2382
Sök

Audi S4 (Turboras?)

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#21
p-nyhlen skrev:
Toby skrev:
p-nyhlen skrev:

Orginal snurror. Fick höra vd det skulle kosta till min a6 och det är lika som sitter i s4:an. Det som gör mig hoppfull är det är en 00:a den är faceliftat och den lilla "plåtbiten" som satt i grenröret på de första är borttagen. Det va ofta den som ställde till det på de första s4:orna..

Jag vet, därför jag köpte en 00:a big_smile

Bra det. Jag tror att det finns hopp för dig iaf. Men jag vet hur trångt det är. Är tight i en a6 och s4 är ännu värre. Lycka till

Tack!

Before anyone did anything, Elvis did everything...

2 Inlägg
28 maj 2008
#22
Det är med högsta sannolikhet en slang som hoppat av eller spruckit.
Dock brukar det vara dom som sitter på själva aggregaten som strular, och då ser du det inte genom att demontera strålkastarna. Då måste du hissa upp bilen fram, och montera av hasplåten (plasten) under motorrummet.
Att tänka på är att motorn ska ut för att byta turbos på denna bil, och tro mig - jag har gjort det ett par gånger - det är ingen lätt match.
Om du går i uppgraderingstankar, är det ett ypperligt tillfälle att passa på att byta till KKK 04:or istället (som dessutom är mycket mer tåliga än dina 03:or.
Nu hoppas jag självklart att det bara är en slang (och det tror jag också), så att du inte behöver sälja dina kallingar på e-bay  yikes

Hör av dig vad det var. Alltid spännande att få feedback.

Mvh
Stephan

TurboOO

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#23
Cossy skrev:
Det är med högsta sannolikhet en slang som hoppat av eller spruckit.
Dock brukar det vara dom som sitter på själva aggregaten som strular, och då ser du det inte genom att demontera strålkastarna. Då måste du hissa upp bilen fram, och montera av hasplåten (plasten) under motorrummet.
Att tänka på är att motorn ska ut för att byta turbos på denna bil, och tro mig - jag har gjort det ett par gånger - det är ingen lätt match.
Om du går i uppgraderingstankar, är det ett ypperligt tillfälle att passa på att byta till KKK 04:or istället (som dessutom är mycket mer tåliga än dina 03:or.
Nu hoppas jag självklart att det bara är en slang (och det tror jag också), så att du inte behöver sälja dina kallingar på e-bay  yikes

Hör av dig vad det var. Alltid spännande att få feedback.

Mvh
Stephan

Tog av hasplåten under förut, men man kommer inte åt underifrån... eller kommer åt gör man väl, men man ser inget!
Senast redigerat av Toby (28 maj 2008)

Before anyone did anything, Elvis did everything...

2 Inlägg
28 maj 2008
#24
Man kan se tryckslangarna i framkant på aggregaten, men jag vet, det är j...igt ont om plats.
Det brukar vara den som sitter bakom oljefiltret på vänster sidan som går först...

TurboOO

Norrlänning
1 453 Inlägg
28 maj 2008
#25
Sätter 100 spän på att de är slangarna.. Dessa brukar vara klena till biturbosarna tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

2 911 Inlägg
28 maj 2008
#26
Ja de är med all säkerhet slang som släppt, jag har börjat ta för vana att dra åt slangklämmorna på bilar vi trycker chipp i, bilägarna blir så nervösa när de smäller på första accelerationen tongue

234 Inlägg
28 maj 2008
#27
Toby skrev:
Hej!
Som vanligt har jag otur med mina bilar... Köpte en s4 för 3-4 veckor sedan och chippade den nu i helgen... Och igår så drog jag på på 2:an och så poffade det till och ett högt vinande ljud började låta + att allt turbo tryck försvann

Är det turbon som rasat eller är det någon slang som lossnat eller spruckit?

mvh

Du har nog skjutit en IC slang.
Så kolla dem.


Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#28
UPPDATERING:
Jag var nere i garaget idag och grejade lite, och det var ju ingen rolig upptäckt...
Ena IC slangen var det ca 1 dl olja i, vilket antagligen inte är så bra... Men inga IC slangar var spruckna så vete fan vad det är... Är väl turbon då?

Before anyone did anything, Elvis did everything...

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
30 maj 2008
#29
oljan kan komma från vevhusventilationen oxå så det behöver inte betyda turboras

Team Insane Racing

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
#30
Har iaf beställt tid på Tisdag 17/6 -08 för turbobyte för det var ett turboras på en av turboarna...
Har 2st utbytesturbos liggandes här hemma nu... Gick på 13600:- med packningar
Blev lite chockad av att dom var så små som dom faktiskt är smile

http://data.fuskbugg.se/skalman01/20080614459.jpg
Senast redigerat av Toby (14 juni 2008)

Before anyone did anything, Elvis did everything...

15 Inlägg
11 maj 2009
#31
Nybliven S4-ägare (typ en månad sen). 99:a med facelift. Råkade ut för samma sak som trådskaparen (POFF och sen inget laddtryck)!!
Dessutom gick inte bilen på alla cylindrar precis efteråt. Jag stannade och lät motorn gå nån minut på tomgång, efter ett tag gick den OK igen, men typ inget laddtryck...
Har provkört litegrann, för det mesta går den som den ska (förutom laddtrycket), men ibland börjar den gå illa, förmodligen inte på alla cylindrar.

Efter att ha tagit bort batteripolen några minuter känns bilen mycket piggare, inte vågat gasa fullt men känns ungefär som innan. Men det är skillnad på ljudet från turbosarna. Förut ven det rätt mycket, nu är det mer ett "skrikande" ljud... Känns helt klart som turboras, men... Vissa saker tyder väl ändå på att det är nåt annat:
- Jag kollade några tändstift (ett på varje sida), och de såg jättefina ut. Borde väl vara svarta om turbon rasat (olja in i motorn)?
- Har kollat slangar osv, verkar bara vara gammal olja som ligger (från vevhusventilationen). Kom ingen ny olja när jag var ute och provkörde.
- Det ryker ingenting när jag gasar på, borde det inte komma blå/svart rök om turbosarna är slut?
- Varför "poffade" det till och laddtrycket försvann om nån turbo rasat? Känns mer som en tryckslang hoppat av, men hittar inget läck nånstans (även testat med startgas)
- Varför går den inte på alla cylindrar ibland om det är turboras?

Som tur är har jag Blocketgaranti på bilen! Tyvärr gäller den (naturligtvis) inte om bilen är trimmad. Förra ägaren visste inget om trim, mer än att han hittade lösa spridare i handskfacket.
Har aldrig mekat S4 tidigare, vet inte var alla slangar osv går (är van med 9000 Aero). Men när jag skruvade och letade läck på slangar hittade jag nåt underligt, ser inte helt fabriksmonterat ut. Se det inringade på bilden.
Vad jag kan se är slangen skarvad och delad. Den ena delade slangen går under insugsrören till vevhusventilationen. Den andra delen ser ut att gå direkt till insuget...
Om jag kommer ihåg rätt så kommer andra änden på slangen från magnetventilen(?) och sen från varsin turbo/wastegate(?) (från sidorna via det blanka röret mitt på insuget)...

Är detta original, eller nåt slags pystrim?? (Hemska tanke!)
Nån som har bilder på en original-S4 och kan jämföra, eller ännu hellre skicka liknande bilder??

Har köpt dubbla laddtrycksmätare, men inte hunnit montera ännu. Kanske läge nu, och isåfall var ska man montera slangarna för att kunna mäta respektive turbos laddtryck på bästa sätt?

Ska iväg och kolla om man kan få felkoder utlästa...

Tips och råd mottages tacksamt!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/117497/653408_rifvdu.jpg
Original??

https://www1.garaget.org/gallery/archive/117497/653407_qdivx8.jpg
Översikt


Kluven!
156 Inlägg
29 juni 2009
#32
Dags för en bump på denna tråden då problemen liknar vad jag nu upplever på min bil.

Var ute och körde och vid ett tillfälle skulle jag varva ut den på 2:an. Men det fanns inget (eller iaf väldigt lite) turbotryck. Man kan höra att turbosarna laddar som vanlig och det är inget missljud eller så. Även dumpljudet är som vanligt när man växlar också. Verkar mer som att inte luften kommer in i motorn, att den försvinner eller blockeras någonstans på vägen.

När jag kollar på motorn och någon gasar så ser man i slangarna att det finns tryck. Har svårt med namn men om man ser på nedersta bilden i inlägget över så mellan dumparna så hade den anslutningsslangen lossnat, antagligen pga att trycket blev för högt där. När man gasar upp så rör sig hela röret där. Fick satt den på plats igen och det resulterade i att bilen gick renare igen men trycket fanns fortfarande inte.

Det ryker inget och bilen är chippad men den har ju gått bra sedan dess.

Eftersom trycket verkar finns så undrar jag mer på om det kan vara någon som är tätt någonstans? Trycket finns ju i slangarna så det bör väl inte vara något spricka eller slang som hoppat då?

Man hoppas ju in i det sista på att det inte är turbosarna som har gett sig då det ju kostar en del att byta. tongue

Någon som har tips på vad man ska kolla efter först efter vad jag förklarat? Det är ju liiiiiite trångt också så man vill ju kunna ledas lite innan man ger sig på det.

Kommer kunna slänga upp en bild på motorn sen då det ser lite annorlunda ut i min. Min är en -99 men med facelift.

Tacksam för tips.

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!

Munkfors
54 Inlägg
18 augusti 2009
#33
Har oxå ett problem. S4 Biturbo -99 Det viner väldigt från turborna. Gjort enda sen jag köpte den nu för 1årsen. Blivit värre nu så tänkte göra något åt det. Har dock fortfarande laddtryck. Men den tappar lite tryck när man gasar på och den kommer upp i högre varv.
Har köpt renoveringskit till dom från usa. När man ska ta ur turborna är det lättast att ta ur motorn då ? hur mycket krångel är det att göra det ? Vore snällt med lite tips osv.
Tack på förhand


Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#34
HomeAlone skrev:
Har oxå ett problem. S4 Biturbo -99 Det viner väldigt från turborna. Gjort enda sen jag köpte den nu för 1årsen. Blivit värre nu så tänkte göra något åt det. Har dock fortfarande laddtryck. Men den tappar lite tryck när man gasar på och den kommer upp i högre varv.
Har köpt renoveringskit till dom från usa. När man ska ta ur turborna är det lättast att ta ur motorn då ? hur mycket krångel är det att göra det ? Vore snällt med lite tips osv.
Tack på förhand

Du måste ur med motorn för att komma åt turbosarna... hmm

Before anyone did anything, Elvis did everything...

Avstängd
424 Inlägg
18 augusti 2009
#35
sveriges s4 maffia har blivit utsatta för sabotörer eller tunga gas fötter lol

team Svineri. Volvos under construction.

Munkfors
54 Inlägg
18 augusti 2009
#36
turbo5a skrev:
sveriges s4 maffia har blivit utsatta för sabotörer eller tunga gas fötter lol

Hahah !
Senast redigerat av HomeAlone (18 augusti 2009)


Munkfors
54 Inlägg
18 augusti 2009
#37
Toby skrev:
HomeAlone skrev:
Har oxå ett problem. S4 Biturbo -99 Det viner väldigt från turborna. Gjort enda sen jag köpte den nu för 1årsen. Blivit värre nu så tänkte göra något åt det. Har dock fortfarande laddtryck. Men den tappar lite tryck när man gasar på och den kommer upp i högre varv.
Har köpt renoveringskit till dom från usa. När man ska ta ur turborna är det lättast att ta ur motorn då ? hur mycket krångel är det att göra det ? Vore snällt med lite tips osv.
Tack på förhand

Du måste ur med motorn för att komma åt turbosarna... hmm

Mycket jobb antar jag sad


15 Inlägg
21 augusti 2010
#38
Kan väl uppdatera denna tråd med infon att en av mina turbos hade gått. Spricka i turbinhuset och ett turbinblad borta(!). Finns bland mina bilder.
Ingen blårök förrän efter provtryckningen av systemet, då rykte det _satan_...

Totalkostnaden stannade på runt 70.000 kr (!) inkl arbete på Audi-verkstaden för byte av båda turboaggregaten. Då bytte jag även koppling och svänghjul som var blåanlöpt. Som tur(?) var gick allt utom kopplingen på Blocket-försäkringen, så jag betalade "bara" ca 30.000 kr. Sen ska jag ha tillbaks lite stilleståndsersättning också.

Förutom kostnaden var det väldigt tråkigt att det tog väldigt lång tid, tror bilen var borta ca 6 månader!!

Nu går den som den ska igen, satte precis tillbaks trimchipet efter att ha bytt till original (annars hade inte försäkringen gällt).
Inget vinanade alls från turbon, det ven som sagt en del redan innan raset...



Sök