3254
Sök

Dumpljudet kommer ifrån luftfiltret (Nissan 200sx S14)

NissanMotorsport
31 maj 2008
Trådstartare
vad kan vara fel då? dumpen är en HKS SSQV dump
och när man varvar på tomgång, ska dumpen låta ändå då?

jag är inte så inne på de här me dumpar så smile

bilen är en nissan s14
Senast redigerat av SupraDupraFly (1 juni 2008)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
31 maj 2008
Du kanske måste ha i en mjukare fjäder i dumpen! Nu är jag inte så bra på HKS SSQV, men man ställer in dom med flera lager med brickor va ? Ju fler brickor desto högre tryck måste du ha för att få den att låta? Så prova med färre brickor så kanske det går bättre!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

2 911 Inlägg
31 maj 2008
Min filosofi är att dumpen enbart ska låta under belastning, d.v.s. när du kör med bilen och du har tryck.

Om den dumpar genom filtret är den lite för hårt spänd, prova släppa lite på den.

Wankel
1 080 Inlägg
31 maj 2008
nu är jag inte helt hundra på om det ska vara så, men min dumpar också i friläge..
ska också vara ssqv, satt där när jag köpte bilen

MDS Västerås

NissanMotorsport
31 maj 2008
Trådstartare
okay tackar, brorsan höll på lite å kolla, och han tryckte ner ett finger i dumpen (vid den där lila grejen) ? tongue och tryckte lite samtidigt som ja gasa, och då lät det inte från luftfiltret, då lät de från dumpen, fast ett annat ljud, ett pys ljud, de ljudet som kommer från luftfiltret är ett typ cirkulerande ljud? tongue  hoppas ja förklarat bra nu big_smile

edit: framför säkringsdosan under motorhuven satt de en vacum slang som kommer ifrån en dosa med elkablar, vet ni vilken ja menar? den va iaf lös, och den kanske ska sitta nånstans?
Senast redigerat av SupraDupraFly (31 maj 2008)

226 Inlägg
31 maj 2008
Min dumpar på tomgång, friläge osv osv också. Är en ssqv

NissanMotorsport
31 maj 2008
Trådstartare
här kommer de en bild på hur slangen ser ut som kommer ifrån dosan me elkablar.. ingen aning om vart den ska sitta?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/360987_sru3bs.jpg

och dumpen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/360986_mxjewr.jpg

NissanMotorsport
1 juni 2008
Trådstartare
Ingen som kan tillägga nå mer? vad som kan vara fel, om man tar bort slangen som sitter på dumpen, så är det knappt nå tryck i den alls..? sen plocka vi isär dumpen och att kapa fjädern är nog inget alternativ, för den glappar nog då..  är väl mest sannoligt att det är nå läckage nånstans?

MVH Johnny

BTLulle
1 juni 2008
Trådstartare
Visst sitter dumpen mellan turbo och gaspjället roll och den sidan som släpper ut trycket då du släpper gasen sitter ansluten till slangen mellan turbo och luftfilter eller ut i tomma luften om man kör med öppen dump. För dumpens uppgift är ju att släppa ut turbotrycket när man släpper gasen så det inte bildas en luftkudde mellan turbo och gaspjället. Eller har jag missat nått. Om det är så  ska det ju bara komma luft ur den näman släpper gasen och gar hyffsat med tryck i turbon, kommer det luft ur den annars så är den ju paj.

MVH Peter

MVH Peter

Sök