3008
Sök

Saker som hänt till sjöss som ni blivit sura över.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Fy fan vad lågt.... nu är jag sur... Kom just hem från fiske turen som fick ett oväntat slut....
Jag och brorsan var ute på sjön och rodde drag helt ensamma, vindstilla och fiskarna var på hugget så det var riktigt skönt.. Helt plötsligt dyker det upp en lite större motorbåt som bara verkade vara ute och driva.. dom åker och pekar åt olika håll och så.. Helt plötsligt så kör dom rakt mot oss i fullfart och när dom är en 20 meter ifrån oss väjar dom lite vilket resulterar i att vi får riktigt stora vågor mot oss vilket inte är så jätte roligt i en liten roddbåt i aluminum... Dom verkade inte heller vara medvetna om farten då dom inte han stanna för vassen som dom åkte rätt in i... efter att dom tagit sig ut ur vassen så bär det av mot oss igen men den här gången kör dom sakta och siktar in sig på våra linor och mycket riktigt... båda våra linor får dom med sig och när dom hör och ser att våra slirbromsar går i så ökar dom farten... Som tur var så hade jag en kniv låg löst bredvid mig så jag han kapa linorna hade jag inte hunnit kapa linorna vilket jag inte hade haft en chans till om inte kniven hade legat där så hade vi säkert fått köpa nya rullar, spön eller bägge delarna..
Men som det blev nu så får vi ju ändå köpa nya linor och beten... blir väll ca 300-400 var för att få samma utrustning som vi hade..

Någon annan som råkat ut för någonting liknande?

17 Inlägg
31 maj 2008
Inte jag, men sjöfylla är ju rätt populärt.

Hellre Hemi

Sleeper
3 084 Inlägg
31 maj 2008
Nja skulle isåfall vara när man fick en fin aborre på kroken för nån sommar sedan, så precis när man stoppar i håven så kommer en stor gäddgävel och snor mitt byte sad

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 juni 2008
Inte riktigt samma, jag och några polare var ute på sjön mitt på ljusadagen när man hör att det kommer en ''Sportbåt'' (minst 90hk) i full fart dock inte imot oss utan den åker på andra sidan mellan ön och fastlandet och det är högsta 30m mellan ön och land, när den sedan försvinner ur vårt synfält så hör vi hur det    ''Dunkar till'' och sedan hur deras motor skenar, de lyckades köra pågrund så att växelhuset på motorn (Utombordare) tog i stenarna som dolde sig knappt 0,2m underytan och så att hela motorn hade flygit upp och propellern hamnat ovanför ytan.

Detta var dock inget vi blev sura över hehe smile men det var lite spännande tongue

Tråkigt med linan och dragen för er del sad
MvH Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

78 Inlägg
1 juni 2008
Tribbe skrev:
Fy fan vad lågt.... nu är jag sur... Kom just hem från fiske turen som fick ett oväntat slut....
Jag och brorsan var ute på sjön och rodde drag helt ensamma, vindstilla och fiskarna var på hugget så det var riktigt skönt.. Helt plötsligt dyker det upp en lite större motorbåt som bara verkade vara ute och driva.. dom åker och pekar åt olika håll och så.. Helt plötsligt så kör dom rakt mot oss i fullfart och när dom är en 20 meter ifrån oss väjar dom lite vilket resulterar i att vi får riktigt stora vågor mot oss vilket inte är så jätte roligt i en liten roddbåt i aluminum... Dom verkade inte heller vara medvetna om farten då dom inte han stanna för vassen som dom åkte rätt in i... efter att dom tagit sig ut ur vassen så bär det av mot oss igen men den här gången kör dom sakta och siktar in sig på våra linor och mycket riktigt... båda våra linor får dom med sig och när dom hör och ser att våra slirbromsar går i så ökar dom farten... Som tur var så hade jag en kniv låg löst bredvid mig så jag han kapa linorna hade jag inte hunnit kapa linorna vilket jag inte hade haft en chans till om inte kniven hade legat där så hade vi säkert fått köpa nya rullar, spön eller bägge delarna..
Men som det blev nu så får vi ju ändå köpa nya linor och beten... blir väll ca 300-400 var för att få samma utrustning som vi hade..

Jaa jag håller på sjöfyllan också, verkar verkligen som att dom hade kontroll på var dom var lol ohh fyy faan vad damp jag hade fått assa lol Såna där inlägg håller en vaken

Hmm.
1 juni 2008
:@, fyfan vad förbannad jag hade vart.

113 Inlägg
1 juni 2008
Har inte direkt varit med om samma sak men har hänt diverse andra saker som man blivit lite sur över., bland annat tappat propellern på båt motorn, tog 3,5 timme att ro in till land, sen har jag kört på något mitt ute där det ska vara ca 20 m djupt vid det tillfället kapades hela rigen var inne i hamn halv 1 på natten pga en åra knäcktes och hade inga lampor så dom som skulle bogsera in oss hade lite problem med att hitta oss hehe., ja man har ju varit med om lite smått och gott! men har ju trots allt inte varit med om så mkt fast man e ute med båten rätt ofta.
Senast redigerat av M3LK3R (1 juni 2008)

482 Inlägg
1 juni 2008
Eftersom jag nästan aldrig fiskar har jag aldrig varit med om något sådant. Men en gång var jag ganska less... Hade just varit ute och badat på sjön och var på väg mot hamnen. Jag gasar förstås på som attans i starten för att få upp båten på planing så fort som möjligt, då motorn plötsligt skenar. Jag saktar ner och gasar på igen och motorn skenar än en gång. Efter en snabb titt på motorn konstateras att gummit (eller bussning eller vad det nu heter) inuti propellernhade slitits sönder (det förbinder propellern med "drivaxlen")... Jahopp! Det var bara till att köra på tomgång hela vägen hem i 3 timmar och stekhet sol!.. Numera sitter det en ny propelelr på plats, så jag får hoppas att det inte händer igen cool

Jodå... Så är det serru!

4 554 Inlägg
1 juni 2008
retar mig på alla som köper båt för alla andra har de sen när dom väl är ute på sjön har dom inte en susning om hur man ska bete sig och kör som om de va laglöst land, skiter i hastighetsbegränsningar prickar regler för vilka som ska väja för vem och att inte tävla om vem som kan köra närmast den mötande/omkörda båten .. ja blir rent utav vansinnig.. och sen alla dessa förbannade bogpropellrar hit och dit lär er köra båten riktig så lär ni inte behöva någon!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 juni 2008
Blir messt sur över min egna besättning. Syrran som kör ankartampen rakt in i propparna, navigatörer som kräver positionsbestämmelser från mig som rorsman osv.

Annars händer det ju bara roliga grejjer på sjön som när en kompis höll på att dra 40meter, 400ton och 35mans besättning på grund i 6knop, eller när samma jubeldåre drog på grund i stegesund!!

Ta det lungt på böljorna i sommar, har redan fått in en jädra massa båtar smile

Rock'n Roll

326 Inlägg
1 juni 2008
Trådskaparen skulle ha en flytande lina i båten och kasta ut den framför busbåten, med resultat att linan drar in i propellern och orsakar tvärstopp. Då hade ni kunnat kustknoga lite med dem. smile

Förra året låg jag i en vik, hade dragit springlina för att garantera så båten inte slår i berget om ankaret skulle släppa. Jag sover alltid en eftermiddagslur efter sjörapporten kl 16, samma den dagen.
Vaknade några timmar senare av skratt och liv, tittade yrvaket upp och fick se 2st båtar precis bakom min båt, 8-10st tittade rätt in i min.

De ansåg sig ha rätt att flytta på min angöring för att de själva var vana att gå in på exakt samma ställe hela tiden, plus att de stängde in mig. Jag skulle omöjligt kunna ta mig ut, mitt ankare låg precis under den första båten.

Mycket dåligt omdöme, brott av kardinalregel (man rör ALDRIG någon annans förtöjning), fullständig brist på respekt. Min mor med sambo ansåg att jag skulle kapa deras linor... smile

Nismo
758 Inlägg
1 juni 2008
Säkert några snorungar som lånat pappas båt, grymt irriterad jag skulle blivit iaf!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 juni 2008
japp, pappabetalar gänget som var ute och cruza på sjön tongue

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

Avstängd
61 Inlägg
1 juni 2008
Tribbe skrev:

ni skulle släppt på bromsen så all lina hamnat i propellen ,

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
svinok666 skrev:
Tribbe skrev:

ni skulle släppt på bromsen så all lina hamnat i propellen ,

Linan kostar ju lite... men vi blev nästan av med all lina ända. Det gick ju lite fortare för linan att försvinna än när man får en fisk på kroken....

Kan även tillägga att personerna i båten såg ut att vara i 30-35års åldern..

4 554 Inlägg
1 juni 2008
någon prata om ankarlinor min syster råkade få upp huvudledningen mellan fastlandet och marstrand i sommras när dom skulle ha upp draggen de gick tungt men de gick men dom åkte därifrån fort sen:D

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
1 juni 2008
loudness skrev:
någon prata om ankarlinor min syster råkade få upp huvudledningen mellan fastlandet och marstrand i sommras när dom skulle ha upp draggen de gick tungt men de gick men dom åkte därifrån fort sen:D

Hehe.. det var inte illa! tongue
Själv har man mest varit med om filk som inte kan sjöreglerna/sjövett.
Håller kollisionskurs och väjer inte rätt eller ibland inte alls.
Eller småbåtar i dimman som inte har lanternor, som man först märker när man är väldigt nära och får blixtväja.

Det är väl det vanligaste. På sätt och vis hoppas man att "körkort" för båt införs.. så att pesoner som inte kan något måste lära sig åtminståne basics innan de får föra en båt. tongue

//Edge

7 100 Inlägg
1 juni 2008
ja vart sur igår då ja tappade en fin öring sad
men fick en till gädda på 7 kg iaf big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

erixon89
1 juni 2008
hände mej förra sommaren  vi va ute och fiskade  när det kommer ett riktigt as till båt  en inporterad jetbåt  kommer och kör rakt mot oss skulle pricis hoppa i sjön när han plötsligt väjade  kan ju lova att vi vart blöta

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 juni 2008
erixon89 skrev:
hände mej förra sommaren  vi va ute och fiskade  när det kommer ett riktigt as till båt  en inporterad jetbåt  kommer och kör rakt mot oss skulle pricis hoppa i sjön när han plötsligt väjade  kan ju lova att vi vart blöta

hehe, kan tänka att det vart kalsong byte efter det smile

Sök