Nybliven S4-ägare (typ en månad sen). 99:a med facelift. Råkade ut för samma sak som trådskaparen (POFF och sen inget laddtryck)!!
Dessutom gick inte bilen på alla cylindrar precis efteråt. Jag stannade och lät motorn gå nån minut på tomgång, efter ett tag gick den OK igen, men typ inget laddtryck...
Har provkört litegrann, för det mesta går den som den ska (förutom laddtrycket), men ibland börjar den gå illa, förmodligen inte på alla cylindrar.
Efter att ha tagit bort batteripolen några minuter känns bilen mycket piggare, inte vågat gasa fullt men känns ungefär som innan. Men det är skillnad på ljudet från turbosarna. Förut ven det rätt mycket, nu är det mer ett "skrikande" ljud... Känns helt klart som turboras, men... Vissa saker tyder väl ändå på att det är nåt annat:
- Jag kollade några tändstift (ett på varje sida), och de såg jättefina ut. Borde väl vara svarta om turbon rasat (olja in i motorn)?
- Har kollat slangar osv, verkar bara vara gammal olja som ligger (från vevhusventilationen). Kom ingen ny olja när jag var ute och provkörde.
- Det ryker ingenting när jag gasar på, borde det inte komma blå/svart rök om turbosarna är slut?
- Varför "poffade" det till och laddtrycket försvann om nån turbo rasat? Känns mer som en tryckslang hoppat av, men hittar inget läck nånstans (även testat med startgas)
- Varför går den inte på alla cylindrar ibland om det är turboras?
Som tur är har jag Blocketgaranti på bilen! Tyvärr gäller den (naturligtvis) inte om bilen är trimmad. Förra ägaren visste inget om trim, mer än att han hittade lösa spridare i handskfacket.
Har aldrig mekat S4 tidigare, vet inte var alla slangar osv går (är van med 9000 Aero). Men när jag skruvade och letade läck på slangar hittade jag nåt underligt, ser inte helt fabriksmonterat ut. Se det inringade på bilden.
Vad jag kan se är slangen skarvad och delad. Den ena delade slangen går under insugsrören till vevhusventilationen. Den andra delen ser ut att gå direkt till insuget...
Om jag kommer ihåg rätt så kommer andra änden på slangen från magnetventilen(?) och sen från varsin turbo/wastegate(?) (från sidorna via det blanka röret mitt på insuget)...
Är detta original, eller nåt slags pystrim?? (Hemska tanke!)
Nån som har bilder på en original-S4 och kan jämföra, eller ännu hellre skicka liknande bilder??
Har köpt dubbla laddtrycksmätare, men inte hunnit montera ännu. Kanske läge nu, och isåfall var ska man montera slangarna för att kunna mäta respektive turbos laddtryck på bästa sätt?
Ska iväg och kolla om man kan få felkoder utlästa...
Tips och råd mottages tacksamt!!
Original??Översikt