2762
Sök

Rådgivning med turbobyte (960 16v turbo)

124 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22683/359010_0z5zsq.jpg
Garrett och 16T

som tråden heter..  bilen är en volvo 960 16v turbo -92 (italien modell) 2.0 L motor.

har en garrett (vänster) 16T snurra (höger).
infon på garrett: på en bicka står det, GIK Turboteknik, NR L 24267

på en annan bricka står det. 465177-5 modell TBO381.
ringde GIK och dom förstod knappt vad man sa i luren så det var svårt att få fram infon
men lite snappade ja upp.. (han var STHLM)
men garretten klarar upp i allafall till 250-260hk och min fråga är om man ska behålla garretten på eller om man ska byte till 16T?

sitter i fulla funderingar om hur ja ska göra.  behöver rådgivning om hur ja ska göra.

sitter du med mycket bra kunskap om snurror så skriv.

/jonas
Senast redigerat av NeoPHreaK (28 maj 2008)

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

294 Inlägg
28 maj 2008
#2
Är det mycket jobb för att bygga om?
16T ger är rätt pigg den med, klarar höga effekter, plus att den tål mycket stryk.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

124 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#3
nej det är det inte..  ända e att vrida vrida komp-huset annars inget

(skriv på, tilllägg!)

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

2 452 Inlägg
28 maj 2008
#4
kör på 16t....den tål en hel del stryk samnt om du inte tänker gå över 300hk så räcker den bra....hade en sådan i min bil och laddade 1,2 med den....chip samnt tändchip och en liten portning på toppen så skall du se att du blir nöjd

döden kommer tillbaka

124 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#5
turbodeath skrev:
kör på 16t....den tål en hel del stryk samnt om du inte tänker gå över 300hk så räcker den bra....hade en sådan i min bil och laddade 1,2 med den....chip samnt tändchip och en liten portning på toppen så skall du se att du blir nöjd

bra svar..  men vad e igentligen skillnaden?  garretten ser mycket större ut i värkligheten. skulle kuna tro att den skulle var myyycket bättre.

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

124 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#6
någon??
Senast redigerat av NeoPHreaK (28 maj 2008)

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

124 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#7
någon måste ju veta???

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

2 266 Inlägg
29 maj 2008
#8
skillnaden ligger i själva turbin och kompressor hjulens utformning. De kan bli mindre turboknuff tror jag med 16t agget vid samma ladd. För så vart de då på min 8 ventilare. Nu drar den mycket tidigare än förut.

svetsdiff !!!

10 287 Inlägg
29 maj 2008
#9
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Läs forumets regler annars låser vi tråden.

Göran
Moderator


NeoPHreaK skrev:
någon måste ju veta???

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
29 maj 2008
#10
Du får nog tidigare ladd med en 16T.
Vad har du för effektmål?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

124 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Du får nog tidigare ladd med en 16T.
Vad har du för effektmål?

/Göran

under 300

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!


Sök