3977
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
29 maj 2008
#161
_Glenne_ skrev:
vet inte om nån nämt det då jag inte orkar läsa igenom hela tråden men höger backspegel på mercedes 190 är mindre än den vänstra

Så har jaa typ 100 bil modeller.
Volvo 4 serie.
Nyare Passat
Audi
vw
Merca
Bmw 316??
Jaa finns en del.
Men BUT WHY???

C H E V R O L E T <3

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 maj 2008
#162
Children-Of-Bodom skrev:
_Glenne_ skrev:
vet inte om nån nämt det då jag inte orkar läsa igenom hela tråden men höger backspegel på mercedes 190 är mindre än den vänstra

Så har jaa typ 100 bil modeller.
Volvo 4 serie.
Nyare Passat
Audi
vw
Merca
Bmw 316??
Jaa finns en del.
Men BUT WHY???

dom var för snåla för att göra en lika stor spegel på höger sida lol

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 118 Inlägg
29 maj 2008
#163
Brandis skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
fredriq skrev:
Motorn i Porsche 944 sägs vara en "halv" motor från Porsche 928.
Motorn i Audi V8 3,6 sägs vara 2 st 1,8 från tex Golf, många delar är iaf gemensamma.

Kanske beror på att vw äger Audi?    roll

som jetta ägare är detta man ofta kan bruka, audi 80 B delar passar istortsätt rakt av på jetta/golf, därför kan man med lätt het få tag på exempelvis kromade dörröppnare wink lite snyggare än svart plast som sitter där original

Audi V8 är två stycken sammanfogade golf gti motorer på 1.8liter därav 3.6liters v8 som senare ändrades sen till 4.2liter (1992) När motorvolymen ökade, ökade även hästkrafterna från 250hk till 280hk.
4.2liters modellen hade en topp hastighet på 248km/h

D.i.l.l.i.g.a.f

1 703 Inlägg
29 maj 2008
#164
När Vw skulle designa den nya heta folksportvagnen Scirocco gick uppdraget till Italdesign och Giugiaro. Vw ratade designen varpå italdesign vände sig till Izusu.
Därför ser Scirocco och Isuzu Piazza ut som äpplen och päron smile


Forummoderator
26 391 Inlägg
29 maj 2008
#165
johanhhh skrev:
camaro67 skrev:
Ungefär lika mycket som att kunna lösa andragrads ekvationer.. Hörs de att jag fick ig på matte-provet? mad

Men ffs! pq formeln??tongue

..vad nu det är..? tongue
*jodå jag fick ig i matte A när jag gick ut gymnasiet..*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

48 Inlägg
29 maj 2008
#166
Kompressorn på en top fuel dragster behöver 800 hk för att fungera....

vevaxeln snurrar bara 540 varv från start till mål (402m)

Om utrustning och bil är betald och teamet jobbar gratis och INGET går sönder, kostar varje repa 1000 dollar i sekunden.

En TF dragster drar 5,7 liter nitro i sekunden...lika mycket som ett fullt lastat boeing 747


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 maj 2008
#167
rollerrocker skrev:
Kompressorn på en top fuel dragster behöver 800 hk för att fungera....

vevaxeln snurrar bara 540 varv från start till mål (402m)

Om utrustning och bil är betald och teamet jobbar gratis och INGET går sönder, kostar varje repa 1000 dollar i sekunden.

En TF dragster drar 5,7 liter nitro i sekunden...lika mycket som ett fullt lastat boeing 747

540 varv / min låter lite väl lite..vad är maxvarvet på en sån spis ?15-20k?


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
30 maj 2008
#168
Xuri skrev:
rollerrocker skrev:
Kompressorn på en top fuel dragster behöver 800 hk för att fungera....

vevaxeln snurrar bara 540 varv från start till mål (402m)

Om utrustning och bil är betald och teamet jobbar gratis och INGET går sönder, kostar varje repa 1000 dollar i sekunden.

En TF dragster drar 5,7 liter nitro i sekunden...lika mycket som ett fullt lastat boeing 747

540 varv / min låter lite väl lite..vad är maxvarvet på en sån spis ?15-20k?

Osäker på varvtalet, men tänk på att ett race är över på 5 sekunder... Sen måste dom renovera motorn för då är lagerna dyngslut...

Har även för mej att dom drar typ 10 liter per minut på tomgång tongue  Tänk på de nästa gång ni klagar på bränsleekonomin... big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

870 Inlägg
30 maj 2008
#169
Han skrev att vevaxeln snurrar 540 varv från start till mål, inte per min wink Det blir 540 varv på cirka 5 sekunder...


Operatör
346 Inlägg
30 maj 2008
#170
Koenigsegg CCR har den högst uppmätta fortkörningsbötern, 389km/h på en 121km/h sträcka.
http://www.myluxury.info/koenigsegg-ccr … ng-ticket/

Grymt rolig läsning! big_smile
Senast redigerat av pars (30 maj 2008)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2008
#171
NickeJ89 skrev:
Han skrev att vevaxeln snurrar 540 varv från start till mål, inte per min wink Det blir 540 varv på cirka 5 sekunder...

varvar en dragster 10k så blir de 660 varv på 4 sekunder...jag  tror att en dragster varvar betydligt mer å dom håller nog plattan i mattan i mer än 4 sekunder också ...förstår du var jag är på väg ?tongue


870 Inlägg
30 maj 2008
#172
Xuri skrev:
NickeJ89 skrev:
Han skrev att vevaxeln snurrar 540 varv från start till mål, inte per min wink Det blir 540 varv på cirka 5 sekunder...

varvar en dragster 10k så blir de 660 varv på 4 sekunder...jag  tror att en dragster varvar betydligt mer å dom håller nog plattan i mattan i mer än 4 sekunder också ...förstår du var jag är på väg ?tongue

Jo men en Top Fuel varvar inte mer än lite mer än 8k så det stämmer.


One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2008
#173
NickeJ89 skrev:
Xuri skrev:
NickeJ89 skrev:
Han skrev att vevaxeln snurrar 540 varv från start till mål, inte per min wink Det blir 540 varv på cirka 5 sekunder...

varvar en dragster 10k så blir de 660 varv på 4 sekunder...jag  tror att en dragster varvar betydligt mer å dom håller nog plattan i mattan i mer än 4 sekunder också ...förstår du var jag är på väg ?tongue

Jo men en Top Fuel varvar inte mer än lite mer än 8k så det stämmer.

Jag räknade på att  å 6500 varv/min å 5 sekunder blir 541 varv...tvivlar på att varvet skulle vara så lågt...men de skulle väl kunna vara de...
vad är de för cylindervolym på dom?


Örebroare i exil
970 Inlägg
30 maj 2008
#174
Turbomatte skrev:
Aerodynamik skrev:
Turbomatte skrev:

Och volvo har byggt motorn till saab 39 gripen eller om det var viggen, så saab är blandbarn det med.

Nej, volvo har bara plockat ihop motordelarna. Inte byggt motorn. cool

det var inte vad som sades då jag var på volvo museet i Göteborg. Volvo har tagit fram och konstruerat motorn åt saab, tror inte att dom skulle ljuga om en sådan sak där då det skulle komma fram rätt snabbt.

Nja utvecklat och utvecklat... Det är väl General Electric som har utvecklat motorn. Möjligen ett samarbete mellan Volvo Aero och General Electric. För övrigt samma motor som sitter i F/A 18 Hornet smile

Hej FRA!

870 Inlägg
30 maj 2008
#175
Xuri skrev:
NickeJ89 skrev:
Xuri skrev:

varvar en dragster 10k så blir de 660 varv på 4 sekunder...jag  tror att en dragster varvar betydligt mer å dom håller nog plattan i mattan i mer än 4 sekunder också ...förstår du var jag är på väg ?tongue

Jo men en Top Fuel varvar inte mer än lite mer än 8k så det stämmer.

Jag räknade på att  å 6500 varv/min å 5 sekunder blir 541 varv...tvivlar på att varvet skulle vara så lågt...men de skulle väl kunna vara de...
vad är de för cylindervolym på dom?

Dom får max vara 8200 cc


One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2008
#176
NickeJ89 skrev:
Xuri skrev:
NickeJ89 skrev:

Jo men en Top Fuel varvar inte mer än lite mer än 8k så det stämmer.

Jag räknade på att  å 6500 varv/min å 5 sekunder blir 541 varv...tvivlar på att varvet skulle vara så lågt...men de skulle väl kunna vara de...
vad är de för cylindervolym på dom?

Dom får max vara 8200 cc

Okej de var iofs rätt stort men Jag tror ändå inte på att dom bara varvar så lite :p


870 Inlägg
30 maj 2008
#177
Xuri skrev:
NickeJ89 skrev:
Xuri skrev:

Jag räknade på att  å 6500 varv/min å 5 sekunder blir 541 varv...tvivlar på att varvet skulle vara så lågt...men de skulle väl kunna vara de...
vad är de för cylindervolym på dom?

Dom får max vara 8200 cc

Okej de var iofs rätt stort men Jag tror ändå inte på att dom bara varvar så lite :p

Ne jag har ingen alls aning om de med vevaxelns varv osv... men dom kan max varva 8400 iaf!


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 maj 2008
#178
Smedhult skrev:
motorn som satt i gamla volvolastbilar va en volvo B36, far 2 stycken B18 som var ihopsatta!

Inte riktigt sant. Det ser ut som det skulle vara två B18-motorer, men i verkligheten är det inte många komponenter som är lika.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 maj 2008
#179
NJ_ skrev:
Brandis skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Kanske beror på att vw äger Audi?    roll

som jetta ägare är detta man ofta kan bruka, audi 80 B delar passar istortsätt rakt av på jetta/golf, därför kan man med lätt het få tag på exempelvis kromade dörröppnare wink lite snyggare än svart plast som sitter där original

Audi V8 är två stycken sammanfogade golf gti motorer på 1.8liter därav 3.6liters v8 som senare ändrades sen till 4.2liter (1992) När motorvolymen ökade, ökade även hästkrafterna från 250hk till 280hk.
4.2liters modellen hade en topp hastighet på 248km/h

OT:Kanske skulle bomba ihop två av mina Commodoresexor och få en gjutjärns V12a på över 400 kilo! lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 maj 2008
#180
NickeJ89 skrev:
Xuri skrev:
NickeJ89 skrev:

Jo men en Top Fuel varvar inte mer än lite mer än 8k så det stämmer.

Jag räknade på att  å 6500 varv/min å 5 sekunder blir 541 varv...tvivlar på att varvet skulle vara så lågt...men de skulle väl kunna vara de...
vad är de för cylindervolym på dom?

Dom får max vara 8200 cc

Stämmer. 500 kubiktum. Samma storlek som t.ex en Cadillac från början av 70-talet. Och dom var FRAMHJULSDRIVNA! yikes
tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.


Sök