3882
Sök

Besikta med Spacers ?

25 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#1
Vad säger SBP om spacers ?


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
29 maj 2008
#2
inget alls ha dom sagt om det, ha haft det på flertal av mina äldre bilar utan problem
å tro inte de ska vara några problem heller


726 Inlägg
29 maj 2008
#3
det är inte olagligt på något sätt med spacers, därför säger dom inget


1 050 Inlägg
29 maj 2008
#4
__r0b1n skrev:
det är inte olagligt på något sätt med spacers, därför säger dom inget

Spacers är ej olagligt, men det är olagligt att överskrida den godkända spårvidden..big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

177 Inlägg
29 maj 2008
#5
E-30 skrev:
__r0b1n skrev:
det är inte olagligt på något sätt med spacers, därför säger dom inget

Spacers är ej olagligt, men det är olagligt att överskrida den godkända spårvidden..big_smile

Hur får man reda på den godkända spårvidden??


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
2 126 Inlägg
29 maj 2008
#7
Om du ändrar spårvidden så e det regbesiktning som gäller, även om du sätter på bredare däck än angivet i reg pappret  dock får du lov till att gå upp max en storlek i bredd t ex från 185:or till 195:or!
Men oftast skiter besiknings-gubbarna i detta men Polisen kan reagera!


2 126 Inlägg
29 maj 2008
#8
Nya EU-regler från 1998

Nyare bilar som är EG-helfordonsgodkända måste följa EU-regler från januari 1998. Detta gäller få bilar av 1995 och 1996 års modell, ett större antal av 1997 års modell samt alla bilar från 1998 års modell. På bilens registreringsbevis står det om bilen är EG-helfordonsgodkänd. Registreringsbeviset talar även om vilka förändringar som får göras.

Det är viktigt att följa bestämmelserna då bilen ej blir godkänd vid besiktningen.

Förtydligande av Vägverkets föreskrifter (VVFS 1996:194) beslutade den 17 juni 1996.

Personbil med helfordonsgodkännande enligt direktiv 70/156/EEG.

Ändring av fälg-/däckdimension:
- Endast de i godkännandet angivna fälg- och däckdimensionerna tillåts
- Vinterdäck får dock tills vidare vara smalare
- Andra ändringar kräver registreringsbesiktning

Utbyte av däck:
- Sommardäck skall vara dimensionerade för bilens maximala hastighet
- Vinterdäck skall vara dimensionerade för minst 160 km/tim (Q-märkta däck)
- Däck skall uppfylla de krav på belastningsförmåga som anges i direktiv 92/23/EEG

Personbil med nationellt godkännande.
För de äldre bilarna som inte omfattas av helfordonsgodkännadet gäller fortfarande de gamla reglerna.
Ändring av fälg-/däckdimension:
- Utbyte av däck får ske om rullomkretsen inte avviker mer än 5% från originaldäcken
- Fälgdiametern får ändras under samma villkor som ovan
- Spårvidden får ökas med högst 15 mm

Utbyte av däck:
- Sommardäcken skall vara dimensionerade för minst 180 km/tim (Rf 170 km/tim)
- Vinterdäck skall vara dimensionerade för minst 130 km/tim (fr.o.m. år 2002 minst 160 km/tim)
- Däck skall vara dimensionerade för den axelbelastning de skall bära när fordonet är lastat till totalvikt.


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
29 maj 2008
#9
hmm... spårvidden är samma på datsun, dock har jag 30mm spacer per fälg tongue


Grävmaskinist
216 Inlägg
29 maj 2008
#10
däcken får inte gå utanför skärmana va!?!?!?!


726 Inlägg
30 maj 2008
#11
E-30 skrev:
__r0b1n skrev:
det är inte olagligt på något sätt med spacers, därför säger dom inget

Spacers är ej olagligt, men det är olagligt att överskrida den godkända spårvidden..big_smile

joo men det gäller ju inte bara spacers... så att så länge man ser till att spårvidden ligger på rätt nivå så är ju inte spacersena intressant tongue


1 050 Inlägg
30 maj 2008
#12
sir_daniel skrev:
hmm... spårvidden är samma på datsun, dock har jag 30mm spacer per fälg tongue

Knappast godkänt med en total spårvidsökning med hela 6 cm. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
30 maj 2008
#13
men spårrvidden är som jag förstått det hela hur fälgarna är i förhållande till karossen?
har ET 0 på datsun (samt att de redan då sitter långt in i hjulhuset) med org. fälgar.... nu sitter de bättre till dock med högre ET än org.


16 197 Inlägg
30 maj 2008
#14
spårvidden är ju jätte lätt å mäta om de inte står i regbeviset.. sätt på en orginalfälg å sen mäter man från mitten på ena däcket till mitten på de andra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 050 Inlägg
30 maj 2008
#15
sir_daniel skrev:
men spårrvidden är som jag förstått det hela hur fälgarna är i förhållande till karossen?
har ET 0 på datsun (samt att de redan då sitter långt in i hjulhuset) med org. fälgar.... nu sitter de bättre till dock med högre ET än org.

Det är tillåtet med en viss spårviddsökning, kommer ej ihåg exakt hur mkt.
Det handlar dock om några få mm. (Har för mig att det är max 6 mm per axel.) big_smile
Senast redigerat av E-30 (30 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

16 197 Inlägg
30 maj 2008
#16
7,5 mm per sida..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 050 Inlägg
30 maj 2008
#17
evilaudio skrev:
7,5 mm per sida..

Det stämmer nog 15mm per axel, eller 7,5mm per sida. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

16 197 Inlägg
30 maj 2008
#18
E-30 skrev:
evilaudio skrev:
7,5 mm per sida..

Det stämmer nog 15mm per axel, eller 7,5mm per sida. big_smile

jepp big_smile  så å besikta mitt nya bygge e ju bara å glömma.. har ju breddat bilen 13 CM på varje sida...HAHA

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 156 Inlägg
30 maj 2008
#19
Om det inte står något i reg. beviset om godkända alternativa dimensioner på däck så kan man ju i princip ha hur breda däck som helst på en gammal bil, bortsett från att dom inte får sticka ut utanför skärmarna. Sen gäller det bara att man har tillräckligt med utrymmet i hjulhuset. Meningen med spacers är ju att man ska kunna kompensera för olika ET / Offset.

Spårvidden ökar ju lägre ET-värdet är. Så om man monterar på fälgar med t.ex. ET 45 från en framhjulsdriven bil på en bakhjulsdriven bil så vill man kompensera spårviddsändringen genom att flytta ut fälgen för att den ska hamna så nära originaldjupet som möjligt.

Om man har ett original ET på 0 och vill montera fälgar med ET20 så bör man ha motsvarande storlek på spacers, dvs 20mm.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

16 197 Inlägg
30 maj 2008
#20
de bästa e ju å köpa fälgar me rätt ET  wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök