Onödigt bilvetande, dela med dig..

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
29 maj 2008 · 5 042 Inlägg

_Glenne_ skrev:
vet inte om nån nämt det då jag inte orkar läsa igenom hela tråden men höger backspegel på mercedes 190 är mindre än den vänstra

Så har jaa typ 100 bil modeller.
Volvo 4 serie.
Nyare Passat
Audi
vw
Merca
Bmw 316??
Jaa finns en del.
Men BUT WHY???

C H E V R O L E T <3
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
29 maj 2008 · 5 753 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

_Glenne_ skrev:
vet inte om nån nämt det då jag inte orkar läsa igenom hela tråden men höger backspegel på mercedes 190 är mindre än den vänstra

Så har jaa typ 100 bil modeller.
Volvo 4 serie.
Nyare Passat
Audi
vw
Merca
Bmw 316??
Jaa finns en del.
Men BUT WHY???

dom var för snåla för att göra en lika stor spegel på höger sida lol

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
NJ_
29 maj 2008 · 2 118 Inlägg

Brandis skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

fredriq skrev:
Motorn i Porsche 944 sägs vara en "halv" motor från Porsche 928.
Motorn i Audi V8 3,6 sägs vara 2 st 1,8 från tex Golf, många delar är iaf gemensamma.

Kanske beror på att vw äger Audi?    roll

som jetta ägare är detta man ofta kan bruka, audi 80 B delar passar istortsätt rakt av på jetta/golf, därför kan man med lätt het få tag på exempelvis kromade dörröppnare wink lite snyggare än svart plast som sitter där original

Audi V8 är två stycken sammanfogade golf gti motorer på 1.8liter därav 3.6liters v8 som senare ändrades sen till 4.2liter (1992) När motorvolymen ökade, ökade även hästkrafterna från 250hk till 280hk.
4.2liters modellen hade en topp hastighet på 248km/h

D.i.l.l.i.g.a.f
henkebenke
29 maj 2008 · 1 703 Inlägg

När Vw skulle designa den nya heta folksportvagnen Scirocco gick uppdraget till Italdesign och Giugiaro. Vw ratade designen varpå italdesign vände sig till Izusu.
Därför ser Scirocco och Isuzu Piazza ut som äpplen och päron smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Mack Forum- och sitemoderator
29 maj 2008 · 26 205 Inlägg

johanhhh skrev:

camaro67 skrev:
Ungefär lika mycket som att kunna lösa andragrads ekvationer.. Hörs de att jag fick ig på matte-provet? mad

Men ffs! pq formeln??tongue

..vad nu det är..? tongue
*jodå jag fick ig i matte A när jag gick ut gymnasiet..*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
rollerrocker
29 maj 2008 · 48 Inlägg

Kompressorn på en top fuel dragster behöver 800 hk för att fungera....

vevaxeln snurrar bara 540 varv från start till mål (402m)

Om utrustning och bil är betald och teamet jobbar gratis och INGET går sönder, kostar varje repa 1000 dollar i sekunden.

En TF dragster drar 5,7 liter nitro i sekunden...lika mycket som ett fullt lastat boeing 747

Xuri One Man Clan
29 maj 2008 · 4 287 Inlägg

rollerrocker skrev:
Kompressorn på en top fuel dragster behöver 800 hk för att fungera....

vevaxeln snurrar bara 540 varv från start till mål (402m)

Om utrustning och bil är betald och teamet jobbar gratis och INGET går sönder, kostar varje repa 1000 dollar i sekunden.

En TF dragster drar 5,7 liter nitro i sekunden...lika mycket som ett fullt lastat boeing 747

540 varv / min låter lite väl lite..vad är maxvarvet på en sån spis ?15-20k?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
30 maj 2008 · 938 Inlägg

Xuri skrev:

rollerrocker skrev:
Kompressorn på en top fuel dragster behöver 800 hk för att fungera....

vevaxeln snurrar bara 540 varv från start till mål (402m)

Om utrustning och bil är betald och teamet jobbar gratis och INGET går sönder, kostar varje repa 1000 dollar i sekunden.

En TF dragster drar 5,7 liter nitro i sekunden...lika mycket som ett fullt lastat boeing 747

540 varv / min låter lite väl lite..vad är maxvarvet på en sån spis ?15-20k?

Osäker på varvtalet, men tänk på att ett race är över på 5 sekunder... Sen måste dom renovera motorn för då är lagerna dyngslut...

Har även för mej att dom drar typ 10 liter per minut på tomgång tongue  Tänk på de nästa gång ni klagar på bränsleekonomin... big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
NickeR32
30 maj 2008 · 870 Inlägg

Han skrev att vevaxeln snurrar 540 varv från start till mål, inte per min wink Det blir 540 varv på cirka 5 sekunder...

pars Operatör
30 maj 2008 · 346 Inlägg

Koenigsegg CCR har den högst uppmätta fortkörningsbötern, 389km/h på en 121km/h sträcka.
http://www.myluxury.info/koenigsegg-ccr … ng-ticket/

Grymt rolig läsning! big_smile

Senast redigerat av pars (30 maj 2008)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Xuri One Man Clan
30 maj 2008 · 4 287 Inlägg

NickeJ89 skrev:
Han skrev att vevaxeln snurrar 540 varv från start till mål, inte per min wink Det blir 540 varv på cirka 5 sekunder...

varvar en dragster 10k så blir de 660 varv på 4 sekunder...jag  tror att en dragster varvar betydligt mer å dom håller nog plattan i mattan i mer än 4 sekunder också ...förstår du var jag är på väg ?tongue

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
NickeR32
30 maj 2008 · 870 Inlägg

Xuri skrev:

NickeJ89 skrev:
Han skrev att vevaxeln snurrar 540 varv från start till mål, inte per min wink Det blir 540 varv på cirka 5 sekunder...

varvar en dragster 10k så blir de 660 varv på 4 sekunder...jag  tror att en dragster varvar betydligt mer å dom håller nog plattan i mattan i mer än 4 sekunder också ...förstår du var jag är på väg ?tongue

Jo men en Top Fuel varvar inte mer än lite mer än 8k så det stämmer.

Xuri One Man Clan
30 maj 2008 · 4 287 Inlägg

NickeJ89 skrev:

Xuri skrev:

NickeJ89 skrev:
Han skrev att vevaxeln snurrar 540 varv från start till mål, inte per min wink Det blir 540 varv på cirka 5 sekunder...

varvar en dragster 10k så blir de 660 varv på 4 sekunder...jag  tror att en dragster varvar betydligt mer å dom håller nog plattan i mattan i mer än 4 sekunder också ...förstår du var jag är på väg ?tongue

Jo men en Top Fuel varvar inte mer än lite mer än 8k så det stämmer.

Jag räknade på att  å 6500 varv/min å 5 sekunder blir 541 varv...tvivlar på att varvet skulle vara så lågt...men de skulle väl kunna vara de...
vad är de för cylindervolym på dom?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
KarlNilsson Örebroare i exil
30 maj 2008 · 970 Inlägg

Turbomatte skrev:

Aerodynamik skrev:

Turbomatte skrev:

Och volvo har byggt motorn till saab 39 gripen eller om det var viggen, så saab är blandbarn det med.

Nej, volvo har bara plockat ihop motordelarna. Inte byggt motorn. cool

det var inte vad som sades då jag var på volvo museet i Göteborg. Volvo har tagit fram och konstruerat motorn åt saab, tror inte att dom skulle ljuga om en sådan sak där då det skulle komma fram rätt snabbt.

Nja utvecklat och utvecklat... Det är väl General Electric som har utvecklat motorn. Möjligen ett samarbete mellan Volvo Aero och General Electric. För övrigt samma motor som sitter i F/A 18 Hornet smile

Hej FRA!
NickeR32
30 maj 2008 · 870 Inlägg

Xuri skrev:

NickeJ89 skrev:

Xuri skrev:

varvar en dragster 10k så blir de 660 varv på 4 sekunder...jag  tror att en dragster varvar betydligt mer å dom håller nog plattan i mattan i mer än 4 sekunder också ...förstår du var jag är på väg ?tongue

Jo men en Top Fuel varvar inte mer än lite mer än 8k så det stämmer.

Jag räknade på att  å 6500 varv/min å 5 sekunder blir 541 varv...tvivlar på att varvet skulle vara så lågt...men de skulle väl kunna vara de...
vad är de för cylindervolym på dom?

Dom får max vara 8200 cc

Xuri One Man Clan
30 maj 2008 · 4 287 Inlägg

NickeJ89 skrev:

Xuri skrev:

NickeJ89 skrev:

Jo men en Top Fuel varvar inte mer än lite mer än 8k så det stämmer.

Jag räknade på att  å 6500 varv/min å 5 sekunder blir 541 varv...tvivlar på att varvet skulle vara så lågt...men de skulle väl kunna vara de...
vad är de för cylindervolym på dom?

Dom får max vara 8200 cc

Okej de var iofs rätt stort men Jag tror ändå inte på att dom bara varvar så lite :p

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
NickeR32
30 maj 2008 · 870 Inlägg

Xuri skrev:

NickeJ89 skrev:

Xuri skrev:

Jag räknade på att  å 6500 varv/min å 5 sekunder blir 541 varv...tvivlar på att varvet skulle vara så lågt...men de skulle väl kunna vara de...
vad är de för cylindervolym på dom?

Dom får max vara 8200 cc

Okej de var iofs rätt stort men Jag tror ändå inte på att dom bara varvar så lite :p

Ne jag har ingen alls aning om de med vevaxelns varv osv... men dom kan max varva 8400 iaf!

Opelmadness German cars, quality and beyond
30 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Smedhult skrev:
motorn som satt i gamla volvolastbilar va en volvo B36, far 2 stycken B18 som var ihopsatta!

Inte riktigt sant. Det ser ut som det skulle vara två B18-motorer, men i verkligheten är det inte många komponenter som är lika.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
30 maj 2008 · 8 197 Inlägg

NJ_ skrev:

Brandis skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

Kanske beror på att vw äger Audi?    roll

som jetta ägare är detta man ofta kan bruka, audi 80 B delar passar istortsätt rakt av på jetta/golf, därför kan man med lätt het få tag på exempelvis kromade dörröppnare wink lite snyggare än svart plast som sitter där original

Audi V8 är två stycken sammanfogade golf gti motorer på 1.8liter därav 3.6liters v8 som senare ändrades sen till 4.2liter (1992) När motorvolymen ökade, ökade även hästkrafterna från 250hk till 280hk.
4.2liters modellen hade en topp hastighet på 248km/h

OT:Kanske skulle bomba ihop två av mina Commodoresexor och få en gjutjärns V12a på över 400 kilo! lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
30 maj 2008 · 8 197 Inlägg

NickeJ89 skrev:

Xuri skrev:

NickeJ89 skrev:

Jo men en Top Fuel varvar inte mer än lite mer än 8k så det stämmer.

Jag räknade på att  å 6500 varv/min å 5 sekunder blir 541 varv...tvivlar på att varvet skulle vara så lågt...men de skulle väl kunna vara de...
vad är de för cylindervolym på dom?

Dom får max vara 8200 cc

Stämmer. 500 kubiktum. Samma storlek som t.ex en Cadillac från början av 70-talet. Och dom var FRAMHJULSDRIVNA! yikes
tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang