
9 juni 2008
#308
Siarnaq skrev:
sidny skrev:
jag menade hemi som varumärke.. om du har tittat på en söndrplåckad ardun topp brevid en sönderplåckad moppetopp så förstår du vad jag menar wink
Du sa bara "första Hemi motorn", Ardun topparna utgör inte hela motorn dock.

Men ja, jag fattar vad du menar.
måste be om ursäkt då smile
Senast redigerat av sidny (9 juni 2008)


310 Inlägg
9 juni 2008
#309
245 - Första kombin med turbo.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
9 juni 2008
#310
sidny skrev:
måste be om ursäkt då smile
Nej men det är lugnt, jag är bara lite av en rättnings-nazist. smile Särskilt när jag är trött, som jag är nu.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

joodå!
33 Inlägg
9 juni 2008
#311
Siarnaq skrev:
sidny skrev:
måste be om ursäkt då smile
Nej men det är lugnt, jag är bara lite av en rättnings-nazist. smile Särskilt när jag är trött, som jag är nu.
hehe jag förstår men det brukar fungera braa att mobba mopar åkarna med detta big_smile

men onödigaste onödigt bilvetande är väl nog att bussningarna till bakvagnen på min bmw behöver bytas big_smile


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 juni 2008
#312
sidny skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Niklas1987 skrev:

Kapitän å rekord smile Fattigmansjänk wink
App app app! Glöm inte Commodore. lol wink
diplomat med 283 chevamotår år väl ändå den mest raggarbilslika opeln? big_smile
Fanns med 327'an också.. smile Men då var det Diplomat Coupé, väldigt ovanlig idag. Finns dock ett par i Sverige, varav en har jag åkt i. tongue

OT: Diplomat är en förbannat skön bil.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 juni 2008
#313
sidny skrev:
första hemi motorn byggdes på fords sidventilare av Zora Arkus-Duntov.. men mopparna koperade topparna nestan rätt av..

corvair var första bilen med fabriksmonterad turbo.. inte bmw
Chevrolet Corvair Monza och Oldsmobile Cutlass Jetfire delar förstaplatsen, då bägge kom med turbo 1962. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

586 Inlägg
10 juni 2008
#314
Chevrolet Smallblock 265 saknade, när den introducerades 1955 uttag för oljefilter. Vidare styrdes lyftarnas smörjning av ett spår i kamaxelns bakersta lagertapp. Problem med smörjningen förekom bland dessa tidiga motorer.

En sådan satt orginal i fars Bel Air Sport Cupé -55

joodå!
33 Inlägg
10 juni 2008
#315
Irmscher Vectra skrev:
sidny skrev:
första hemi motorn byggdes på fords sidventilare av Zora Arkus-Duntov.. men mopparna koperade topparna nestan rätt av..

corvair var första bilen med fabriksmonterad turbo.. inte bmw
Chevrolet Corvair Monza och Oldsmobile Cutlass Jetfire delar förstaplatsen, då bägge kom med turbo 1962. wink
men corvair släptes lite före cutlass om jag inte misstar mej allt för mycket.. wink big_smile


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 juni 2008
#316
Äh, det är ju iaf GM: smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 juni 2008
#317
C-Douglas skrev:
Volvo__Mannen skrev:
volvo hade samma bromsskivor bak från 144 67- till 940 -98
big_smile Är dom ventilerade?
haha, nej

Jonas

586 Inlägg
11 juni 2008
#318
Volvo__Mannen skrev:
volvo hade samma bromsskivor bak från 144 67- till 940 -98
Ehm, bara till min 740 finns det väll säkert en 7 olika skivor och klossar att välja ibland.
Vet inte om det var 7, men det finns ganska många att välja på.

2 266 Inlägg
11 juni 2008
#319
SpotniX skrev:
Volvo__Mannen skrev:
volvo hade samma bromsskivor bak från 144 67- till 940 -98
Ehm, bara till min 740 finns det väll säkert en 7 olika skivor och klossar att välja ibland.
Vet inte om det var 7, men det finns ganska många att välja på.
skivorna är lika de är oken och beläggen som har olika tillverkare som ate och girling. Men de är ingen större skillnad på utformningen på beläggen än hålen för montering. De är samma belägg på 850 och s70 o v70
Upp till 00.

svetsdiff !!!

Refined
1 770 Inlägg
11 juni 2008
#320
AirOne skrev:
Jämförde förresten min 240 mot en kompis farsas s70 häromkvällen..och
tamefan om det inte är samma sidoblinkers?
Det är samma sidoblinkers (i princip förutom färg/chrome på vissa) från 240 ända upp till V70 -00


Sök